Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 18:28

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Halløjsa.

Jeg er lidt på herrens mark her synes jeg.
Jeg er "konverteret" fra tandhjul med 2x 60 graders tænder, industriel-HenrikGM-sensor, alm. "smart" Boschmodul og naturligvis fordeler, til 36-1 tandshjul fabrikeret af Kreidler bagtandhjul, Honeywell GT1-sensor, og så ellers foreløbigt er resten det samme (planen er wasted spark når ellers 36-1-delen virker).

36-1-hjulet er monteret som følger:
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra_Hardware_Manual_files/36-1setup.GIF

Indstillinger for trigger og trigger return er ligeledes som angivet på billedet.
Jeg er så sikker som jeg nu kan blive, og så er det trods alt heller ikke mere kompliceret :-).

Men herefter bliver jeg mere forvirret...
Spark output er sat til inverted, men jeg har på fornemmeren at det ikke er korrekt når jeg bruger Bosch-modul til at drive spolen - er det korrekt antaget? Jeg synes det er lidt svært at finde info for indstilling af spark output når man IKKE benytter VB921. De har meget travlt med at fremhæve indstillingerne for VB921 - og her står generelt noget om inverted output - så meget at jeg i første omgang har taget det for noget generelt for multitooth - men det er måske ikke korrekt?

Dernæst har jeg haft mine kvaler med at få tændingen til at står præcis på mærket, eller bare en lille smule i nærheden - faktisk er den waaaay off - 20 grader eller sådan noget, og så skævt har jeg dælme ikke monteret hjulet - det er jeg så sikker på som man nu kan være når man er så rundforvirret som jeg er lige nu :-).
Normalt kan man jo rette manglende præcision ind ved at rykke på trim angle - men det har overhovedet ingen effekt på min motor - meget sært.
Fixed angle virker helt fint.
Det eneste jeg kunne "justere" på var trigger angle, og her måtte jeg fra de normalt 60 grader helt op på 82 for at få det til line nogenlunde op - og så gik motoren i øvrigt som en pose nødder, hvilket ikke har været tilfældet før ?!? :? (jeg har et rimeligt udmærket tændingsmap som har været tweaket gennem tiden).

Slutteligt så kan motoren ikke komme over ca. 3600-4000 rpm eller deromkring - den skyder og brager som om launch control er på - og i MegaTune går rpm-tælleren helt i spunk - danser op og ned helt vildt - fra 1500 til flere tusinde.

Jeg har dels en mistanke til at et-eller-andet ved sensoren ikke er sat korrekt så den læser tandhjulet korrekt - er det en fornuftig antagelse? Mig bekendt skulle denne "opskrift" være fulgt før uden problemer, men jeg har også hørt om bøvl med andre tandprofiler hvor GT1'eren ikke kan være med, og synes at det her ligner lidt. Men tandprofilen skulle jo være ok?

Er der nogen der tør give lidt sparring og input? Det vil i hvert fald være grundigt værdsat!

Billede
Golf GTi 16V til rally

Senest rettet af Wildert 06 nov 2006, 18:17, rettet i alt 1 gang.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Spark out put skal ikke stå invertet, med et bosch modul.
Så meget ved jeg, da det netop giver de symptomer du omtaler.

Det har jeg prøvet første gang jeg konverterede til sparkdelen.

Billedet kan jeg desværre ikke se.

Men stil den til Invertet=no

Og det bør spille 100%

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem

Jeg har snakket lidt med Henrik, og inverted er i hvert fald en no-no har jeg fundet ud af. Men der er noget der tyder på at jeg har andre issues også - så der er lidt at gå igennem. Har i hvert fald en stak pointere, så det er udmærket.

Ærgeligt med billedet - det virkede tidligere - må nok hellere editere det væk, heller ikke rimeligt at de skal belastes med en ordentlig stak hits herfra.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

Jeg er dælme ik' blevet klogere - efter lidt vinterpause har jeg taget hul på problemet igen for nogle uger siden.

Jeg havde problemer med nogle missere og sådan lidt andet, og jeg har mokket en del rundt.
Bl.a. har jeg ændret opkoblingen af GT1'eren til at være pr. Henriks anvisninger så det er en high to low-opsætning lige som den nævnes på msextra.com (dvs. signalet går ind på optokoblerens minus, og pin 24 får konstant plus). Så undgås pull up osv.
Det virker for så vidt også 112% - så meget er jeg sikker på.
Inverted spark output er slået fra - det gjorde også en pæn forskel.

Hjulet er monteret efter linket ovenstående - dvs. at med motoren i TDC på cyl 1 er sensoren ud for 9. tand på hjulet. Det giver så trigger pos A på 3. tand, og trig return A på 8. tand, samt trigger pos B på 21. tand og trig return B på 26. tand. Jeg har prøvet adskillige Excel-ark, forumposts, common sense, jeg har kigget efter 117 gange - det ER sat sådan, og det SKAL være rigtigt.

Det er imidlertid bare sådan at med trigger angle på 60 (eller rettere 57 havde jeg fundet frem til med det gamle setup) der går motoren som en pose nødder i tomgang - virkeligt skidt.
Jeg nåede så sent i går frem til - i min desperation - at prøve at fedte med trigger angle. Her nåede jeg efterhånden ned på 30 - hvor motoren gik helt forrygende godt, og tændingen passede rimeligt verificeret med tændingspistolen (den stod stort set på mærket som er 6 grader, og motorstyringen stod omkring 11-12 grader i tomgang - så den er stadig lidt off).
Nu er det så at jeg simpelthen ikke fatter en daddel af hvorfor i himlens navn at jeg skal så langt ned i triggerangle for at det skal passe. 30 grader er jo 3 tænder på tandhjulet, og så skævt er jeg dælme ikke på... what gives?

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Moderator

Tilbuddet om at du kunne ringe efter 15-45 står jo stadigt ved magt.... :wink:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

HenrikGM skrev:
Tilbuddet om at du kunne ringe efter 15-45 står jo stadigt ved magt.... :wink:

I know - og jeg gør det nok også i dag. At jeg ikke gjorde det i går skyldtes egentligt at jeg efter vores PM-udveksling selv havde fået udregnet den med at sætte sensoren til "baglæns". Der var lige et par ting der skulle laves på printet som jeg ikke havde gennemskuet førend jeg startede heeeelt forfra. Der skal jo ske lidt "oversættelse" fra original MS til din model af og til, og der er kæden hoppet af for mig et par gange når jeg ikke tager mig den nødvendige tid til at gå helt slavisk frem efter selve MS-diagrammet.
Så det ville jeg lige lave rigtigt når nu jeg var på rette vej inden jeg ringer og belemrer dig - ingen grund til misbrug jo :-).

Men nu er jeg lidt på bar bund igen - omend en på msextra.com har foreslået mig at flytter Trig A til tand 1 og Trig B til 19 (må det blive - det er fra hovedet) og så se hvad det giver af triggerangle.
Meeen, det kan godt hænde at du kan bliver underholdning i telefonen på vej hjem i bilen :-).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

Nåh, på vej hjem fra arbejde tog Henrik sig endnu en gang tid til en lang snak med en masse gode forslag, opklarende spørgsmål, osv.
Ikke at vi blev vildt meget klogere, men der var bl.a. en ide som jeg selv havde haft - nemlig at tandprofilen var blevet "ødelagt" da jeg i sin tid havde rettet triggerhjulet i drejebænken "sådan lige for en sikkerheds skyld".
Montering af hjulet skulle der som sådan ikke være noget i vejen med, men der er pt. også mistanke til sensoren.
Henrik foreslog at jeg fik et oscilloskop på krumtapssignalet så jeg kunne se hvordan og hvorledes, men dels er jeg efterhånden i noget af en knibe rent tidsmæssigt, dels så er sådan et jo ikke gratis. Meeen, Xillur har for snart længe siden peget mig mod Visual Analyser (http://digilander.libero.it/hsoft/) der er et "PC oscilloskop" der bruger lydkortsindgangen til at sample. Jeg lavede den gang en probe der kan justere et signal ned til noget der spændingsmæssigt er lidt mere spiseligt for en lydkortsindgang - altså omkring 60 mv. eller sådan noget. Jeg havde dog aldrig prøvet den - men nu skulle det dælme være.
Så jeg hookede PC'ens lydkortsindgang op til mit signal efter at jeg efter voltmeteret havde justeret spændingen til omkring 60 mv.
Startede bilen, fik den til at hoppe i tomgang med trigger angle 30 grader, og så gav jeg ellers mig selv et crash course i oscilloskop.
Det skal siges at jeg aldrig nogen sinde har brugt sådan et, så jeg var noget på bar bund. Dog havde jeg en tåget forestilling om hvordan det bruges, så det gik da efterhånden fremad.

Resultatet udeblev da heller ikke - den første måling kan ses på billedet herunder. "Nede" er en tand, og "oppe" er et hul. Man kan altså tydeligt se den manglende tand, men hvad man også tydeligt kan se lige efter er at sensoren ser hvad der skulle være én stor tand af ca. samme længde som 3-4 tænder. Det passer jo sjovt nok meget godt med de hersens famøse ca. 30 grader.
Billede

Herefter prøvede jeg for sjov skyld at rykke sensoren tættere på hjulet - her gik det helt galt. Den kunne dårligt køre, og skopet viste da også hvorfor: "Tanden" efter den manglende tand var nu blevet yderligere 1-2 tænder bred. Det var altså tydeligt at sensoren så noget den ikke skulle.
Billede

Jeg prøvede herefter at flytte sensoren noget længere ud, og det virkede da også lidt bedre - men stadig lidt funky. Her fik jeg desværre ikke gemt kurven, så den kan jeg ikke vise.

Jeg havde tidligere haft mistanke til det her med tandprofilen, så som en bedre lille spejder havde jeg i sidste uge indkøbt to nye tandhjul så jeg kunne lave nye hvis det var.
Det var jo tydeligt at der var et eller andet galt, så jeg tænkte at jeg hurtigt ville flikke et nyt hjul sammen, men denne gang på den rigtige måde.
Som sagt så gjort, og det blev efter alle kunstens regler.
Afretning var simpelthen ikke nødvendigt, og alt spillede bare.
Motoren startet, fedte lidt med indstillinger, og det blev ret hurtigt klart at nu skulle trigger angle være omkring de 60 for at passe - det viste sig faktisk at 63 var den rette værdi da jeg først kontrollerede med tændingspistolen. Nogen forskel var der altså - men jeg var ikke vildt overbevist.
Kurven så ud som følger i tomgang:
Billede

Lidt omdrejninger gad den simpelthen ikke at tage - så gik o-signalet amok i MegaTune, der var udsætter og skud og bum og bang - ikke et hit.
Men det var dog nok til at jeg kunne tage kurven - det er nok ved omkring 3000 rpm reelt:
Billede

Som det kan ses er der ikke umiddelbart nogen missere på signalet - jeg undrer mig dog en del over det der dyk som kurven fortsat tager - hva' hulen er meningen med det?!? og betyder det noget? Eller er det støj fra min probe mon?
Som det kan ses på de andre kurver var den også til stede på dem, og stedet i forhold til den manglende tand varierer fra gang til gang.

Eftersom at signalet efter mine fattige evner ser rimeligt fornuftigt ud, er jeg nu blevet så desparat at jeg begynder at skyde skylden på min MegaSquirt.
Da jeg begyndte at rode med 36-1 fik jeg lavet en forkert tilkobling, og det brændte en printbane. Jeg begynder at lure på om jeg har fået bålet et eller andet af i optokobleren ved samme lejlighed?
For at efterprøve det har jeg nu siddet siden kl. 22:30 og samlet en original v. 2.2 Megasquirt som jeg havde liggende. Den lader til at virke efter hensigten nu - så den skal snarest prøve - så må jeg jo se om det er det... ellers er jeg ved gud på bar bund, for det ligner altså ikke at sensoren er kaput som Henrik og jeg ellers også snakkede om.

Input modtages med kyshånd!

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Hvis det var et normalt scope så vilde jeg sige at enten var scopet stellet dårligt, eller du lider af en dårlig stel i bilen der hvor du steller scopet.
Eller du har en dårlig stel til giveren.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem

Morten VJ skrev:
Hvis det var et normalt scope så vilde jeg sige at enten var scopet stellet dårligt, eller du lider af en dårlig stel i bilen der hvor du steller scopet.
Eller du har en dårlig stel til giveren.

MVH

Morten

Well, det er jo sådan en "spændingsdeler" med lidt pot-meter og sådan, der er tilsluttet via to prøveledninger med et krokodillenæb i hver ende :-).
Det er rimeligt modtageligt for støj - ingen tvivl om det - men om det så er "indstråling" eller selve signalet det ved jeg ikke helt.
Henrik nævnte for mig at jeg skulle undersøge om tændspole og tændingsmodul bliver forsynet fra samme sted som MegaSquirt'en (som er der hvor sensoren også får sin strøm) - der kan selvfølgeligt være noget der. Der var angiveligt en gut han havde hjulpet der havde haft lignende symptomer hvor det var løsningen.

Jeg fik i øvrigt lige her til morgen prøvet den ny-samlede originale MegaSquirt 2.2'er - den var akkurat lige så obsternasig som den gamle - så ingen kvaler med selve boksen - det var da altid noget at få udelukket den.

Ellers konverterer jeg fanderme snart til 4-1, 8-1 eller 12-1 og ser om det virker - ellers må jeg jo bruge strømfordeleren :-).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Moderator

Wildert; Af een eller anden grund ser den alt for meget tand og alt for lidt hul.

Prøv at øge afstanden mellem sensor og tand.

"bølgen" på kurven er en stelfejl, enten via din spændingsdeler(pga målemetoden), eller fordi noget trækker i din stel.

Da optokobleren sidder tværs over sensoren, så har det ikke den store betydning direkte.

Det der forårsager "huller" i din kurve på skopet er simpelthen fordi tænderne er for brede, og/eller at sensoren sidder for tæt på hjulet.
Den når at trigge på den næste tand inden den har sluppet den forgående, derfor "hullet".

Det er det samme der sker når den sætter ud for dig, du har bare ikke udsættet med på skopet(har noget med held at gøre).
Mere afstand, så vil du se at skopet viser firkant mere 50/50.
Tandprofilen på hjulet er vel nærmest 20/80, men din puls er nærmere 90/10.

Hmm.... :damn: forstår du hvad jeg mener? Eller ring igen....

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time