Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 12:30

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 72 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 11 jul 2005, 02:20 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Indlæg: 284
Geografisk sted: Nordsjælland
Puuha hvilken fornemmelse :D

Så fik jeg endelig tid til, at montere MS på min egen bil.
Der er tale om en god gammel BMW E30 325i, motor er std pånær:

Schrick 284/272gr knast
KN filter (bååårp)
MS ecu (forstås) :wink:

pt kører jeg kun fuel only, som jeg har nævnt i andre tråde er jeg afhængig af bilen som transportmiddel og tager derfor installationen step by step.

Jeg gik hele weekenden og pudslede med temp sensore, sikker på at de måler rigtig ville jeg jo være. Jeg har faktisk lidt probs med, at få dem til at makke ret, men mere om det senere.

Første opstart blev forestået ved, at jeg havde en kammerat siddende ved roret og migselv ved laptoppen. Efter 5minutters pillen med cranking, så ase og til sidst ve, kunne motoren starte anstændigt. Jeg vil bruge noget mere tid på at få den til at springe igang som Motronic´en kan, men denne aften skulle bruges på at gøre bilen kørbar, så sådanne "små" detaljer må vente.

Derefter kørte vi en lang tur, hvor jeg trimmede ve mappet. Ret hurtigt blev bilen ganske udemærket at køre pånær få detaljer.
Acc enrichment blev justeret, her blev erfaringerne fra Wilderts trimning taget i brug og ret hurtigt blev speederresponset ganske udemærket.

Jeg har lidt problemer med, at få den til at "fange" tomgang, sagt på den måde at den ruller indtil den stabilisere sig (eller går ud). Nogen guldkorn her? jeg har slået "overrun" fra indtil videre (ikke at det gør nogen forskel) og deacc står til 100%.

_________________
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy


Senest rettet af xillur 23 jun 2006, 08:37, rettet i alt 1 gang.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 jul 2005, 08:16 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Man kan prøve at en kolonne 100-300 rpm under normal tomgang, og hæve ve i denne.
Dette er ud fra betragtningen at man mister hastigheden på luften, og man får en mindre mængde brændbar benzin tilrådighed.
Er lambda reguleringen slået til i tomgang?
Nogle motorer kan ikke lide lambda 1 i tomgang, og reguleringen kan have for kraftige sving til at man får et stabilt AFR, og dermed tomgang.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 jul 2005, 12:38 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Najs :-).

Lad mig lige høre din værdier for MAT-sensoren - så kan jeg jo lige kigge dem efter i forhold til de opgivne jeg har brugt :-).

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 jul 2005, 13:17 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Indlæg: 284
Geografisk sted: Nordsjælland
Morten VJ skrev:
Man kan prøve at en kolonne 100-300 rpm under normal tomgang, og hæve ve i denne.


Ja jeg kan godt se idéen og måske jeg vil ty til det.

Jeg har en fornemmelse af, at deacc måske ville kunne afhjælpe problemet?

Jeg trimmede lidt på det imorges på vej til arbejde, tomgang ligger på ca 50-60kpa. Jeg forsøgte lidt med at dappe til speederen og se hvilke bins den fløj igennem og fedede nogle af dem op som den fes igennem på tilbage vejen. (og som iøvrigt ikke bruges til meget andet, så vidt jeg kan se).

Den er helt sikkert blevet bedre, men den ruller stadig en del indtil den fanger tomgang. Men går stortset ikke ud. man skal her huske på, at Motronic´en stadig styrer tomgangsregulatoren og at det måske kan være noget der, der driller. Tomgangen er iøvrigt hævet til ca 900rpm pga knasten, dette er gjort ved omprogrammering af ecu.

Morten VJ skrev:
Er lambda reguleringen slået til i tomgang?
Nogle motorer kan ikke lide lambda 1 i tomgang, og reguleringen kan have for kraftige sving til at man får et stabilt AFR, og dermed tomgang.


Igår aftes da jeg trimmede var der ingen nævneværdig forskel på om den kørte med lambda reg eller ej. Måske fordi jeg selv har ramt lambda 1 rimelig godt.

Motronic´en formår, at holde den på lambda 1 og endda så magert som lambda 1.04-1.06 uden at tomgangen er specielt dårlig.

Noget tyder på, at mit vacum er væsentlig mere roligt end Wilderts, jeg lider faktisk ikke under "false triggers" og kører med følgende settings:

7.0 ms @ 250kpa/s
6.0 ms @ 150kpa/s
5.0 ms @ 100kpa/s
3.0 ms @ 50kpa/s

Treshold = 40kpa/s

I morges skød den en del ved speedertråd, jeg prøvede der at pille dels ved varmup enrichment og dels med Cold Accel Mult (%) samt Cold Accel Enrichment (ms). De 2 accel parametre hjalp slet ikke imho, men da jeg fedede den lidt op ved hjælp af varmup tabellen, begyndte den faktisk at reagere ganske udemærket.

Wildert:

hvilken modstand bruger du til din MAT-sensor? jeg bruger 2k2, men er i tvivl om det er den korrekte værdi.

Jeg har målt følgende værdier:

Temp Modstand
---------------------
- 21 15790ohm
+28 1834ohm
+78 378ohm

Hvilke værdier har du brugt og hvor præcis syns du din MAT sensor er? (vi har jo den samme model)

_________________
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 jul 2005, 13:30 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
xillur skrev:
Wildert:

hvilken modstand bruger du til din MAT-sensor? jeg bruger 2k2, men er i tvivl om det er den korrekte værdi.


Ehm... bare den der kom med HenrikGM-boardet. Forventer umiddelbart at det er originalen. Men som jeg forstår det så skal man bare bruge den originale hvis man alligevel lægger andre værdier ind via EasyTherm eller noget andet. At skifte modstanden bruges hvis man vil forsøge at bruge GM-sensorværdierne med f.eks. en Bosch sensor.
Er det komplet misforstået?

Citat:
Jeg har målt følgende værdier:

Temp Modstand
---------------------
- 21 15790ohm
+28 1834ohm
+78 378ohm

Hvilke værdier har du brugt og hvor præcis syns du din MAT sensor er? (vi har jo den samme model)


Mine stammer jo som sagt fra et datablad - de er som følger:

Temp Resistance
-20 15462
20 2500
120 113

Umiddelbart er det ikke helt skævt i forhold til hvad du måler.
Jeg har ikke decideret verificeret at MegaSquirt/MegaTune melder vildt præcist tilbage, men kan konstatere at værdierne i hvert fald endnu ikke har slået mig som decideret forkerte. Det er naturligvis "lettere" uvidenskabeligt - men dine målinger omkring modstand virker jo i hvert fald nogenlunde ok i forhold til mine - men jeg kan jo have misforstået det med formodstanden (eller hvordan det er nu er).

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 jul 2005, 14:48 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Indlæg: 284
Geografisk sted: Nordsjælland
HenrikGM: Hvis du ser dette indlæg må du da meget gerne spytte ud med hvilken formodstand du montere (på forhånd tak) og evt råd. modtages med kyshånd.

Som det er nu måler min MAT sensor for lidt. Ved 25gr siger den ca 20 så hut jeg visker, ved 40 grader sagde den vist ca 35... det er noget deromkring, hvis jeg ikke tager helt fejl... men nok ikke så linær en fejl som jeg skriver det der... tror faktisk at afvigelsen vokser ved stigende temp og det er jo ikke så fedt, da det jo betyder at gammae bliver udregnet på et forkert grundlag...

_________________
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 jul 2005, 15:13 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Det print jeg har fra Henrik er på 2,2 KOhm.
Lavere temp værdier end det egentlig er, det tydet på dårlige forbindelser til sensoren, men kan også indikere at sensoren er ved at blive træt.
Men hvis fejlen ikke er linær så vil jeg mistænke forbindelsen i mellem MS og sensoren. som første fejl.
Alene baseret på temp sensorens kareterikstik.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 jul 2005, 15:47 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Indlæg: 284
Geografisk sted: Nordsjælland
Med fare for at virke hoven, vil jeg påstå at kablingen er til UG indtil andet er bevist. Jeg er ret patentlig med den slags (den kan Wildert skrive under på :wink: ) Jeg tænker her på funktion og ikke udseende...

Jeg selv mistænker korrektionstabellen lavet af Easytherm eller noget i den retning. Mest af alt tror jeg, at jeg "fejlbetjener" i forhold til intended use... Men er da ikke sikker.

Sensoren er helt ny, det er en Bosch-type i Mercedes-Benz forklædning og iøvrigt skaffet af Wilderts 2. kører (tak for det) og som jeg har nævnt før i denne tråd, samme sensor som Wildert bruger. Den stammer vistnok fra en 300E eller nowet (jeg er ikke så stærk i den slags oceandampere).
Sensoren har iøvrigt virket rock-solid under mine kalibreringsudmålinger.

_________________
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 jul 2005, 16:11 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Det er ikke din pertentlig hed i at kalibrere sensoren jeg betvivler.
Men nok nærmere den rent fysiske lednings opkobling, der skal meget lidt til for at MS viser forkert ift. faktiske temperature.
Jeg mener at jeg kører med samme sensor, aka en standart Bosch sensor, og den har været meget stabil i de 1,5 år jeg har kørt med den.
Kontrollere altid temperaturen på termometret om morgenen, og de gange jeg har haft pc på Ms så viser den en maks afvigelse på 2 grader +-. Dette er målt fra -10 grader til + 18 grader.
Men ellers er det vel bare på med voltmetret, og sammenligne med de værdier du får fra ET og MT.
Motor temp sensoren er en helt anden sag.
Men i realiteten så er 5 grader for lidt vel intet at bekymre sig om, hvis den er linær i afvigelse, for så har iat tem correktion ingen indflydelse, da den kører med samme temp ændringer, du har bare flyttet 0 punktet lidt.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 jul 2005, 19:27 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Indlæg: 284
Geografisk sted: Nordsjælland
Voila! :D

Jeg satte mig for, at finde roden i problemet mht den dårlige cranking og den manglende evne til, at fange tomgang.

Jeg fulgte Morten VJs ide med at fede ve bins op umiddelbart under tomgang, rpm mæssigt og jeg trimmede også på blandingen i de bins der blev passeret på vej tilbage efter et speederdap, men det hjalp ikke rigtigt. *suk*

sådan noget l*rt tænker jeg og pludselig ser jeg at acc enrichment faktisk FÅR en false trigger, præcis i tilbageløbet... hmmmm, nåh men jeg prøver så at sætte treshold op fra 40 til 100, sådan bare lige for at se om det skulle ha´ en effekt. Sørme så! den enlige false trigger forsvinder og tomgangen indfinder sig prompte :D

og som en bonus starter bilen prompte uden brug for af speederen, så der slog jeg lige 2 fluer med et smæk.

Morten: Du må netop godt betvivle min evne til at kalibrere.. hæhæ Det var kabeltrækket og sensoren, jeg mener er uden fejl og defekter.

Nåh men jeg vil trimme lidt videre på ve tabellen, den er næsten i skabet i delgas, pånær meget lav last. Jeg mangler så at trimme fuldgas, men det kan jeg jo heldigvis nemt selv klare, det er jo bare at køre en datalog og trimme ud fra den.

_________________
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 72 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team