18:1 (statisk kompression) er så høj kompression at selv bilfabrikanterne først er begyndt at lege med det som en seriøs teknologi nu her - hvor de så vil bruge kompressionstænding af benzinen. Hvis i sprøjter benzin ind i indsugningstakten som normal vis på en benziner og så derefter komprimerer det, så vil benzinen selvantænde.
Derfor man blandt andet også sænker kompressionen på en turbo motor - fordi når turbotrykket indtræder så hæver man faktisk kompressionen fordi man fylder mere i cylinderen mens stemplet er i bund (Man hæver den dynamiske kompression)
Grunden til at jeres måske ikke tændingsbanker lige nu mens i leger med tomgang, er fordi gasspjældet ikke tillader en fuld fyldning af cylinderen (Altså i har stadig vacuum i cylinderen når stemplet er færdig med indsugningstakten), så jeres dynamiske kompression er, og igen gætter jeg mig bare frem til et tal her, 10:1 hvilket er helt fint. Når så i åbner spjældet og tillader cylinderen en så vidt muligt komplet fyldning, så har i pludselig 18:1 igen, og bom. Jeg tror ikke det kommer til at virke.
Jeg har set på nettet når nogle begynder at lege høj kompression på honda motore, så ligger de i 13-14:1 - og de kører hvertfald også over 100 oktan for at det kan lade sig gøre. Tilgengæld ligger de så også over 200hk pr liter motor volumen.
Håber jeg har gjort mig forståelig
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i Legetøj: BMW E36 316i325i Turbo
Hvad er jeres manifoldtryk når den begynder at banke? Hvad er det i tomgang?
Henrik
http://boost-it.dk Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!