Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 jul 2025, 03:00

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 13 aug 2006, 15:56 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 07 aug 2006, 20:07
Indlæg: 17
Hejsa, jeg har netop bestilt et sæt ms2v3 tilmin bil, men læste noget i et udenlandsk forum at der ikke var bankesensor i den version?? Kan det passe? Er der nogen her der ved noget om det?

Mvh Carsten


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 aug 2006, 17:22 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Det kræver en boks til at sætte imellem sensoren, og MS.

En færdig version findes her
http://www.viatrack.ca/

Og det jeg har læst om den er kun posetivt.

Denne byg selv version har jeg prøvet.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/knock.html

Og syntes den er for aggressiv. AKA indikere knock når det ikke er der.

http://www.megamanual.com/ms2/knock.htm

er den officielle version.

Men som meget andet er ørene, og mellemrummet imellem disse.
Stadig det bedste at justere efter.

Knock sensorene har problemer på motorer der klapre, og støjer meget.


MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 aug 2006, 11:13 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Morten VJ skrev:
Denne byg selv version har jeg prøvet.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/knock.html

Og syntes den er for aggressiv. AKA indikere knock når det ikke er der.


Jeg er i gang med den model - men min motor er født med en bankesensor, så jeg håber og satser da på at den er noget mere præcis.
Men det kredsløb du linker til har jo da netop justerbar følsomhed - så det var vel bare et spørgsmål om at justere følsomheden ned hvis det var så galt?

Sådan en Voller er den født med bankesensor?

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 aug 2006, 11:38 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Wildert skrev:
Morten VJ skrev:
Denne byg selv version har jeg prøvet.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/knock.html

Og syntes den er for aggressiv. AKA indikere knock når det ikke er der.


Jeg er i gang med den model - men min motor er født med en bankesensor, så jeg håber og satser da på at den er noget mere præcis.
Men det kredsløb du linker til har jo da netop justerbar følsomhed - så det var vel bare et spørgsmål om at justere følsomheden ned hvis det var så galt?

Sådan en Voller er den født med bankesensor?


Ikke født med, men forberedt til, på motorer efter 1984 (tror jeg nok).
Mange senere motorer er født med en, alt efter motorstyring.
En relativt brugt modefikation er at bruge en APC styring fra en SAAB.
Da begge motorer ligner hinanden meget i konstruktion.

Med Apc en og ørene som referrence, så var det umuligt at få en stabil indikation ud af det simple støjfilter.
Enten indikerede den ingen ting eller også var den for følsom, og indikerede for meget.

Så hvis man bruger kredsen så ville jeg nok mest stole på ørene.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 aug 2006, 11:55 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Morten VJ skrev:
Med Apc en og ørene som referrence, så var det umuligt at få en stabil indikation ud af det simple støjfilter.
Enten indikerede den ingen ting eller også var den for følsom, og indikerede for meget.


Brugte du det der 10-omganges potmeter som der står beskrevet, eller et almindeligt linært 3/4 omgangs potmeter?
Jeg har investeret i det relativt dyre 10-omganges potmeter (ca. 50 kr.) - så må vi se hvad det ender med - jeg skal naturligvis nok vende tilbage med info.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 aug 2006, 12:20 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 dec 2003, 15:12
Indlæg: 62
Geografisk sted: Århus
Wildert skrev:

Jeg er i gang med den model - men min motor er født med en bankesensor, så jeg håber og satser da på at den er noget mere præcis.
Men det kredsløb du linker til har jo da netop justerbar følsomhed - så det var vel bare et spørgsmål om at justere følsomheden ned hvis det var så galt?

Sådan en Voller er den født med bankesensor?


Sådan et lille sidespørgsmål.. er der egentlig ikke sådan et program man kan tegne diagrammet ind i og så man kan få et udlæg til "det færdige" print

_________________
Billede - Troels

Toyota Corolla '91
1.3 xli Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 aug 2006, 12:26 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Troels skrev:
Wildert skrev:

Jeg er i gang med den model - men min motor er født med en bankesensor, så jeg håber og satser da på at den er noget mere præcis.
Men det kredsløb du linker til har jo da netop justerbar følsomhed - så det var vel bare et spørgsmål om at justere følsomheden ned hvis det var så galt?

Sådan en Voller er den født med bankesensor?


Sådan et lille sidespørgsmål.. er der egentlig ikke sådan et program man kan tegne diagrammet ind i og så man kan få et udlæg til "det færdige" print


Jeg er ret meget elektronik-novice, så jeg aner det ikke rigtigt. Men jeg mener da at have hørt at det findes til industrielt brug.
Personligt er jeg ved at konstruere diverse ekstra kredsløb på sådan noget testprint med lange kobberbaner. Der kan man nogenlunde følge et almindeligt kredsløb hvis man er lidt kreativ. Det er vel umiddelbart nogenlunde lige så stabilt som et rigtigt print, men det er nemmere at gå til. Koster omkring en 10'er for sådan et "ark" og så er det ellers bare i krig.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 aug 2006, 12:36 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 dec 2003, 15:12
Indlæg: 62
Geografisk sted: Århus
Wildert skrev:
Troels skrev:
Wildert skrev:

Jeg er i gang med den model - men min motor er født med en bankesensor, så jeg håber og satser da på at den er noget mere præcis.
Men det kredsløb du linker til har jo da netop justerbar følsomhed - så det var vel bare et spørgsmål om at justere følsomheden ned hvis det var så galt?

Sådan en Voller er den født med bankesensor?


Sådan et lille sidespørgsmål.. er der egentlig ikke sådan et program man kan tegne diagrammet ind i og så man kan få et udlæg til "det færdige" print


Jeg er ret meget elektronik-novice, så jeg aner det ikke rigtigt. Men jeg mener da at have hørt at det findes til industrielt brug.
Personligt er jeg ved at konstruere diverse ekstra kredsløb på sådan noget testprint med lange kobberbaner. Der kan man nogenlunde følge et almindeligt kredsløb hvis man er lidt kreativ. Det er vel umiddelbart nogenlunde lige så stabilt som et rigtigt print, men det er nemmere at gå til. Koster omkring en 10'er for sådan et "ark" og så er det ellers bare i krig.


Ja det er selvfølgelig rigtigt nok havde jeg ikke lige tænkt over.. mener bare at kunne huske fra min tid på teknisk skole at der var der et program sådan de kunne sidde og tegne diagrammet ind i og så få et udlæg til printet...

_________________
Billede - Troels

Toyota Corolla '91
1.3 xli Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 aug 2006, 12:43 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Jamen det findes da helt sikkert også - men det giver IMO ikke ret meget mening til et rimeligt simpelt kredsløb som det til knock sense (som endda er et af de mest avancerede kredsløb der angives til MS'n'S-E) - Keep It Simple ;-).

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 aug 2006, 12:52 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 dec 2003, 15:12
Indlæg: 62
Geografisk sted: Århus
Wildert skrev:
Jamen det findes da helt sikkert også - men det giver IMO ikke ret meget mening til et rimeligt simpelt kredsløb som det til knock sense (som endda er et af de mest avancerede kredsløb der angives til MS'n'S-E) - Keep It Simple ;-).


Hehe det er rigtigt nok-- tænker jo bare det også godt må se hmmm pænt ud hehe

_________________
Billede - Troels

Toyota Corolla '91
1.3 xli Turbo


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team