VAG mekaniker skrev:
[og hvordan flower de så, sammen lignet med andre topstykker med mange ventiler?????
Jeg spørger af nysgerrighed fordi jeg er bare endnu mere nysgerrig
Nu skal vi ikke hijacke mandens tråd med en masse flowsnak, men kort fortalt er der en hel del forskel på topstykkerne. Støbekvaliteten er ikke til at juble over.
Teoretisk max på ventilstørrelsen indikerer en meget dårlig virkningsgrad; under 50% af potentialet. Bigport flower op imod 220-240CFM@28" og smallport omkring 150CFM.
Et dygtigt portet smallport kan meget nemt vise sig at være ikke så lidt bedre end bigport....
Det kunne se ud som om man har knaldet en ekstra ventil i pga PR værdien. Især bigport er tydeligt ekstremt meget produktionsminded, hvor ensartethed har betydet mere end performance.
Jeg vil tro at man kan få samme flow med midterste ventil lukket.....
Flere 16V topstykker matcher fint flowet, ihvertfald på indsuget.
Det skal ikke forståes således at jeg mener det er decideret dårligt, men det giver ikke rigtigt "bang-for-the-buck med den sidste ventil.
Måske der skulle startes en anden tråd, hvis der er interesse nok til at spolere denne tråd
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!