Anders Møller skrev:
Jeg ville til enhver tid gå efter nye stempler, men så er prisen formentligt en anden.
Henrik; hvad mener du med alvorlige mht. toppakning?
Du mister en stor del af din forbrændingshastighed ved at øge det spillerum der er mellem top og stempel. Mistet forbrændingshastighed har en hulens masse bivirkninger(uønskede!)
Rigtigt at mange slipper afsted med at hente 200hk ud af en 1,8liters motor med dobbelte pakninger. Men der er bare en del mere at hente ved at bygge motoren fornuftigt istedet.
Proff tunere lader stemplerne køre ovenud af blokken med ~0,5mm, og de resterende 0,75mm der er mellem top og stempel i TDC opvejes af at alt strækker sig under drift. Feks strækker en Volvo B21ET sig godt 0,1mm/1000rpm. I denne situation passer det med at spillerummet mellem kanten i toppen og stemplets yderkant bliver reduceret til 0,05mm ved 7000rpm. Dette medfører at max effekt optræder ved en ret sen tændingsvinkel, og er således udtryk for at motoren brænder ret effektivt. Hvilket ses af at man laver over 400bhp på 2,1liter ved mindre end 1,2bar i ladetryk. komp.fh. er 8.8:1 svjh.
Denne fremgangsmåde betinger selvf at man kan sænke kompforholdet på anden vis, dvs i topstykket.
Men resultatet er masser af bund,høj topeffekt,minimum brændstofforbrug, minimum emmision, og høj levetid.
Bevares, samme effekt kan hentes ved at sænke kompfh til 6.5:1 og lade godt 2,2bar på tilsvarende motor, men al bund er væk,motoren er hysterisk, og den vil få baghjul at førstnævnte.
Arealet under momentkurven er meget mere interessant end topeffekten. Medmindre man bygger en topfueler.