Nåh, på vej hjem fra arbejde tog Henrik sig endnu en gang tid til en lang snak med en masse gode forslag, opklarende spørgsmål, osv.
Ikke at vi blev vildt meget klogere, men der var bl.a. en ide som jeg selv havde haft - nemlig at tandprofilen var blevet "ødelagt" da jeg i sin tid havde rettet triggerhjulet i drejebænken "sådan lige for en sikkerheds skyld".
Montering af hjulet skulle der som sådan ikke være noget i vejen med, men der er pt. også mistanke til sensoren.
Henrik foreslog at jeg fik et oscilloskop på krumtapssignalet så jeg kunne se hvordan og hvorledes, men dels er jeg efterhånden i noget af en knibe rent tidsmæssigt, dels så er sådan et jo ikke gratis. Meeen, Xillur har for snart længe siden peget mig mod Visual Analyser (
http://digilander.libero.it/hsoft/) der er et "PC oscilloskop" der bruger lydkortsindgangen til at sample. Jeg lavede den gang en probe der kan justere et signal ned til noget der spændingsmæssigt er lidt mere spiseligt for en lydkortsindgang - altså omkring 60 mv. eller sådan noget. Jeg havde dog aldrig prøvet den - men nu skulle det dælme være.
Så jeg hookede PC'ens lydkortsindgang op til mit signal efter at jeg efter voltmeteret havde justeret spændingen til omkring 60 mv.
Startede bilen, fik den til at hoppe i tomgang med trigger angle 30 grader, og så gav jeg ellers mig selv et crash course i oscilloskop.
Det skal siges at jeg aldrig nogen sinde har brugt sådan et, så jeg var noget på bar bund. Dog havde jeg en tåget forestilling om hvordan det bruges, så det gik da efterhånden fremad.
Resultatet udeblev da heller ikke - den første måling kan ses på billedet herunder. "Nede" er en tand, og "oppe" er et hul. Man kan altså tydeligt se den manglende tand, men hvad man også tydeligt kan se lige efter er at sensoren ser hvad der skulle være én stor tand af ca. samme længde som 3-4 tænder. Det passer jo sjovt nok meget godt med de hersens famøse ca. 30 grader.
Herefter prøvede jeg for sjov skyld at rykke sensoren tættere på hjulet - her gik det helt galt. Den kunne dårligt køre, og skopet viste da også hvorfor: "Tanden" efter den manglende tand var nu blevet yderligere 1-2 tænder bred. Det var altså tydeligt at sensoren så noget den ikke skulle.
Jeg prøvede herefter at flytte sensoren noget længere ud, og det virkede da også lidt bedre - men stadig lidt funky. Her fik jeg desværre ikke gemt kurven, så den kan jeg ikke vise.
Jeg havde tidligere haft mistanke til det her med tandprofilen, så som en bedre lille spejder havde jeg i sidste uge indkøbt to nye tandhjul så jeg kunne lave nye hvis det var.
Det var jo tydeligt at der var et eller andet galt, så jeg tænkte at jeg hurtigt ville flikke et nyt hjul sammen, men denne gang på den rigtige måde.
Som sagt så gjort, og det blev efter alle kunstens regler.
Afretning var simpelthen ikke nødvendigt, og alt spillede bare.
Motoren startet, fedte lidt med indstillinger, og det blev ret hurtigt klart at nu skulle trigger angle være omkring de 60 for at passe - det viste sig faktisk at 63 var den rette værdi da jeg først kontrollerede med tændingspistolen. Nogen forskel var der altså - men jeg var ikke vildt overbevist.
Kurven så ud som følger i tomgang:
Lidt omdrejninger gad den simpelthen ikke at tage - så gik o-signalet amok i MegaTune, der var udsætter og skud og bum og bang - ikke et hit.
Men det var dog nok til at jeg kunne tage kurven - det er nok ved omkring 3000 rpm reelt:
Som det kan ses er der ikke umiddelbart nogen missere på signalet - jeg undrer mig dog en del over det der dyk som kurven fortsat tager - hva' hulen er meningen med det?!? og betyder det noget? Eller er det støj fra min probe mon?
Som det kan ses på de andre kurver var den også til stede på dem, og stedet i forhold til den manglende tand varierer fra gang til gang.
Eftersom at signalet efter mine fattige evner ser rimeligt fornuftigt ud, er jeg nu blevet så desparat at jeg begynder at skyde skylden på min MegaSquirt.
Da jeg begyndte at rode med 36-1 fik jeg lavet en forkert tilkobling, og det brændte en printbane. Jeg begynder at lure på om jeg har fået bålet et eller andet af i optokobleren ved samme lejlighed?
For at efterprøve det har jeg nu siddet siden kl. 22:30 og samlet en original v. 2.2 Megasquirt som jeg havde liggende. Den lader til at virke efter hensigten nu - så den skal snarest prøve - så må jeg jo se om det er det... ellers er jeg ved gud på bar bund, for det ligner altså ikke at sensoren er kaput som Henrik og jeg ellers også snakkede om.
Input modtages med kyshånd!