Morten VJ skrev:
Man kan prøve at en kolonne 100-300 rpm under normal tomgang, og hæve ve i denne.
Ja jeg kan godt se idéen og måske jeg vil ty til det.
Jeg har en fornemmelse af, at deacc måske ville kunne afhjælpe problemet?
Jeg trimmede lidt på det imorges på vej til arbejde, tomgang ligger på ca 50-60kpa. Jeg forsøgte lidt med at dappe til speederen og se hvilke bins den fløj igennem og fedede nogle af dem op som den fes igennem på tilbage vejen. (og som iøvrigt ikke bruges til meget andet, så vidt jeg kan se).
Den er helt sikkert blevet bedre, men den ruller stadig en del indtil den fanger tomgang. Men går stortset ikke ud. man skal her huske på, at Motronic´en stadig styrer tomgangsregulatoren og at det måske kan være noget der, der driller. Tomgangen er iøvrigt hævet til ca 900rpm pga knasten, dette er gjort ved omprogrammering af ecu.
Morten VJ skrev:
Er lambda reguleringen slået til i tomgang?
Nogle motorer kan ikke lide lambda 1 i tomgang, og reguleringen kan have for kraftige sving til at man får et stabilt AFR, og dermed tomgang.
Igår aftes da jeg trimmede var der ingen nævneværdig forskel på om den kørte med lambda reg eller ej. Måske fordi jeg selv har ramt lambda 1 rimelig godt.
Motronic´en formår, at holde den på lambda 1 og endda så magert som lambda 1.04-1.06 uden at tomgangen er specielt dårlig.
Noget tyder på, at mit vacum er væsentlig mere roligt end Wilderts, jeg lider faktisk ikke under "false triggers" og kører med følgende settings:
7.0 ms @ 250kpa/s
6.0 ms @ 150kpa/s
5.0 ms @ 100kpa/s
3.0 ms @ 50kpa/s
Treshold = 40kpa/s
I morges skød den en del ved speedertråd, jeg prøvede der at pille dels ved varmup enrichment og dels med Cold Accel Mult (%) samt Cold Accel Enrichment (ms). De 2 accel parametre hjalp slet ikke imho, men da jeg fedede den lidt op ved hjælp af varmup tabellen, begyndte den faktisk at reagere ganske udemærket.
Wildert:
hvilken modstand bruger du til din MAT-sensor? jeg bruger 2k2, men er i tvivl om det er den korrekte værdi.
Jeg har målt følgende værdier:
Temp Modstand
---------------------
- 21 15790ohm
+28 1834ohm
+78 378ohm
Hvilke værdier har du brugt og hvor præcis syns du din MAT sensor er? (vi har jo den samme model)