Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 06:49

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 56 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 19 feb 2006, 21:10 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 19 feb 2006, 17:53
Indlæg: 24
Hej alle

Jeg har fulgt med i jeres erfaringer med diverse motorstyringer problemer osv. Så tænkte jeg at jeg lige ville øse lidt af mine erfaringer med vems og megasquirt

VEMS blev udviklet i Danmark på ingeniørhøjskolen i København af Michael Kristensen mf. Derefter er den lagt på nettet som et open source projekt dvs. at alle der erfaringer med programmering mm. Kan tilslutte sig VEMS og være med til gøre den i nu bedre og der er sket meget inden for det sidste år.

Jeg startede med at bygge en VEMS (Versatile Engine Management Systems) for et år siden og kører med den i dag. Det der fik mig til at købe en VEMS var WIDE BAND sensoren for det er jo det det hele handler om, at kunne se og justerer forbrændingen i ens motor.

Med VEMS kalibrere man selv sin WB sensor for så ved man at den passer og det er vigtigt for alt udstyr man bruger til sine målinger at det virker efter hensigten

Jeg har set at nogle bruger NB (NERRO BAND) sensor til at justere styringen ind efter og det vil jeg fraråde alle med mindre i syntes det er sjovt at skifte motor for i ved ikke prisrist hvad i måler…så køb hellere en stand alone wide band enhed(fra 3500,-) evt. med 0-5V udgang til MS

Med VEMS kan man faktisk styrer alt hvad man måtte ønske sig, høj/lav ohm dysser, boost, sekventiel dysser og tændspoler, 2 stk. wbo2 for 6 og 8 cylindere motorer med hver sit udstødning, temperatur på udstødnings gassen, 2 sæt dysser(8) dual stage, og meget andet.

Efter jeg monterede VEMS kører jeg ca. 60 km længere på en tank i forehold til den org. Siemens Styring så det er ca. 70 kr. i besparelse pr. tank, ja styringen er faktisk tjent hjem på et år med de benzin priser vi har i dag så det handler ikke bare om HK.
Jeg kører med EGO korrektion +- 5 % (exhaust gas oxygen) og vems kan holde sig inden for de +-5% Dvs. at mit VE table (volumen effektivitet)(benzinblanding) passer meget godt til motoren.

Det var lidt af min erfaring med at skrue i motor styringer og så lige til sidst, hjælp hinanden for der er mange der kunne ønske sig at lave et projekt men ved ikke lige hvordan så giv dem en hånd.
Mail: motor at webspeed dot dk
Se mit projekt på vinki http://www.vems.hu/wiki/index.php?page= ... eterJensen


Thanks
peter
Diagrammet viser alle ledninger der er forbundet til vems og det tror jeg alle kan lave(vw corrado G60 turbo)

Billede


Senest rettet af peterjensen 29 mar 2006, 21:32, rettet i alt 1 gang.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 feb 2006, 21:33 
Er der et schematic så man kan se hvordan styringen er bygget?


Top
  
 
 Titel: diagram
Indlæg: 20 feb 2006, 10:13 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 19 feb 2006, 17:53
Indlæg: 24
Ja dette diagram jeg har tegnet viser min installation VW Corrado G60 turbo og da de fleste vw ligner hinanden ville man kunne bruge dette til andre biler dog har jeg monteret et 36-1 tands trigger hjul til tændings input men kunne også havde brugt hall giveren i strømfordeleren.
Vems har eks. 4 tændings udgange og man vælger selv hvilke der skal bruges, jeg bruger pin 34 og 36 (til wasted spark) i stikket men kunne også vælge andre udgange for man fortæller vems hvilke udgange der er brugt og så kikker programmet kun på disse. Der samme gælder for dysse udgangene (4 stk. med fly back høj/lav ohm dysser) samlet er der 26 udgange i alt, nok til de største installationer.

Standart kasse
Billede

hjemmelavet kasse
Billede

Brug af original kasse
Billede


Senest rettet af peterjensen 29 mar 2006, 21:35, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 feb 2006, 12:14 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
peterjensen skrev:
Jeg har set at nogle bruger NB (NERRO BAND) sensor til at justere styringen ind efter og det vil jeg fraråde alle med mindre i syntes det er sjovt at skifte motor for i ved ikke prisrist hvad i måler…


Det tror jeg er en tilsnigelse - der er nogen der PRØVER - og derefter opgiver - at justere ind efter narrow band sonde :-). Men ellers er det helt klart en universel sandhed at NB-sonde er direkte ubrugelig.

Citat:
så køb hellere en stand alone wide band enhed(fra 3500,-) evt. med 0-5V udgang til MS


Det er lige voldsomt nok - den koster fra 1500 kr. for en Innovate Motorsports LC-1 hos Scanturbo/H. Daubjerg i Brøndby.

Citat:
Med VEMS kan man faktisk styrer alt hvad man måtte ønske sig, høj/lav ohm dysser, boost, sekventiel dysser og tændspoler, 2 stk. wbo2 for 6 og 8 cylindere motorer med hver sit udstødning, temperatur på udstødnings gassen, 2 sæt dysser(8) dual stage, og meget andet.


VEMS er meget imponerende, og slet ikke et dårligt valg som sådan - der hvor MS efter min mening har en helt klar fordel er: En (endnu) lavere pris, flere installationer så der er folk med mere erfaring, og lidt mere gennemsigtighed efter min mening.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 feb 2006, 12:14 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Lige for at kommentere en lille smule... Så kan man faktisk i dag få et WB sensor med styring egnet til at koble dirkete op med MS for noget der ligner 1000kr.

Jeg er igang med en ligende motor - Kan man læse noget om specs. på din motor nogle steder og hvad der er lavet osv? Jeg syntes ikke der er så mange der roder i de gamle 8v maskiner mere - Folk vil åbenbart hellere have 12 ventiler mere at slibe og 12 kanaler mere at porte :lol: .

V/h Christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 feb 2006, 12:40 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Indlæg: 284
Geografisk sted: Nordsjælland
Havneren skrev:
Lige for at kommentere en lille smule... Så kan man faktisk i dag få et WB sensor med styring egnet til at koble dirkete op med MS for noget der ligner 1000kr.


Noget du vil dele med os andre ? :)

_________________
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 feb 2006, 13:02 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Hehe, ja, det siger jeg også, Xillur :)
Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel: vems
Indlæg: 20 feb 2006, 13:50 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 19 feb 2006, 17:53
Indlæg: 24
Jo MS er klart det mest udbredte i DK og nemmest at få hjælp til når man står med fletningerne i postkassen og fint så mange der gerne vil hjælpe til.

Vems er ikke så udbredt i DK nok fordi der ikke har været nogen der gad at dele deres erfaringer og så er det noget nyre in MS, men jeg vil gerne hjælpe lidt til hvis der er nogle der har mod på det.

For ca.1900,- kan man købe et wideband pc kit og det er jo fint nok men, det er ikke så nemt at være koblet op på to systemer på samme tid hvis man gerne vil køre og justere, og det har jeg haft meget brug for da jeg selv har kørt bilen ind.
Giver man 380 kr. mere så har man en vems ECU + wideband sensor all in one. Det er især smart hvis man vil gør brug af data log så har man alle sine kurver/data samlet.

Jeg har ikke skrevet så meget om Corradoen for der ikke lavet så meget om på den men her lidt data: og se http://www.vems.hu/wiki/index.php?page= ... eterJensen

Motor standart
Turbo garret t60 trim
Udstødning 2,5” rustfri
Vems motor styring
Tændspole fra ford dual wastet spark
Ladetryk 1,5 bar kan give lidt mere
36-1 triger hjul
olie køler
div. rør forkromet

effekt 200+
moment 250+


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 feb 2006, 15:43 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
xillur skrev:
Havneren skrev:
Lige for at kommentere en lille smule... Så kan man faktisk i dag få et WB sensor med styring egnet til at koble dirkete op med MS for noget der ligner 1000kr.


Noget du vil dele med os andre ? :)


Det var et link Morten VJ viste mig en dag - Nu kan jeg selvfølgelig ikke finde det igen. Men det så virkelig lovende ud!!! Jeg mener prisen var liiiiige under 200 dollers.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: vems
Indlæg: 20 feb 2006, 15:46 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
peterjensen skrev:
Motor standart
Turbo garret t60 trim
Udstødning 2,5” rustfri
Vems motor styring
Tændspole fra ford dual wastet spark
Ladetryk 1,5 bar kan give lidt mere
36-1 triger hjul
olie køler
div. rør forkromet

effekt 200+
moment 250+


+200hk og +250nm ved 1.5bars tryk hehehe... Det må være et RET stort + så :lol: . Det kunne jo være du havde målt det.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 56 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team