HenrikGM skrev:
Havneren skrev:
[For skal bilen(en gammel Golf1 med fordeler und alles) bruges til markræs ville et 4*4 tabel være præcist nok, men skulle den samme bil overholde de nyeste Euro udst. normer - Så er et 4*4 tabel absolut håbløst MEN selv om man så smed et 256*256 map i selvsamme bil ville den nok stadig aldrig kunne godkendet pga. andre forhold.
V/h Chr
Se, for at kunne overholde den norm, så snakker vi om at bilen selv skal kunne tage højde for en hel masse ting, hvilket omgående kræver at motorstyringen kan håndtere closed loop adaptivt, dvs. selv er istand til at flytte på parametre, og selv kontrollere dem. Ergo, et system der er ultra skræddersyet, og ikke noget der vil blive brugt til tuning, af præcist samme årsag.
Vi snakker ikke "bare" om closedloop på en WB sensor, men på mange flere parametre. Endnu ikke noget nogen motorstyring kan levere mig bekendt, og jeg har også tilgode at høre om den tuner der har tænkt sig at overholde nyeste euronorm. Man kan endda stille ret store spørgsmålstegn ved om visse af fabrikkernes nyeste topmodeller nu også overholder disse normer på produktionsmodeller.
Og igen er diskussionen irrelevant for stort set alle motorstyringsfolk, incl Bemmer, medmindre formålet ALENE er at gøre noget fordi man kan.
Ja... Præcis mit argument H. Hvorfor have den her super præcision som et 256*256 tabel giver, hvis alle andre forhold i motoren kun har en præcision svarende til 16*16 tabel. Ja - Fordi man kan. Også fint nok.. Bestemt! Men ikke noget nogen argumantation kan retfærdigøre i mine øjne?
I de spæde MS dage, hvor MS endnu kun var et benzin system og endnu kun havde 8*8 tabel. Der køret jeg ved meget pæn kørsel tæt på 15km/l, blandet kørsel ca. 11,5km/l og motoren lavede den gang meget tæt på 200hk. Kørte også min bil gennem syn efter reglerne for katalysatore biler, med samme opsætning. 8*8 tabel var altså præcist nok til mig - Men ingen tvivl. Jeg er glad for 12*12!!!
I øvrigt så jeg engang en tysk TV udsendelse, hvor de netop testede en VW bil som egentligt skulle overholde de dengang nye regler. Det gjorden altså bare ikke. De har store problemer... Gad vide om de får dispensation, om de fusker sig igennem, ellerrent faktisk er begyndt at leve op til kravene?
V/h Chr