Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 jul 2025, 08:46

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: MS og e-gas?
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Øhøj store MS guruer.

Kort og godt, kan MS styre e-gas? Hvis ja, er der noget specielt at være opmærksom på? Det drejer sig om et ret almindeligt Bosch system der ligner det der sidder på en VW 1,8T i e-gas versioner.

Jeg spørger fordi jeg endnu har tilgode at finde oplysninger om det på megasquirt.info. Måske jeg søger forkert. Har søgt på "etc" "egas" "e-gas" og lignende uden resultat. Er det helt umuligt?

Edit: Jeg gætter på det er umuligt. Jeg fandt følgende:

"The e-gas throttle bodies are a servo controlled motor operating at a PWM controlled (5V or 12V - I can't remember) to drive the motor with dual opposing feedback potentiometers.

The ECU provides a Pulsed Width Modulated 5V signal to drive the throttle. So if the throttle needs to open quickly, the pulse mark-to-space ratio will be large and the butterfly will move quickly. If the increment is small, very small pulses will be provided to make precise movements. The pulses are a positive or negative voltage - depending on which way the throttle butterfly has to move.

The potentiometers feedback to the ECU the exact position of the butterfly, so the ECU knows how many more pulses it needs to deliver to get the butterfly to where it wants it to be. (This is the principle behind servo control, without going into horrendous hysteresis and overshoot/backlash considerations...)

The potentiometers are duelled, one increases its output and the other reduces and each value is fed into a separate microcontroller inside the ECU. Each microcontroller compares the results with its companion, and if there is a discrepancy, the throttle is shutdown into the 'limp' position and the lamp lights on the dash. (System redundancy)

The throttle pedal again has two potentiometers opposing, and acts in the same way. "

Lyder umiddelbart ikke som om MS kan styre den funktion. Det virker som om det er lettere at finde en manifold med traditionelt kabeltrukket spjældhus (det findes i modelrækken af min vogn..) og trække et kabel til pedalarrangementet. Hvad siger de kloge?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

Nok nemmere at finde nyt spjæld, eller ombygge Egas til kabel-gas :-)

E-gas er ikke "bare" en motor koblet på speederpotmeter. det kan sagtens laves, men jeg vil tro du har købt 15 spjældhuse i den tid det vil tage.

Der er også et sikkerhedsissue i det. Ikke rart hvis du ikke længere kan slippe gassen fordi et parameter bliver sat forkert. :stop:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

HenrikGM skrev:
Nok nemmere at finde nyt spjæld, eller ombygge Egas til kabel-gas :-)

E-gas er ikke "bare" en motor koblet på speederpotmeter. det kan sagtens laves, men jeg vil tro du har købt 15 spjældhuse i den tid det vil tage.

Der er også et sikkerhedsissue i det. Ikke rart hvis du ikke længere kan slippe gassen fordi et parameter bliver sat forkert. :stop:

Du har et par pointer dér :)

Jeg er godt klar over kompleksiteten - f.eks. er min speederrespons afhængig af om jeg har trykket CITY knappen på ON - det giver endnu mere servohjælp (elektronisk) og mere smooth speederrespons end normalt.

Min manifold er i plast, og den trykker jeg 1 bar på uden problemer, men det vil jo heller ikke gøre noget at komme over i delvist alu og plast som den gamle model af min motor er med - samme manifold er med traditionelt gasspjæld, så der er to fluer med et smæk ;- )

Det næste jeg så kan spørge om er, med hensyn til min tænding. Den er med et 60-2 hjul og Bosch tændspole (3 bens stik). Vil det virke med f.eks. et tændingsmodul fra Ford EDIS?

Jeg har endvidere mulighed for at gå over til coil on plug, da den nye model har de passer "lige på" hvis det da er nogen fordel?

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Slagelse
Er du stødt på nogle principtegninger eller diagrammer i din søgen efter det? Mig og en ven skal også forsøge os med det nemlig.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Edis kører med 36-1 og kan ikke oversætte et 60-2 hjul.
Spolerne kan bruges men resten skal skrottes, Hvilket det burde under alle omstændigheder.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Bufas skrev:
Er du stødt på nogle principtegninger eller diagrammer i din søgen efter det? Mig og en ven skal også forsøge os med det nemlig.

Nix. Har ingen info om det relateret til MS fundet..

Titel:
Senior Medlem

duckstar skrev:
Bufas skrev:

Nix. Har ingen info om det relateret til MS fundet..

Det behøves heller ikke at være MS relateret, bare nogle generelle tegninger af det. Vi vil bygge det så det bliver styret af et stykke eksternt elektronik, og lade det styre tomgangen muligvis med signal fra MS. Det bliver nok et vinterprojekt. Vi regner med at skulle bruge en digital servomotor fra en RC bil.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Hvorfor bruge en servomotor fra en RC bil når der er en indbygget i E-gas spjældhuset sammen med det gear der skal til?

Titel:
Senior Medlem

duckstar skrev:
Hvorfor bruge en servomotor fra en RC bil når der er en indbygget i E-gas spjældhuset sammen med det gear der skal til?

Fordi der skal 4 spjældhuse på bilen.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

4 spjældhuse og e-gas? Tak for the... ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time