Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 22:42

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 22 mar 2006, 08:44 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Jep... Det skriver jeg. Og det er rene taleksempler og ikke grebet ud af virkeligheden. Det mener jeg nu også jeg skriver et sted, men det har du så ikke lige med der.

Det er for eksemplets skyld og jeg vil tro de +-0.3 endda er sadt lidt højt (Meget afhængig af hvor hurtigt kurven ændre sig og hvor smart med er med sine bins) men selv de +-0,3 i afr vil ingen indflydelse have på effekten.

Det skal forstås sådan at på vej op af moment kurven kan den svinge (STADIG BARE ET TAL EKSEMPEL) 0,3 i afr hvis man KUN regner i VE-tabel og intet andet.

Chr.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 mar 2006, 20:12 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52
Indlæg: 140
Havneren skrev:
Jep... Det skriver jeg. Og det er rene taleksempler og ikke grebet ud af virkeligheden. Det mener jeg nu også jeg skriver et sted, men det har du så ikke lige med der.

Det er for eksemplets skyld og jeg vil tro de +-0.3 endda er sadt lidt højt (Meget afhængig af hvor hurtigt kurven ændre sig og hvor smart med er med sine bins) men selv de +-0,3 i afr vil ingen indflydelse have på effekten.

Det skal forstås sådan at på vej op af moment kurven kan den svinge (STADIG BARE ET TAL EKSEMPEL) 0,3 i afr hvis man KUN regner i VE-tabel og intet andet.

Chr.


Betyder det så, at lambda tallet vil svinge ± 0,3 i en 8x8 tabel ved lav last/dellast for samme eksempel?

Bemmer


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 mar 2006, 20:25 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
bemmer skrev:
Havneren skrev:
Jep... Det skriver jeg. Og det er rene taleksempler og ikke grebet ud af virkeligheden. Det mener jeg nu også jeg skriver et sted, men det har du så ikke lige med der.

Det er for eksemplets skyld og jeg vil tro de +-0.3 endda er sadt lidt højt (Meget afhængig af hvor hurtigt kurven ændre sig og hvor smart med er med sine bins) men selv de +-0,3 i afr vil ingen indflydelse have på effekten.

Det skal forstås sådan at på vej op af moment kurven kan den svinge (STADIG BARE ET TAL EKSEMPEL) 0,3 i afr hvis man KUN regner i VE-tabel og intet andet.

Chr.


Betyder det så, at lambda tallet vil svinge ± 0,3 i en 8x8 tabel ved lav last/dellast for samme eksempel?

Bemmer


:shock:
Nu har skalaen på AFR værdien, jo ikke ret meget med skalaen på lambdatallet at gøre, så der er pokker til forskel på om den svinger 0,3AFr eller 0,3lambda...... :wink:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 mar 2006, 20:36 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52
Indlæg: 140
HenrikGM skrev:
bemmer skrev:
Havneren skrev:
Jep... Det skriver jeg. Og det er rene taleksempler og ikke grebet ud af virkeligheden. Det mener jeg nu også jeg skriver et sted, men det har du så ikke lige med der.

Det er for eksemplets skyld og jeg vil tro de +-0.3 endda er sadt lidt højt (Meget afhængig af hvor hurtigt kurven ændre sig og hvor smart med er med sine bins) men selv de +-0,3 i afr vil ingen indflydelse have på effekten.

Det skal forstås sådan at på vej op af moment kurven kan den svinge (STADIG BARE ET TAL EKSEMPEL) 0,3 i afr hvis man KUN regner i VE-tabel og intet andet.

Chr.


Betyder det så, at lambda tallet vil svinge ± 0,3 i en 8x8 tabel ved lav last/dellast for samme eksempel?

Bemmer


:shock:
Nu har skalaen på AFR værdien, jo ikke ret meget med skalaen på lambdatallet at gøre, så der er pokker til forskel på om den svinger 0,3AFr eller 0,3lambda...... :wink:


Beklager,

Betyder det så, at AFR vil svinge ± 0,3 i en 8x8 tabel ved lav last/dellast for samme eksempel?

Bemmer


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 mar 2006, 21:49 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Hvis du har været en rigtig skovl til at vælge dine rpm bins (dvs. hele humlet i det at programmere en motorstyring er gået forbi din næse) så er det jo et reelt problem at få knækket kurven rundt ved hurtige retningsændringer, hvis du kun har 8*8 tilrådighed. Men lad os bare blive ved det tal EKSEMPEL, så ja. Men igen er der så også set bort fra ting som normalt også vil spille ind hvis man jagter præcis 14,7. En afgørende faktor som f.eks. lamdasonden.

Og stadig er de 0,3 bare et fiktivt tal grebet ud af den fri luft.

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 mar 2006, 13:45 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
bemmer skrev:
[Beklager,

Betyder det så, at AFR vil svinge ± 0,3 i en 8x8 tabel ved lav last/dellast for samme eksempel?

Bemmer


Nej, Det har jeg ihvertfald aldrigt set.

Hvis jeg har haft et ønske om at køre AFR 15 i dellast, eller 14,7, så har det kunne rammes rigeligt præcist.(dog 12x12).

Kurveformen har jeg sjældent måtte flytte rundt på med 12x12, fordelt "pænt" efter fornemmelse. Kun voldsomt tunede eller dårligt byggede biler med Alpha-N har 12x12 været et problem på, men der er hele dellastsituationen alligevel noget fiktiv hvis det skal baseres alene på alpha-n. Sådanne konstruktioner skal enten have MAF, eller bygges ordentligt. Altså forsøger man at fikse en tåbelig konstruktion ved at tilføre flere punkter, som så tilfører en hulens masse ekstra timer til indkøring. Tit forsøger man at helbrede nogle kørbarhedsproblemer, skabt af uhensigsmæssig konstruktion. IMO ikke den mest snedige fremgangsmåde.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 mar 2006, 14:05 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
HenrikGM skrev:
bemmer skrev:
[Beklager,

Betyder det så, at AFR vil svinge ± 0,3 i en 8x8 tabel ved lav last/dellast for samme eksempel?

Bemmer


Nej, Det har jeg ihvertfald aldrigt set.

Hvis jeg har haft et ønske om at køre AFR 15 i dellast, eller 14,7, så har det kunne rammes rigeligt præcist.(dog 12x12).

Kurveformen har jeg sjældent måtte flytte rundt på med 12x12, fordelt "pænt" efter fornemmelse. Kun voldsomt tunede eller dårligt byggede biler med Alpha-N har 12x12 været et problem på, men der er hele dellastsituationen alligevel noget fiktiv hvis det skal baseres alene på alpha-n. Sådanne konstruktioner skal enten have MAF, eller bygges ordentligt. Altså forsøger man at fikse en tåbelig konstruktion ved at tilføre flere punkter, som så tilfører en hulens masse ekstra timer til indkøring. Tit forsøger man at helbrede nogle kørbarhedsproblemer, skabt af uhensigsmæssig konstruktion. IMO ikke den mest snedige fremgangsmåde.


Ja... Bemmer ligger jo op til at 8*8 ikke er præcist nok - Det er jo et difinetions spørgsmål. For hvor præcis skal det være før det er præcist nok? Og hvor præcist er det så egentligt?

Begge disse to spørgsmål afhænger af SÅ mange ting... Og af forskellige ting fra motor til motor. Jeg mener det er en af de diskusion der nok ingen steder fører hen. For skal bilen(en gammel Golf1 med fordeler und alles) bruges til markræs ville et 4*4 tabel være præcist nok, men skulle den samme bil overholde de nyeste Euro udst. normer - Så er et 4*4 tabel absolut håbløst MEN selv om man så smed et 256*256 map i selvsamme bil ville den nok stadig aldrig kunne godkendet pga. andre forhold.

Præcist nok - Ja... I forhold til hvad?

Det Bemmer så citere mig for er jo bare et eksempel på at selv med en afvigeles på 0,3 i AFR vil det ikke have videre indflydelse på effekten.

Hvis man så ubetingen konstant vil ligge på lamda 1 skal man have gang i lamdasonden og så er det ligegyldigt om det er 8*8 eller 32*32.

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 mar 2006, 16:10 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Havneren skrev:
[For skal bilen(en gammel Golf1 med fordeler und alles) bruges til markræs ville et 4*4 tabel være præcist nok, men skulle den samme bil overholde de nyeste Euro udst. normer - Så er et 4*4 tabel absolut håbløst MEN selv om man så smed et 256*256 map i selvsamme bil ville den nok stadig aldrig kunne godkendet pga. andre forhold.
V/h Chr


Se, for at kunne overholde den norm, så snakker vi om at bilen selv skal kunne tage højde for en hel masse ting, hvilket omgående kræver at motorstyringen kan håndtere closed loop adaptivt, dvs. selv er istand til at flytte på parametre, og selv kontrollere dem. Ergo, et system der er ultra skræddersyet, og ikke noget der vil blive brugt til tuning, af præcist samme årsag.

Vi snakker ikke "bare" om closedloop på en WB sensor, men på mange flere parametre. Endnu ikke noget nogen motorstyring kan levere mig bekendt, og jeg har også tilgode at høre om den tuner der har tænkt sig at overholde nyeste euronorm. Man kan endda stille ret store spørgsmålstegn ved om visse af fabrikkernes nyeste topmodeller nu også overholder disse normer på produktionsmodeller.

Og igen er diskussionen irrelevant for stort set alle motorstyringsfolk, incl Bemmer, medmindre formålet ALENE er at gøre noget fordi man kan.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 mar 2006, 16:47 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
HenrikGM skrev:
Havneren skrev:
[For skal bilen(en gammel Golf1 med fordeler und alles) bruges til markræs ville et 4*4 tabel være præcist nok, men skulle den samme bil overholde de nyeste Euro udst. normer - Så er et 4*4 tabel absolut håbløst MEN selv om man så smed et 256*256 map i selvsamme bil ville den nok stadig aldrig kunne godkendet pga. andre forhold.
V/h Chr


Se, for at kunne overholde den norm, så snakker vi om at bilen selv skal kunne tage højde for en hel masse ting, hvilket omgående kræver at motorstyringen kan håndtere closed loop adaptivt, dvs. selv er istand til at flytte på parametre, og selv kontrollere dem. Ergo, et system der er ultra skræddersyet, og ikke noget der vil blive brugt til tuning, af præcist samme årsag.

Vi snakker ikke "bare" om closedloop på en WB sensor, men på mange flere parametre. Endnu ikke noget nogen motorstyring kan levere mig bekendt, og jeg har også tilgode at høre om den tuner der har tænkt sig at overholde nyeste euronorm. Man kan endda stille ret store spørgsmålstegn ved om visse af fabrikkernes nyeste topmodeller nu også overholder disse normer på produktionsmodeller.

Og igen er diskussionen irrelevant for stort set alle motorstyringsfolk, incl Bemmer, medmindre formålet ALENE er at gøre noget fordi man kan.


Ja... Præcis mit argument H. Hvorfor have den her super præcision som et 256*256 tabel giver, hvis alle andre forhold i motoren kun har en præcision svarende til 16*16 tabel. Ja - Fordi man kan. Også fint nok.. Bestemt! Men ikke noget nogen argumantation kan retfærdigøre i mine øjne?

I de spæde MS dage, hvor MS endnu kun var et benzin system og endnu kun havde 8*8 tabel. Der køret jeg ved meget pæn kørsel tæt på 15km/l, blandet kørsel ca. 11,5km/l og motoren lavede den gang meget tæt på 200hk. Kørte også min bil gennem syn efter reglerne for katalysatore biler, med samme opsætning. 8*8 tabel var altså præcist nok til mig - Men ingen tvivl. Jeg er glad for 12*12!!!

I øvrigt så jeg engang en tysk TV udsendelse, hvor de netop testede en VW bil som egentligt skulle overholde de dengang nye regler. Det gjorden altså bare ikke. De har store problemer... Gad vide om de får dispensation, om de fusker sig igennem, ellerrent faktisk er begyndt at leve op til kravene?

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 mar 2006, 22:07 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52
Indlæg: 140
Havneren skrev:
Hvis du har været en rigtig skovl til at vælge dine rpm bins (dvs. hele humlet i det at programmere en motorstyring er gået forbi din næse) så er det jo et reelt problem at få knækket kurven rundt ved hurtige retningsændringer, hvis du kun har 8*8 tilrådighed. Men lad os bare blive ved det tal EKSEMPEL, så ja. Men igen er der så også set bort fra ting som normalt også vil spille ind hvis man jagter præcis 14,7. En afgørende faktor som f.eks. lamdasonden.

Og stadig er de 0,3 bare et fiktivt tal grebet ud af den fri luft.

V/h Chr


Først et fjols, så en skovl, der ikke kan programmere en motorstyring, hvad bliver ikke det næste!!!!

Du skriver også, i 16x16 vil det svinge 0,15. Betyder det, at når man øger opløsningen fire gange, halvere man tolerancen?

Bemmer


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team