Jeg har aldrigt haft en grund til at se på indsprøjtningstidspunktet på en MS, så jeg ved det reelt ikke. Aldrigt kontrolleret det, men nemt gjort.
Jeg kan sige med sikkerhed at tomgangskvaliteten bliver bedre med 2 istedet for 1skud, men sjældent bedre af 4skud istedet for 2.
Netop i tomgang er risikoen for at dråberne fortætter og falder ud stor, særligt med store dyser hvor dråbestørrelsen typiskt vil være større.
Dysestørrelsen: Man kan ikke bare knokle store dyser i en motor, fordi de vil have alt alt for kort PW i tomgang. Under op og nedluk forstøver dysen ikke ordentligt, og disse to perioder bliver uforholdsmæssigt lange ved en dyse der er meget for stor.
Den dysestørrelse der skal til for at kunne levere en reel brændstofmængde i et timet vindue ifht indsugningsventilens meget korte åbning skal være meget stor. Ved feks 9000rpm er der ~6.6mS på en krumtapsomgang. Selv hvis vi antager indsugningen står åben 360grader(en hel omgang!), så er der ikke mere end 6,6mS at fyre brændstof ind i, hvis det skal times. Jeg kan ikke se det fysisk er muligt at finde en dyse stor nok til at man kan time dette ved WOT, og samtidigt få tomgang og mellemgas rimelig. Med så stor dyse kan du ganske enkelt ikke åbne dysen kort tid nok.
Det er en interessant om det virkeligt kan dokumenteres at have en effekt, og jeg vil medgå der kan hentes en begrænset økonomi i timet indsprøjtning, MEN der skal i så fald mappes ikke kun på mængden, men også på indsprøjtningstidspunktet. Hvem kan i praksis det?
Hvis det skal passe, så skal der mappes efter gashastigheden i porten, dysernes afstand til ventilen, og tidsforskydningen der følger med det faktum at dyserne times på tid, men ventilerne er fast bundet på knastens vinkel.(helt galt går det med variable VANOS feks!)
Der er altså tale om at HVIS man vil dette timingstrick, så skal der minimum et ekstra 3D map i motorstyringen tilsvarende motorens tændingsmap. Man kan ikke nøjes med een eller anden "fast vinkel", da det vil være meget lidt værd, forudsat ideen med at time det præcist over hele registret virkeligt holder vand.
I praksis tvivler jeg på en timing kan ret meget andet end gavne emissionstallet i tomgang og lavlast områderne.
Jeg har ihvertfald ikke endnu set en motor der har haft så store dyser std. at der tidsmæssigt har været plads til en timing.
Hvor store var dyserne i denne testmotor? Det kan give et fingerpeg til om de overhovedet har været istand til at time det

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!