Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 06 mar 2025, 13:42

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 15 jan 2008, 20:45 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 maj 2007, 21:02
Indlæg: 184
Det var en god idé. Jeg kan sagtens lodde, det er mere det med elektronikken jeg ikke er for skærk i. Jeg skal bare igang med at studere printet for at se om jeg kan adskille stellene. Altså om jeg kan finde hvor på printet jeg skal lave mods.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 jan 2008, 17:42 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
HenrikGM skrev:
Kaas skrev:
Okay, den havde jeg ikke lige tænkt på!

Sådan som jeg har gjort det, er præsis som på billedet nedenfor. Alle sensor stel er samlet på topstykket samme sted hvor de originale sensor stel sidder. Og så de stel forbindelser som går på pin 7 + 8 + 9 + 10 + 11 + 15 dem har jeg samlet til 2 stk 1.5mms ledninger som går ud til næsten samme sted på topstykket som sensorene. Det var disse 2 ledninger jeg havde til karrossen før, hvor jeg ingen støj havde!

Mener du så at jeg skal flytte disse 2 ledninger (som er samlet i en stor kabelsko) til et andet sted på topstykket eller skal de tilbage til karrossen omkring boksen?

http://www.megamanual.com/v22manual/extwir.gif

Kristian T: Undskyld jeg lige har lånt tråden :oops:

Billede


Et godt MOD til den oprindelige MS er at skille stelsignalerne fra hinanden, men det kræver du gør det inde på printet også.

Hvis det er gjort, så steller du effektstel og signal stel forskellige steder tæt v. boksen. Kniber det med stellen kan du tilslutte effektstel direkte til batt.minus(pas på ground loop!)

Signalstel leverer så stel i egen ledning til alle sensorer, dvs TPS, evt VR/Hall, MAT og CLT.

Fuldstændigt adskilt signal og effektstel.

Det kan du selvf. ikke gøre hvis du ikke kan/vil modde printet. Så er der ikke så meget andet at gøre end at lede efter det stelpunkt der er mindst støj i. Motorblokken er koblet direkte på både generator og starter, og udgør returvej for tændspolerne, så der er der ihvertfald smæk for skillingen.


Det lyder meget fornuftigt at adskille effektstel og signal stel.
Men jeg vil helt klart foretrække at stelle på motoren.
Jeg kender kun et bilmærke der steller på karossen, og har kun oplevet en gang hvor ledningsnet, og motorstyring blev ristet, grundet et manglende stelkabel til motoren.

Og at jeg ikke har oplevet de støjproblemer som starter,generator, eller tændspoler er i stand til at give, hverken på MS eller oem styringer.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 jan 2008, 19:01 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten VJ skrev:
[Det lyder meget fornuftigt at adskille effektstel og signal stel.
Men jeg vil helt klart foretrække at stelle på motoren.
Jeg kender kun et bilmærke der steller på karossen, og har kun oplevet en gang hvor ledningsnet, og motorstyring blev ristet, grundet et manglende stelkabel til motoren.



En god grund til at stelle på motoren?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 jan 2008, 19:21 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jeg glemte vel de 10 andre gange hvor motoren ikke fik stel, men styringen overlevede, og de var stellet på motoren.
Så deet.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 jan 2008, 20:39 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten VJ skrev:
Jeg glemte vel de 10 andre gange hvor motoren ikke fik stel, men styringen overlevede, og de var stellet på motoren.
Så deet.

MVH

Morten


Så din konklusion er altså at stel er stel, og det er ligegyldigt hvor den er taget... :roll:

Der er vi i så fald ihvertfald ikke enige.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 jan 2008, 23:53 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 maj 2007, 21:02
Indlæg: 184
Hmmm, den er svær den her :-) Hvad så med at stellen boksen på karrossen omkring boksen, men så trække nogle flere min. 16mm2 kabler fra motor rummet til motoren.

Jeg snakkede lige med min chef forledden som har været chef værkfører ved peugout i Køge om samme sag. Han kunne ikke sige hvad der var bedst, men han kunne dog sige at peugout motor sport (dtc fx.) lavede 6 stel kabler omkring og på motoren. Og de stellede omkring karrossen.

Men jeg kan nu godt se hvad Morten mener omkring ikke at skade boksen hvis noget skulle gå galt, men på den anden side så kan jeg også godt se at der er mange spændinger på og omkring motoren.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 jan 2008, 09:38 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
HenrikGM skrev:
Morten VJ skrev:
Jeg glemte vel de 10 andre gange hvor motoren ikke fik stel, men styringen overlevede, og de var stellet på motoren.
Så deet.

MVH

Morten


Så din konklusion er altså at stel er stel, og det er ligegyldigt hvor den er taget... :roll:

Der er vi i så fald ihvertfald ikke enige.


Nej en stel er ikke en stel.
Hvis bilen er født med sprøjt, så vil jeg foretrække at genbruge stelpunkter, og ledningsføring,
for man må vel gå ud fra at fabrikken har fundet balancen imellem pris og støj.
Hvis jeg ikke husker meget galt så er en Saab 900 stellet på indsugnings manifolden.
Hvis MS så lider af støj gener så kan man prøve at finde grunden til støjen, eller prøve at flytte på stelpunkterne.

Et lille eksempel på stelpunkter til motorstyringen.
R.R. supercharged
Motorstyring sidder i højre side bag i motor rummet, i samme kasse som batteriet.
Den har 3 stelpunkter til styringen
Tændspolerne bliver stellet på motoren, og lige ved siden af motorstyringen.
Effekt stel, 2 pinde på styringen, og sensorstel 1 pin,
er stellet i venstre hjulkasse, i samme punkt.
Det kan næsten kun være grundet støj problemer.

Da der i såddan en fætter er 35 separate stelpunkter på karossen alene.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 jan 2008, 10:15 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 maj 2007, 21:02
Indlæg: 184
Det er korrekt, OE boksen samt sensorne er stellet på flangen på indsugnings manifolden som ligger op af topstykket. Det er også sådan det er lavet nu. Men først havde jeg stellen til boksen på karossen lige ved side af boksen og der var der ingen spikes, men jeg har trukket stellen ud til topstykket ( ca 10 cm fra hvor de originale sensor stel sidder ) så er der kommet spikes.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team