Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 19:37

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 24 okt 2010, 08:28 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 529
Geografisk sted: Them
Dybro skrev:
sådan en edc15 eller 16 er jo bare et obd-flash-tool


Det er en "oem" motorstyring..

_________________
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 okt 2010, 11:41 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 07 apr 2010, 22:13
Indlæg: 74
Geografisk sted: Jylland
Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:
Dybro skrev:
sådan en edc15 eller 16 er jo bare et obd-flash-tool


Det er en "oem" motorstyring..


Ok.. men så er det jo begrænset hva man kan lave af sjove ting og sager.

I Adaptronic 1280 kan man stort set lave ALT. Det hele programmeres lidt som om det er en PLC, og derfor behøver man ikke at vente på en software-opdatering, hvis man lige mangler en speciel funktion - man laver den bare selv :gnaek:


Men umiddelbart, så virker det som om, at common-rail diesel og GDI/FSI stadig er under udvikling :|


Vedhæftede filer:
Filkommentar: Bette screenshot fra 1280-software
1280.jpg
1280.jpg [ 225.26 KiB | Vist 5153 gange ]

_________________
Audi UrS4 2.2 20VT
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 okt 2010, 20:46 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
Dybro skrev:
Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:
Dybro skrev:
sådan en edc15 eller 16 er jo bare et obd-flash-tool


Det er en "oem" motorstyring..


Ok.. men så er det jo begrænset hva man kan lave af sjove ting og sager.





Hvorfor er det begrænset? Og hvilke ting vil du lave?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 okt 2010, 06:47 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 07 apr 2010, 22:13
Indlæg: 74
Geografisk sted: Jylland
TB206HDI skrev:
Dybro skrev:
Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:
Dybro skrev:
sådan en edc15 eller 16 er jo bare et obd-flash-tool


Det er en "oem" motorstyring..


Ok.. men så er det jo begrænset hva man kan lave af sjove ting og sager.





Hvorfor er det begrænset? Og hvilke ting vil du lave?

Kan du fx programmere ekstra udgange til at gøre noget helt andet, og programmere ekstra indgange..??

_________________
Audi UrS4 2.2 20VT


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 okt 2010, 12:28 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
Dybro skrev:
Kan du fx programmere ekstra udgange til at gøre noget helt andet, og programmere ekstra indgange..??


Ja.

..men hvad vil du bruge de ekstra indgange/udgange til?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 okt 2010, 20:06 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 07 apr 2010, 22:13
Indlæg: 74
Geografisk sted: Jylland
TB206HDI skrev:
Dybro skrev:
Kan du fx programmere ekstra udgange til at gøre noget helt andet, og programmere ekstra indgange..??


Ja.

..men hvad vil du bruge de ekstra indgange/udgange til?

Jah.. fx pumper eller blæsere, som bliver aktiveret af en eller flere variable input-signaler og evt. kombineret med interne variabler i ECU'en.
Det vil i hvert fald være muligt i adaptronic 1280.

Men det er da self. helt fint, hvis du kan nøjes med en oem ecu - intet galt i det.
Jeg vil bare mene, at mange synes det er et væsentligt + hvis man kan programmere svinet som man vil, og dermed ikke er låst fast til en oem ecu.

_________________
Audi UrS4 2.2 20VT


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 okt 2010, 20:15 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
Dybro skrev:
Jah.. fx pumper eller blæsere, som bliver aktiveret af en eller flere variable input-signaler og evt. kombineret med interne variabler i ECU'en.
Det vil i hvert fald være muligt i adaptronic 1280.


Ja det er lettere på en Adaptronic, men spørgsmålet er om du reelt vil få brug for det, eller om det bare er "fordi man kan". Og er det 29.500 kroner værd at kunne?

Dybro skrev:
Men det er da self. helt fint, hvis du kan nøjes med en oem ecu - intet galt i det.


En OEM styring kan flere tricks end du tror.. og den er bedre skruet sammen end en eftermarkedsstyring.

Dybro skrev:
Jeg vil bare mene, at mange synes det er et væsentligt + hvis man kan programmere svinet som man vil, og dermed ikke er låst fast til en oem ecu.


Du kan ændre mere end du tror i en oem styring ;) f.eks. har jeg launchcontrol på min HDI - på oem styring. Det kræver blot at man tænker over hvordan og hvorfor den virker. Jeg har også begrænset moment i de lave gear, overboost funktionalitet i de to højeste gear, VNT turbostyring og lidt flere ting - altsammen er noget som min OEM styring ikke kan styre ab fabrik, men som man kan få den til hvis man vil ;)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 okt 2010, 20:44 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 07 apr 2010, 22:13
Indlæg: 74
Geografisk sted: Jylland
TB206HDI skrev:
Dybro skrev:
Jah.. fx pumper eller blæsere, som bliver aktiveret af en eller flere variable input-signaler og evt. kombineret med interne variabler i ECU'en.
Det vil i hvert fald være muligt i adaptronic 1280.


Ja det er lettere på en Adaptronic, men spørgsmålet er om du reelt vil få brug for det, eller om det bare er "fordi man kan". Og er det 29.500 kroner værd at kunne?

Dybro skrev:
Men det er da self. helt fint, hvis du kan nøjes med en oem ecu - intet galt i det.


En OEM styring kan flere tricks end du tror.. og den er bedre skruet sammen end en eftermarkedsstyring.

Dybro skrev:
Jeg vil bare mene, at mange synes det er et væsentligt + hvis man kan programmere svinet som man vil, og dermed ikke er låst fast til en oem ecu.


Du kan ændre mere end du tror i en oem styring ;) f.eks. har jeg launchcontrol på min HDI - på oem styring. Det kræver blot at man tænker over hvordan og hvorfor den virker. Jeg har også begrænset moment i de lave gear, overboost funktionalitet i de to højeste gear, VNT turbostyring og lidt flere ting - altsammen er noget som min OEM styring ikke kan styre ab fabrik, men som man kan få den til hvis man vil ;)

Ok.. Er det så en Bosch ecu? - hvis ja, så skal man vel knække en hel masse koder, som sagtens kan være krypteret også. Det må jo så betyde rigtig, rigtig mange timer til softwaremodificering og test. Måske kan man købe en færdig chip med fx launchcontrol eller lignende - men så kommer man jo også til at betale.

_________________
Audi UrS4 2.2 20VT


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 nov 2010, 22:46 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
Indlæg: 353
Geografisk sted: fyn kerteminde
TB206HDI skrev:
Henrik D.S. skrev:
Att: Dybro
Jo 30.000 er nok for den koster nøjagtig 30.000kr :D Skal nemlig igang med og arbejde med det her til vinter ! 8)



Hvorfor ikke bare tage en edc15 eller edc16 istedet? Dem kan du få til under 500 kroner...


Dem jeg kan finde på ebay til de penge, kræver de ikke at man "køber" software til at ligge ind i motorstyring, altså selve det man vil ændre i motorstyring?
Eller er det helt frit det man vil ændre, når man har købt det kabel , lyder næsten for godt til at være sandt :coffee:
You tube har ikke lige kunne hjælpe mig, anden end nogle data som bliver taget ud af motorstyrting og derefter lagt nyt ind.....

Link modtages med glæde :up:

_________________
v/h Peter


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team