Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 21:45

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
jeg har en turbo mc, og har 20cm efter turbine-huset et gevind til en måler, og vil nu købe sådan en.
jeg ved ikk om det var en co eller lambda værkstedet brugte, men er der en funktionsmæssig forskel? og hvad vil være det bedste at vælge?
jeg kender ikk andet til co-måleren end det det står på powerpage.dk.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
hvad vil du bruge signalet til ? værksteds information, eller information om benzin blanding mens du kører? kig evt ind på www.k-power.dk da har nemlig en lamdasonde baseret måler der kan fortælle om din blanding er i orden... 8)

Titel:
jeg vil bruge den til kontrol, og helst permanent monteret, hvis måleren kan holde til dette?

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
jeg har sådan en lambdamåler siddende i min bil og der har den siddet over halvandet år, så det burde den ku holde til, spørgsmålet er bare om du kan finde et sted hvor den ikke får fugt, for det er ikke sikkert den kan holde til det. samt, hva er spændingen på dit bat? måleren kører jo på 12v. kig på den side jeg skrev før der er lidt forklaring. ellers skriv en mail til ham. go arbejdslyst og turbo på kværn er da for vildt. hvilken turbo er det, ku du ikke sætte et billede herind af projektet eller sende et på min mail? ville gerne se hvordan i har gjort... 8)

Titel:
Mester Medlem

Hejsa.

Du kan godt få en co måler til fast montering i udstødningen og det ville helt klart være det bedste, men er du klar over hvad sådan en koster????? Det er mega dyr! Den type lamdasondemåler jeg tror du snakker om viser dig kun om den går magert eller fed... Hvilket kan være et udemærket fingerpeg om det er tid til at slippe gassen!

Forskellen ligger i at co måleren måler co gassen i udstødningen og lamdasonden måler ilt iltindholdte i udstødningen i forholdet til udenfor.

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Junior Medlem

Det er også "blot" til at måle magert/fed så jeg kan undgå at huller i stemplerne ( har lige skiftet 1 stempel ).
og går og overvejer om trykket ikk skal skrues lidt op :twisted:
og da jeg har en programerbar icu så er det jo rart også at kunne se hvordan benzin foholdet kører.

Titel:
Det et lambda sensor fortæller dig er om blandingsforholdet er under 14,7, eller over 14,7. Intet andet.

Maks effekt på turboladede motorer er ofte omkring 12,5-13,5. Der kan sensoren vise alt mellem 0,5 og 0,95volt.

FSøg lidt på lambdasensorer på nettet og find en karakteristik på den, så vil du se at den er aldeles uegnet til at afgøre om du kan tåle mere tryk eller ej. Faktisk vil jeg påstå at dine tændrør er et bedre værktøj til dette end lamdasensorer er. Snakker vi WB O2 sensorer er sagen helt anderledes, men det er priserne også.

14,7 vil smadre dit stempel på no time. 12,5 vil næppe gøre det uden videre. Problemet er at afgøre om der er 14,7 eller 12,5, og du bliver ikke en skid klogere ved at kigge på en lamdasensor. Til cruise er det ok, men du snakker jo om WOT tuning, og der er det ubrugeligt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time