Hej alle
Jeg har fulgt med i jeres erfaringer med diverse motorstyringer problemer osv. Så tænkte jeg at jeg lige ville øse lidt af mine erfaringer med vems og megasquirt
VEMS blev udviklet i Danmark på ingeniørhøjskolen i København af Michael Kristensen mf. Derefter er den lagt på nettet som et open source projekt dvs. at alle der erfaringer med programmering mm. Kan tilslutte sig VEMS og være med til gøre den i nu bedre og der er sket meget inden for det sidste år.
Jeg startede med at bygge en VEMS (Versatile Engine Management Systems) for et år siden og kører med den i dag. Det der fik mig til at købe en VEMS var WIDE BAND sensoren for det er jo det det hele handler om, at kunne se og justerer forbrændingen i ens motor.
Med VEMS kalibrere man selv sin WB sensor for så ved man at den passer og det er vigtigt for alt udstyr man bruger til sine målinger at det virker efter hensigten
Jeg har set at nogle bruger NB (NERRO BAND) sensor til at justere styringen ind efter og det vil jeg fraråde alle med mindre i syntes det er sjovt at skifte motor for i ved ikke prisrist hvad i måler…så køb hellere en stand alone wide band enhed(fra 3500,-) evt. med 0-5V udgang til MS
Med VEMS kan man faktisk styrer alt hvad man måtte ønske sig, høj/lav ohm dysser, boost, sekventiel dysser og tændspoler, 2 stk. wbo2 for 6 og 8 cylindere motorer med hver sit udstødning, temperatur på udstødnings gassen, 2 sæt dysser(8) dual stage, og meget andet.
Efter jeg monterede VEMS kører jeg ca. 60 km længere på en tank i forehold til den org. Siemens Styring så det er ca. 70 kr. i besparelse pr. tank, ja styringen er faktisk tjent hjem på et år med de benzin priser vi har i dag så det handler ikke bare om HK.
Jeg kører med EGO korrektion +- 5 % (exhaust gas oxygen) og vems kan holde sig inden for de +-5% Dvs. at mit VE table (volumen effektivitet)(benzinblanding) passer meget godt til motoren.
Det var lidt af min erfaring med at skrue i motor styringer og så lige til sidst, hjælp hinanden for der er mange der kunne ønske sig at lave et projekt men ved ikke lige hvordan så giv dem en hånd.
Mail: motor at webspeed dot dk
Se mit projekt på vinki
http://www.vems.hu/wiki/index.php?page= ... eterJensen
Thanks
peter
Diagrammet viser alle ledninger der er forbundet til vems og det tror jeg alle kan lave(vw corrado G60 turbo)