Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 17:55

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 30 jan 2005, 11:23 
erfraniger med piggyback og hvordan den er og juster ind???


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 30 jan 2005, 12:20 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Anonymous skrev:
erfraniger med piggyback og hvordan den er og juster ind???

Hvis du kun montere en turbo, eller hæver trykket moderat, så er det relativt enkelt at justere ind.
AKA mere benz.
men hvis man har lavet en større motor ombygning er den nærmest værdiløs.
Da man faktisk skal lave et snydeprogram til alle de indgange, eller udgange der er på den originale ECU.
Og hvis den er med EOBD så kan du være sikker på at den sender en fejlkode, lige så snart den går uden for sine paremetre.
Små ændringer er ok store kræver en programmerbar styring.

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 jan 2005, 12:59 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Indlæg: 784
Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Nu er Piggyback jo bare et begreb for et motorstyringssystem der snylter på signaler fra det originale. Der findes mange forskellige.

Jeg kører med SMT6 til at snyde min orig. motorstyring i forbindelse med en eftermonteret turboapplikation. Jeg valgte SMT6 fordi jeg ikke kan/vil undvære den originale motorstyring. Det er en relativt moderne motorstyring, som er integreret med instrumenteringen (signal til speedo, rpm, kørecomputer osv kommer fra motorstyringsboksen) ligesom startspærre og fjernbetjent centrallås (ja jeg kunne blive ved) også ryger ind over den originale boks. Ja selv min radio bundet sammen med boksen ;- ) Det er argumentet for at bibeholde motorstyringen og f.eks. ikke lave MegaSquirt som jeg gjorde på en af mine tidligere biler.

SMT6 bruger jeg i mit setup til at snyde den originale motorstyring samt drive to tilskudsdyser. SMT6 og de to dyser lever af et signal via en ekstra MAP sensor der kan aflæse overtryk, modsat den originale..

Jeg har ikke selv kørt den ind - det har jeg overladt til en mand med mere forstand på at justere mappet ind på rullefelt. Derudover er det ikke ret svært.

_________________
Vh. Anders


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 jan 2005, 15:03 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
duckstardeluxe skrev:
Nu er Piggyback jo bare et begreb for et motorstyringssystem der snylter på signaler fra det originale. Der findes mange forskellige.

Jeg kører med SMT6 til at snyde min orig. motorstyring i forbindelse med en eftermonteret turboapplikation. Jeg valgte SMT6 fordi jeg ikke kan/vil undvære den originale motorstyring. Det er en relativt moderne motorstyring, som er integreret med instrumenteringen (signal til speedo, rpm, kørecomputer osv kommer fra motorstyringsboksen) ligesom startspærre og fjernbetjent centrallås (ja jeg kunne blive ved) også ryger ind over den originale boks. Ja selv min radio bundet sammen med boksen ;- ) Det er argumentet for at bibeholde motorstyringen og f.eks. ikke lave MegaSquirt som jeg gjorde på en af mine tidligere biler.

SMT6 bruger jeg i mit setup til at snyde den originale motorstyring samt drive to tilskudsdyser. SMT6 og de to dyser lever af et signal via en ekstra MAP sensor der kan aflæse overtryk, modsat den originale..

Jeg har ikke selv kørt den ind - det har jeg overladt til en mand med mere forstand på at justere mappet ind på rullefelt. Derudover er det ikke ret svært.

Der er ingen der sagt det er let at eftermontere noget i en moderne bil.
De fleste komponenter du har på boksen er udgange fra boksen, og kan omgås hvis man ved hvilket signal den sender ud.
Ellers fjerner man køre computeren, og fravælger at radioen hæver lydstyrken ved højere hastighed, og monterer uoriginale instrumenter, og bilen ikke låser sig selv når motoren er startet.
Så har vi en indgang tilbage startspærren, og der må man nødvendigvis investere i en anden eftermonteret type, medmindre motorstyringen understøtter denne funktion.
MVH

Morten
Så har vi

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 32 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team