Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 01:52

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 24 jan 2006, 18:18 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Indlæg: 263
Geografisk sted: tæt på kbh
fuel cut..
ja jeg ved godt hvad det er, men nu foreksempel mit v8 projekt.

det må betyde at ved fuelcut (f.eks. ned rpm begrensning eller tractioncontrol) så er worstcase at ::

flere cylindre har fået 1 eller flere sprøjt

og så bliver der cuttet.
Dette vi jo skabe en lean situstion i flere af cylindrene .
er det ikke noget lort ?????
betyder det at jeg ikke kan bruge det på mit min v8 projekt
det samme sker vel ikke i et sekvientielt system ???

hvornår begynte de comercielle fabrikanter med fuld cekvientiel styring ,,
og er der stadig nogle der bruger ikke sekvientiel.

krav til dyserne i et ikke sekvientielt system må jo nødventigvis også være større da de åbner oftere og dermed også kortere. ie skal ha bedre reaktions tid .

hvad siger i.

hvad med havneren har han (du) fået dit tractioncontrol system til at virke ??

_________________
Helre lave det selv til dobbelt pris, og halvt så godt, end at købe færdigt.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2006, 18:53 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
FALFA skrev:
fuel cut..
ja jeg ved godt hvad det er, men nu foreksempel mit v8 projekt.

det må betyde at ved fuelcut (f.eks. ned rpm begrensning eller tractioncontrol) så er worstcase at ::

flere cylindre har fået 1 eller flere sprøjt

og så bliver der cuttet.
Dette vi jo skabe en lean situstion i flere af cylindrene .
er det ikke noget lort ?????
betyder det at jeg ikke kan bruge det på mit min v8 projekt
det samme sker vel ikke i et sekvientielt system ???

hvornår begynte de comercielle fabrikanter med fuld cekvientiel styring ,,
og er der stadig nogle der bruger ikke sekvientiel.

krav til dyserne i et ikke sekvientielt system må jo nødventigvis også være større da de åbner oftere og dermed også kortere. ie skal ha bedre reaktions tid .

hvad siger i.

hvad med havneren har han (du) fået dit tractioncontrol system til at virke ??


Det er klart a hvis du har valgt en "monopoint" type sprøjt, hvor flere cylindre kan deles om et skud, så kan du få problemer med leanout.

V. multipoint klipper MS hele skuddet. Ikke noget med at sprøjte 1. ½skud og klippe 2. ½ skud, hvis det er det du mener?

Selvom den gjorde, ville du ikke kunne tænde blandingen alligevel, da den vil være EKSTREMT mager, og KUNNE du tænde den, så vil der være så lidt energi at det ikke fik betydning.

Eks: for nogen tid siden så jeg en rolla+turbo løbe mapsensoren ud af skalaen, og dengang troede ingen jo på at MS skulle monteres på rigtigt vilde biler. Derfor var der default lavet en limp-home funktion i softwaren, således at hvis mapsensoren gik ud af skalaen så gik den default på 100kpa. En 1,6liters motor med 1,8bar i tryk der går fra fuld belastning, 280kpa til 100kpa fordi mapsensoren vil i limp-home mode går seriøst magert, og man skulle tro det var farligt. Fakta er at motoren nok tænder blandingen, men genererer stort set ingen motoreffekt, og banker hellerikke.

Du kan sagtens bruge det på din 8´er, no problemo.

Jeg ved ikke om der stadigt er nogle der kører ikke-sekventielt, men indtil for 5-7 år siden var batchfiring stadigt almindeligt SVJKS. Det er indført alene pga emissioner v. tomgang og lav-last.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jan 2006, 20:13 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Indlæg: 263
Geografisk sted: tæt på kbh
jeg forstår endnu mindre nu. der er 4 tænd impulser på en motor omdrejning.
og her er jeg så lidt i tvivel om der er 4 eller 2 indsprøjtnings pulser på den samme omdrejning men u anset hvad så kan fuel cut intræde så en tilfældig cylinder kun har fået 1 sprøjt.
og det er vel lean men sefølig kan det være så lean't at den ikke tænder.
jeg vil høre havneren om hans traction control virker.

ps jeg kommer til at køre med multipoint.
og min uvidenhed skylædes at jeg det forgangne år kun har brugt tændinga delen af min megasquirt.

pps. tak for hurtig svar

_________________
Helre lave det selv til dobbelt pris, og halvt så godt, end at købe færdigt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2006, 20:48 
FALFA skrev:
hvornår begynte de comercielle fabrikanter med fuld cekvientiel styring ,,
og er der stadig nogle der bruger ikke sekvientiel.


i '94 (eller deromkring) kom rover med deres 620ti, den havde sequenciel indsprøjtning både af effekt men også af emmisions grunde og alle modeller optil ca '97 havde denne styring men her valgte man at gå tilbage til semi-sequenciel indsprøjtning, der er her ingen sensor på knastakslen som på den tidligere version. effektmæssigt er alle med den gamle styring bedre men det er ikke dermed sagt at det kun er fordi de køre fuldt sequencielt, nok snarre fordi man på de nye modeller har valgt at køre meget magert af emmisionskrav. de nye modeller har forresten mems 1.9 og de gamle mems 1.6 og på de nye er der ingen strømfordeler da de køre dis tænding (wasted spark).

hven der kom først af de kommercielle ved jeg ikke men mon ikke det var en eller anden superbil fra et at de mærker der ikke er til at betale, men det intressante er nok snarre hvem kom først med det i en "mainstream" bil (altså ingen ferrari, porsche, skyline, eller andet)


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jan 2006, 20:54 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
FALFA skrev:
jeg forstår endnu mindre nu. der er 4 tænd impulser på en motor omdrejning.
og her er jeg så lidt i tvivel om der er 4 eller 2 indsprøjtnings pulser på den samme omdrejning men u anset hvad så kan fuel cut intræde så en tilfældig cylinder kun har fået 1 sprøjt.
og det er vel lean men sefølig kan det være så lean't at den ikke tænder.
jeg vil høre havneren om hans traction control virker.

ps jeg kommer til at køre med multipoint.
og min uvidenhed skylædes at jeg det forgangne år kun har brugt tændinga delen af min megasquirt.

pps. tak for hurtig svar


:?
Det var sguiite meningen at du skulle bliver mere forvirret....

flg kan måske hjælpe:

Du kører med 2skud/cyklus på dyserne, og alternating. Du rammer så fuelcut et eller andet tidspunkt. Med al sandsynlighed så vil mindst 1 af dyserne have skudt ½ bensinmængde ind allerede når motoren rammer fuelcuttet, og kan derfor potentielt forårsage en lean situation.

SVJKS, så FORTSÆTTER ms indtil den beregnede mængde er leveret, aka, den anden halvdel af bensinmængden kommer faktisk efter fuelcuttet er nået, og dermed er du ude over din lean condition.(husk det går pænt stærkt, så du mærker det jo ikke!)

SELVOM dette ikke var tilfældet, så ville du alligevel ikke opdage noget da ½mængde ikke rigtigt vil brænde særligt voldsomt.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 jan 2006, 21:30 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Indlæg: 263
Geografisk sted: tæt på kbh
ok nu har jeg forstået (tror jeg)
har også haft ms med på job og målt lidt med oscilloscop og det hjalp gevaldigt.
jeg må indrømme at jeg trode at der blev sprøjtet for hver eller hveranden tænd impuls men det kan man jo indstille ser jeg....
tak for hurtig forklaring.
jeg skal nok researche lidt mere før jeg spørger næstegang..

_________________
Helre lave det selv til dobbelt pris, og halvt så godt, end at købe færdigt.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 49 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team