Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 nov 2024, 21:44

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Mester Medlem

Jakobsen skrev:
Der skal nok komme lidt video når vi kommer længere med bilen.

Men det er omhandler bare en alm 1600 TD motor, med et 8v topstykke som er planet 4mm..

iden med denne motor er at den skulle gå langt på literen, og samtidig have en rimlig fin effekt trods ja motoropsætning :)

Men problemet er indtil videre at tændingen flytter sig og bremser os lidt :S

Hvordan har i planlagt at undgå tændingsbanken når i begynder at få lidt større cylinderfyldning på end tomgang??

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hellerup
Hej Rune

tændings banken er ikke noget problem når først tændingen står hvor den skal, altså i top eller lidt efter..

Her ikke den store forstand på cylender fyldning ?

Så meget ved jeg ikke hvad motor angår, kun mekaniske og mekanik, men forklar gerne lidt mere skåret ud i pap hvad du mener :reading:

Mester Medlem

18:1 (statisk kompression) er så høj kompression at selv bilfabrikanterne først er begyndt at lege med det som en seriøs teknologi nu her - hvor de så vil bruge kompressionstænding af benzinen.
Hvis i sprøjter benzin ind i indsugningstakten som normal vis på en benziner og så derefter komprimerer det, så vil benzinen selvantænde.

Derfor man blandt andet også sænker kompressionen på en turbo motor - fordi når turbotrykket indtræder så hæver man faktisk kompressionen fordi man fylder mere i cylinderen mens stemplet er i bund (Man hæver den dynamiske kompression)

Grunden til at jeres måske ikke tændingsbanker lige nu mens i leger med tomgang, er fordi gasspjældet ikke tillader en fuld fyldning af cylinderen (Altså i har stadig vacuum i cylinderen når stemplet er færdig med indsugningstakten), så jeres dynamiske kompression er, og igen gætter jeg mig bare frem til et tal her, 10:1 hvilket er helt fint.
Når så i åbner spjældet og tillader cylinderen en så vidt muligt komplet fyldning, så har i pludselig 18:1 igen, og bom. Jeg tror ikke det kommer til at virke.

Jeg har set på nettet når nogle begynder at lege høj kompression på honda motore, så ligger de i 13-14:1 - og de kører hvertfald også over 100 oktan for at det kan lade sig gøre.
Tilgengæld ligger de så også over 200hk pr liter motor volumen.

Håber jeg har gjort mig forståelig

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hellerup
Okay spændene læsning Rune ;)

Men bilen er testet på vejen og trækker ganske godt fra ca 1500rpm til 2500rpm efter kommer der banken.

PS er du sikker på benzin selvantænder pga høj komp ?

Moderator

Hvad er jeres manifoldtryk når den begynder at banke?
Hvad er det i tomgang?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time