co-måler vs. lambda ( turbo )

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
bo

co-måler vs. lambda ( turbo )

#1 Indlæg af bo »

jeg har en turbo mc, og har 20cm efter turbine-huset et gevind til en måler, og vil nu købe sådan en.
jeg ved ikk om det var en co eller lambda værkstedet brugte, men er der en funktionsmæssig forskel? og hvad vil være det bedste at vælge?
jeg kender ikk andet til co-måleren end det det står på powerpage.dk.
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#2 Indlæg af Yugo Turbo »

hvad vil du bruge signalet til ? værksteds information, eller information om benzin blanding mens du kører? kig evt ind på www.k-power.dk da har nemlig en lamdasonde baseret måler der kan fortælle om din blanding er i orden... 8)
Brap brap brap...
Billede
Gæst

#3 Indlæg af Gæst »

jeg vil bruge den til kontrol, og helst permanent monteret, hvis måleren kan holde til dette?
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#4 Indlæg af Yugo Turbo »

jeg har sådan en lambdamåler siddende i min bil og der har den siddet over halvandet år, så det burde den ku holde til, spørgsmålet er bare om du kan finde et sted hvor den ikke får fugt, for det er ikke sikkert den kan holde til det. samt, hva er spændingen på dit bat? måleren kører jo på 12v. kig på den side jeg skrev før der er lidt forklaring. ellers skriv en mail til ham. go arbejdslyst og turbo på kværn er da for vildt. hvilken turbo er det, ku du ikke sætte et billede herind af projektet eller sende et på min mail? ville gerne se hvordan i har gjort... 8)
Brap brap brap...
Billede
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#5 Indlæg af Havneren »

Hejsa.

Du kan godt få en co måler til fast montering i udstødningen og det ville helt klart være det bedste, men er du klar over hvad sådan en koster????? Det er mega dyr! Den type lamdasondemåler jeg tror du snakker om viser dig kun om den går magert eller fed... Hvilket kan være et udemærket fingerpeg om det er tid til at slippe gassen!

Forskellen ligger i at co måleren måler co gassen i udstødningen og lamdasonden måler ilt iltindholdte i udstødningen i forholdet til udenfor.

v/h christian
bo
Junior Medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 26 aug 2003, 11:35

#6 Indlæg af bo »

Det er også "blot" til at måle magert/fed så jeg kan undgå at huller i stemplerne ( har lige skiftet 1 stempel ).
og går og overvejer om trykket ikk skal skrues lidt op :twisted:
og da jeg har en programerbar icu så er det jo rart også at kunne se hvordan benzin foholdet kører.
HenrikGM

#7 Indlæg af HenrikGM »

Det et lambda sensor fortæller dig er om blandingsforholdet er under 14,7, eller over 14,7. Intet andet.

Maks effekt på turboladede motorer er ofte omkring 12,5-13,5. Der kan sensoren vise alt mellem 0,5 og 0,95volt.

FSøg lidt på lambdasensorer på nettet og find en karakteristik på den, så vil du se at den er aldeles uegnet til at afgøre om du kan tåle mere tryk eller ej. Faktisk vil jeg påstå at dine tændrør er et bedre værktøj til dette end lamdasensorer er. Snakker vi WB O2 sensorer er sagen helt anderledes, men det er priserne også.

14,7 vil smadre dit stempel på no time. 12,5 vil næppe gøre det uden videre. Problemet er at afgøre om der er 14,7 eller 12,5, og du bliver ikke en skid klogere ved at kigge på en lamdasensor. Til cruise er det ok, men du snakker jo om WOT tuning, og der er det ubrugeligt.
Besvar