Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 22:22

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 20 apr 2006, 15:23 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 06 apr 2006, 21:18
Indlæg: 15
Geografisk sted: Herning
Hej Alle !
har nu fulgt med et stykke tid her på Dansk, som er lidt nemmere en gang imellem. Er blevet lokket med i et projekt med at montere indsprøjtning på MC selvom jeg nu er den vistnok eneste af de 4 der startede som er tilbage

Har hjemtaget en MSII v3 til Hall fra en tur til US (protocar)
og har en MS'N'S v2.2 købt af et projekt der endte ud i sandet

MC'en er en "lettere" ombygget FJ11(1200) Yamaha
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/ga ... sp?ID=4039

Nå men til spørgsmålene
(1)
for at kunne lave tænding skal jeg have et multitands-tandhjul ?
da jeg ikke har en strømfordeler (2 tændspoler - wasted spark)
har nemlig et hjul+sensor fra en anden MC med 2x60' plus en ekstra lille tand før den ene af vingerne (pga pladsen under mit tændingsdæksel - med direkte adgang til krumtap men desværre kun ca 10cm plads i alt)
kan jo nok ikke bruge et bosch/edis system da den jo drejer op til ca 11500-12000

(2)
hvordan kontrollerer jeg at det er en Hallsensor som jeg har her ?
den giver gennemgang (0 Ohm) ved at jeg fjerner et stykke metal foran den (ved fjernelse ikke før) - har kun 2 ledninger til den

(3) indsprøjtningshusene er fra en anden MC (CBR1000RR 05') med TPS, har en tempføler som bliver monteret imellem køleribberne på bagsiden af blokken (luftkølet), har MAP og MAT sensorer fra Donor MC'en - hvordan checker jeg at MS kan bruge netop disse ?

ellers mangler jeg bare en ekstern pumpe til 43 psi
da jeg ikke kan få plads til den interne pumpe i min tank

på forhånd tak - skal nok smide nogle dele-billeder op til beskuelse

mvh Lars


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 apr 2006, 19:28 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hvis du roder med MS på MC, så er der mindst 2 ;-)

1.Ja, du er tvunget ud i noget multitands, minimumskrav er 4-1

2. Det er en induktiv giver.

3. Mapsensorn har din MS forhåbentlig? MAT kan den nok bruge, men du skal selv lave en karakteristik for den sensor. TPS er nok hellerikke noget problem.

Det kan dog blive interessant om du kan få en MC motor til at køre Speed-Density....det må tiden vise.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 apr 2006, 20:17 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 06 apr 2006, 21:18
Indlæg: 15
Geografisk sted: Herning
HenrikGM skrev:
Hvis du roder med MS på MC, så er der mindst 2 ;-)

hmm ja men du er nok den ene ;), da jeg er blevet lokket af "Henning Midtjysk", men har dog sørget forat vi har "hardware" til alle deltagere via diverse indkøb i udlandet på bla Ebay

>1.Ja, du er tvunget ud i noget multitands, minimumskrav er 4-1

>2. Det er en induktiv giver.

1+2 øv - da jeg havde et setup fra en ZX9R motor
så må jeg hellere lige kontakte dig og købe en hall sensor
den skal jo så kunne følge med til (12000 x 5)


>3. Mapsensorn har din MS forhåbentlig? MAT kan den nok bruge, men du skal selv lave en karakteristik for den sensor. TPS er nok hellerikke noget problem.

ja selvfølgelig har de(n) det - der sad bare to sensorer i den luftfilterboks jeg købte med - og derfra gik tanken så en anden vej end fornuften da jeg skrev indlæget.

Har iøvrigt pelset en Saab 9000 16v for diverse
sensorer og tændingsmodul (0227100124) til jeg læste om 9000omdr. grænsen

>Det kan dog blive interessant om du kan få en MC motor til at køre Speed-Density....det må tiden vise.


jeg havde nu håbet at vi kunne få det til at virke så den kunne gå hen og blive lidt mere speciel og måske bringe lidt viden til mig og os, der venter vist nok en 1500 Guldwing m.fl. bagefter

Lars


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 apr 2006, 20:57 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Lars; Har vi hilst før??

Jeg hekser lidt på en ZXR750 maskine jeg har lånt af Henning til samme formål, men har bla problem med plads til triggerhjulet/sensor. Skal måske ud i et tvunget eventyr med den originale sensor, dog på et hjemmebygget triggerhjul.

Overvejer pt. rigtigt COP tænding istedet for wasted spark, baseret på hjemmebyggede tændingsmoduler(ikke fordi det er fornuftigt, men fordi jeg (måske) kan)

Jeg mangler iøvrigt 2 tændrørshætter til sådan en zxr motor, dem ligger du vel ikke inde med?, eller zxr dele nok til at motoren kan få baghjul og en del af stellet, nok til at den kan komme på et felt?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 apr 2006, 21:21 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 06 apr 2006, 21:18
Indlæg: 15
Geografisk sted: Herning
HenrikGM skrev:
Lars; Har vi hilst før??

Jeg hekser lidt på en ZXR750 maskine jeg har lånt af Henning til samme formål, men har bla problem med plads til triggerhjulet/sensor. Skal måske ud i et tvunget eventyr med den originale sensor, dog på et hjemmebygget triggerhjul.

Overvejer pt. rigtigt COP tænding istedet for wasted spark, baseret på hjemmebyggede tændingsmoduler(ikke fordi det er fornuftigt, men fordi jeg (måske) kan)

Jeg mangler iøvrigt 2 tændrørshætter til sådan en zxr motor, dem ligger du vel ikke inde med?, eller zxr dele nok til at motoren kan få baghjul og en del af stellet, nok til at den kan komme på et felt?


Vi har vistnok skrevet lidt omkring et shiftlight modul for længe siden
(da FJ'eren stadig lignede en nåhja FJ og var rød/hvid)
nu er det så kommet lidt længere ;)

jeg har en ekstra FJ motor med stel/ramme og baghjul som kan bruges hvis jeg (vi) vil køre test på min model, ikke at den blå ikke også må bruges som forsøgs objekt

måske kunne vi finde et eller andet stel som kunne bruges omend med lidt svejsning har et ekstra baghjul+svinger etc

Jeg skal se om jeg ikke kan skaffe dine manglende dele enten fra Henning eller Ebay

mit normale pickup til tænding er en enkelt armet "skive" med to pickup'per 180' forskudt men den skive jeg havde fra ZX9R er anderledes

SLUT- tager lige et par billeder og sætter ind

jeg har set een CBR900 et eller andet sted i US som brugte tændrørshætter med spolen i som kom fra de nye cbr 954/1000RR modeller

Det jeg har været lidt i tvivl om er om jeg kan få min II'er til at styre fx 2 tændspoler kan se i UK sælger de MS'N'S til fx 2 coil-wasted spark (4cyl)
ville jo helst benytte mig af II'eren
eller om den kan/skal modificeres til een per cyl.

vender lige tilbage med billederne

Lars


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 apr 2006, 21:41 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2003, 17:14
Indlæg: 603
Geografisk sted: 7160 Aale city
HenrikGM skrev:

Overvejer pt. rigtigt COP tænding istedet for wasted spark, baseret på hjemmebyggede tændingsmoduler(ikke fordi det er fornuftigt, men fordi jeg (måske) kan)


undskyld hijack'in. men rækker lige en finger i vejret for at sige, at citroën C5 V6 køre med tændspoler på tændrørende, har en god håndfuld af den ligende(brugte), hvis det er. Det er til den dag jeg er blevet modig nok skal de prøves monteres, ikke fordi jeg for brug for det.
Ellers koster de ca 185kr. stk. + moms nye.

_________________
Hilsen Lars E

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 apr 2006, 21:41 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 06 apr 2006, 21:18
Indlæg: 15
Geografisk sted: Herning
Billeder af det originale tændingssystem og et af det nye triggerhjul som så ikke dur men mon ikke at der er een eller anden som lige mangler det når jeg læser de andre indlæg om triggerhjul ;)
[/img]
hmm skal lige have fundet ud af at sætte dem direkte ind istedet

/Lars


Vedhæftede filer:
IMG_3649.jpg
IMG_3649.jpg [ 163.71 KiB | Vist 3257 gange ]
IMG_3652.jpg
IMG_3652.jpg [ 54.92 KiB | Vist 3267 gange ]
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 apr 2006, 20:46 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hmm.....Gider du ikke lige måle de to brede faner op på det triggerhjul?

Jeg har puslet lidt med dette åndssvagt konstruerede hjul, og undrer mig meget over den totale mangel på symmetri på de to brede faner.

Det ligner umiddelbart en variant af det nemmeste setup med to faner der trigger cyl1+4 og 2+3(som en fordelermotor ville gør det), dog med en tilføjelse i at der er en tand for meget, som tydeligvist bruges som "hullet" i noget der elektrisk set vil ligne et 12-1 hjul, (altså som wasted spark). Spøjs kombination, men det bliver værre endnu.

Det hjul der sidder på en zxr750 har mærkeligt nok _næsten_ lige lange faner, men måler man efter, så er de to faner ikke symmetrisk placeret, omend det ved første øjekast set sådan ud. Jeg spekulerer sgu lidt på om man bevist har forrykket tændingsvinklen på cyl2+3 en lille smule bagud, og blot har lavet det direkte i hardware, aka i triggerhjulet.

Kan du ikke måle dit hjul efter, så vi kan sammenligne?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 apr 2006, 21:52 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 06 apr 2006, 21:18
Indlæg: 15
Geografisk sted: Herning
Hej !
nu er det jo ligegodt snart 20 år siden jeg startede i gymnasiet
(er blevet færdig)
så det kan da godt være at geometrien er lidt rusten

har målt triggerhjulet op og lavet et nyt og bedre billed
jævnfør min udregning bliver den "vinge" som er 34.4mm
til en 59,81' vinkel

har ikke lige kunnet fide ud af måle afstanden imellem vingerne på en fornuftig måde

(har brugt en kvalivare skydelære til opmålingen)

håber det giver dig svaret

Jeg har tænkt lidt over om der er lidt Motorcykel Grand Prix (2t) indblandet med Big-Bang tændingsstrategi - altså uens spredning af impulserne for motorgangens skyld

jeg er med på din expertise (hvis du kan) på en COP tænding
skal nok financere forsøget
(ellers må vi have Henning til at finde nogle stumper til os)

Lars


Vedhæftede filer:
triggerhjul3.jpg
triggerhjul3.jpg [ 251.46 KiB | Vist 3261 gange ]
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 apr 2006, 23:38 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hmm....."big bang" maskinerne har jo krumptappen "forsat" tilsvarende, svjh. Det går jeg stærkt ud fra at en gammel zxr750 ikke har, men jeg skal tjekke det.

Nu prøver jeg lige i første omgang at fikse et nyt triggerhjul og sensor på den eksisterende plads.

Regner med at bruge almindelige wastedspark spoler i første omgang. COP vil nok uvægerlige involvere en sensor på knasten, og den er ikke så hulens nem at få fat i på betryggende vis.

Det er iøvrigt præcist samme hjul jeg har.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team