Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 07:12

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 15 feb 2003, 00:44 
Hej

Jeg har en Toyota Corolla 1,3 årg. ´94. Jeg vil gerne til at køre M-prøver, men véd at jeg får problemer med 106 rallyerne og Ax GT´erne! Hvad gør jeg med undervogn?? Det er vel ikke nok bare at sænke - der er noget med camber og caster?? Hænger det sammen med dæk/fælgstr.?
Hvad med motor - må jeg porte (for ikke at ryge ud af min klasse)?? og hvad kan ellers give noget i bunden? Jeg håber at kunne lave det meste selv - det er vel ikke den mest komplicerede motor at gå i krig med?!??

Forslag modtages meget gerne!
På forhånd tak


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 15 feb 2003, 12:29 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
Mit råd vil være at købe en gammel corolla gt gerne coupe. Den har motorkraften til at følge med i 1.6 klassen og så vejer den nok 150 kg mindre. Desuden er den billigere hvis uheldet skulle ske. Det er vist ikke meget man kan få i racer dele til en 94 model slet ikke 1.3. De eneste 1.3 der kan følge en 106 er swift gti og charade gti + en alvorligt ombygget starlet med baghjulstræk men de er sværre at holde konkurrencedygtige pågrund af mangel på gode dele


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 feb 2003, 10:19 
Hej NoAngel
Velkommen til M-prøver :o) :o) :o)
Jeg kører selv M-prøver (har nu fået fat i en Skoda 130GL fra 87, som er i gang med at blive tunet).

Hvad angår motorer:
Til og med sidste år gik klasse-inddelingen på dæk-fabrikat og ccm (lige meget om motoren var tunet - ved f.eks. portning - eller ej). MEN reglerne er lige blevet lavet om, så fra i år af (og frem) sker klasse-inddelingen på dæk (klasserede eller frie) og på om bilen er "standard" eller "rallysynet/ombygget".
Og her er det jo så svært at sige præcist hvornår bilen er "ombygget". I min klub (Ballerup og Omegn Motorsportsklub) mente de at min Skoda ville være lige på grænsen med: dobbelt 40mm karb, anden knast, portet topstk, ½bur og kun let mod. undervogn. Men da jeg jo også bruger den på gaden, går den nok lige akkurat med at slippe ind i "Std-klassen".

Og alle de vilde 106ere og AX GTere kommer jo nok i den rallysynede/ombyggede kategori, så den får du (vi) ingen problemer med, hvis du går efter den std klassen... :o)
Og her tror jeg godt at du kan blive selvom du porter toppen... (nu skal jeg ikke gøre mig klog på moderne biler, men kan det betale sig at porte toppen på en 94 Corolla (uden at gøre anden), for jeg har da indtryk af at topstykket på den fleste moderne biler er lavet så godt/stort, at det ikke giver noget særligt at porte med mindre man også tuner resten af motoren...

Hvad angår Camber og Castor, så har du vel næppe mulighed for at indsdtille disse (de kan i hvert fald ikke indstilles på ældre gade-biler), eller hvad - kan de indstilles på en 94 Corolla?

Du kan imidlertid tjekke din Toe-ind og sørge for at den er korrekt (i hvert fald på forhjulene) (ved ikke om den skal være anderledes til race end std-specifikationen - tror det ikke, jeg kører i hvert fald med std 3,5mm Toe-in på min Skodas forhjul)

Hvad ellers angår undervognen, kunne jeg forestille mig, at den - som forhjulstrækker - er rimelig understyrende, og det kan du jo komme til livs ved at gøre bagvognen stivere, ved f.eks. hårdere bag-dæmpere eller en (ekstra) krængningsstabilisator bag i...

Og ja det er selvfølgelig en god ide at sænke - og samtidig bliver den jo så hårdere...

Bor du i øvrigt i Jylland eller på Sjælland?

Mvh Casper :o)


Top
  
 
Indlæg: 16 feb 2003, 18:56 
ang. om den er en standard eller ombygget/rallysynet, bestemmes ved om de ting som der er lavet ved den.

er buret svejset i, h-seler og lign.

alt i alt hvis du kan kører til syn med alt det du har monteret i den og den går igennem så er det en standard bil, men er det ikke muligt så skal den kører i klasse 3 eller 4 elller 5 d.v.s. ombygget/rallysynet biler

samtidig kan du læse det nye relement 3 der står at biler skal inddeles i klasser efter ccm efter FIA tillæg J.

jeg kører selv i en ombygget ascona med 40mm dhla dorlorto karb,
nedgearet gearkasse, ½bur, h-seler, skålsæder, sænket,hårde bøsninger og dobbelt krængningsstabilisator.

Jeg havde kontakt til arne Pagh fra rally udvalget, det ville jeg foreslå at i evt. også gjorde, men de endelige regler kommer nok først når sæsonnen begynder igen........

Med venlig hilsen

Helge


Top
  
 
Indlæg: 16 feb 2003, 21:52 
Hej Casper

Jeg havde tænkt mig at porte topstykket, montere anden knast, bananmanifold og et injection kit - og ikke mere i første omgang! Vil der være noget at hente i disse ting?? Det er vel forholdsvis små modifikationer, men jeg har ikke den store erfaring med dette. Topstykket havde jeg tænkt mig selv at pille af, få portet og planslebet ude i byen, og selv montere med ny knast. Skal jeg have hele skidtet kørt ind af en fagmand til sidst?
Undevognen havde jeg bare tænkt mig at sænke - var det en ide at udskifte gummibøsningerne med hårdere?? Kan jeg evt. selv fabrikere en extra krængningsstabilisator til bag? (Jeg tror ikke der fåes noget der passer!)
Camber/castor kan ikke indstilles på min (ikke uden fusk i hvert fald).

Jeg kommer fra jylland, og har haft en smule kontakt til Struer og Omegns Motor Sport. Der er introduktion til M-prøver d. 6/4, så jeg er spændt på at hvordan tingene foregår (og om jeg er nr. sjok hver gang)! Jeg vil køre for sjov og på et forholdsvis lille budget, men det gør jo ikke noget hvis man kan blande sig lidt ;o)
Er der andre der kører i deres std. familie-øser??

Mvh Lars


Top
  
 
 Titel: Re: M-Prøver
Indlæg: 16 feb 2003, 22:18 
Att Helge: Jeg forstod på det hele, at inddelingerne nu ville blive:
- D/R3, Std bil, frie dæk
- D/R3, Std bil, klasserede dæk
- D/R3, Rallysynet/ombygget bil, frie dæk
- D/R3, Rallysynet/ombygget bil, klasserede dæk
Og så to klasser for dem med højere licenser (ka ikke huske hvad de nu kalder dem - før de de R2 og R1, og vidst inddelt efter dæk...
Mener du at hver af disse så yderligere vil blive inddelt i to forskellige kubik-størrelser? For så bliver det da et mylder af klasser...

Hvad mit ½ bur angår, skal det skrues i, og jeg har endnu ikke været i stand til at finde et sæt H-seler (der passede mit budget). Men om den vil gå gennem syn... - tja, motoren skal jo tunes, og da den er efter 84 (det er en 87), er de vidst ikke så glade for det der med at man tuner alt meget vel (har lidt svært ved at finde rundt i hvad synsmændene finder OK og ikke-OK ved tuning - der er jo det med at de ikke må forurene mere end std, og det er jo umuligt at undgå ved en hæderlig tuning, eller hvad, er det kun forureningen i tomgang de går efter...)

Kører du i øvrigt (her) på Sjælland eller i Jylland?

Mvh CF


Top
  
 
Indlæg: 16 feb 2003, 22:40 
Hej Lars
Nu er jeg som sagt ikke ekspert i moderne biler, men en skrappere knast skulle da altid give en pæn forøgelse, og det samme med en Banan manifold. Men om det og de andre ting du ville gøre ved motoren giver specielt meget på en Corolla af nævnte årgang, har jeg ingen anelse om, så det må du hellere spørge andre Toyota-ejere om. Jeg vil da i øvrigt også foreslå, at du hiver eventuelle lyddæmpere af og erstatter dem med gennemstrømspotter (evt. hjemmelavede, de er billigere og har tendens til at give meget bedre lyd...)

Hvad angår undervognen, har jeg aldrig selv prøvet hårdere bøsninger, men det er da højst sandsynligt at det giver en fordel...
Og mht bagstablisatoren, så er jeg selv i færd med at montere en uoriginal stabilisator (fra en Ford Escort) bagtil på min Skoda, og hvis bare det laves ordentligt, tror sagtens at det holder, MEN hvad de vil sige til det til syn... De vil sikkert fable løs om ændring af hjulophæng og blive vildt bistre, så lav det så du kan skrue den af inden syn... :o)
Du kan nok ikke selv fremstille selve stabilisatoren, men prøv om du ikke kan montere en fra en anden bil, eller hvis der er en i forvejen, så få fat i en magen til og monter den ovenpå (spænd dem sammen med et lag gummi imellem).
(Det duer i øvrigt ikke at prøve at svejse i dem - jeg prøvede en gang at svejse et stykke fladjern fast på stab.en på højkant, og det røj lige af igen - man kan ikke svejse i sådan noget fjederstål (jeg ku i hvert fald ikke :o) )).

Nu startede jeg selv med M-prøver sidste år (så jeg har det meste af min erfaring fra min far med 25 år i motorsport og div. bøger), men da var der ikke så mange std-biler (på sjælland, ved ikke hvordan det er i Jylland), så Std-klassen bliver nok rimelig overskuelig :o)

Men hør er det overhovedet muligt at holde et lavt budget med så ny en bil (jeg mener de er da vidst dyre i stumper og især dyre hvis man pludselig mostler ind i et eller andet tungt :-O ...)

Mvh CF


Top
  
 
Indlæg: 16 feb 2003, 23:27 
Hej CF

Skal jeg bare hive den mellemste potte af og montere en sportspotte i bag?? Eller gennemstrøms i bag også?

Det er da ikke så dårligt at have 25 års erfaring man kan trække på - hvilken slags litteratur har du set på??

Mht. mit lavere budget; sker der ofte større skader?? Generelt er Toyota - stumper rimeligt billige, men pladedele og maling osv. løber da hurtigt op. Kan man tegne 1 - dags forsikringer, eller er det ubetaleligt?? Hvad med NOS? Ryger jeg ud af std. gruppen med dette? Jeg kan læse her på siden, at det er en billig og effektiv måde at tune på!

Det er da ellers et ret utraditionelt tuningsobjekt du er gået igang med - der må da ikke være ret mange stumper på markedet?!?? Prøver du dig lidt frem med stumper til andre biler, eller har du en idé om på forhånd, hvilke stumper fra andre biler der evt. passer på din? Der findes jo heller ikke mange tun - dele til min.

Er der mere oplagte ting at optimere min bil med, end dem vi allerede har talt om?


Mvh Lars

Ps. Hvor gammel er du egentlig, og beskæftiger du dig med biler til hverdag??


Top
  
 
Indlæg: 17 feb 2003, 16:18 
det eneste jeg kan se er at ifølge deres relement så skal der være en opdeling i ccm, ellers vil en lille bil ikke have en chance lige meget hvor meget der er lavet ved bilen, selvfølgelig er der køreegenskaber men....

fremover vil det hedde klubrally-licens (D & R3) og rally-licens (R2 & op)

ang. syn, så kan du få synet bilen med boltet bur. du skal nok ikke lave for meget med undervognen før efter syn. ellers vil de nok sige at det er konstruktive ændringer. med motoren så skal du bare overholde co2 kravet ved 2500 omdr. og de 20% så mener jeg at de skal syne bilen men det er rigtigt at det er en vuderingssag for synsmanden om den er lovligt eller ikke ( man kan være heldig engang imellem.)

ang. low burget.. vi har kørt i 2 år med den samme bil og det er ikke så dyrt, på de 2 år har vi smadret:

1.gang i århus 2001.
gearkasse, trækaksel, bærearm, bagbro, og 2 alufælge og små buler rundt om bilen.
grundet til dette var en lille 15 cm høj kantsten og et vejskilt.

2.gang i sønderborg 2002.
en flad generator
pis og lort.der røg 18 point.

3.gang i varde 2002.
en smadret bagrude.
grunden til det var en cykellist som ikke kiggede hvor han kørte.

3.gang i kolding 2002.
en dum benzinpumpe.
den ville ikke mere.

alle de skader koster næsten ingenting, hvis man bare sørger for at skrotte nogle biler engang imellem så man har stumperne hjemme, og det kan sagtens betale sig det koster lidt arbejde, men man kan også være heldig at man kan sælge nogle af stumperne.og så er der penge til nye stumper eller andet godt....

low burget rules......:-D :-D

Hilsen

Helge


Top
  
 
Indlæg: 17 feb 2003, 20:47 
Hej Helge

Ja dét budget kan man da vist ikke klage over! Så vidt jeg kan se, skal jeg stadig slås med de hurtige rally´er, men jeg er spændt på at gøre mine egne erfaringer! Jeg er nødt til at finde mit eget kompromis mellem rally-vogn og familie-transportmiddel, da bilen er nødt til at fungere hér også. Jeg er også spændt på, om jeg vil erhverve mig en flot sidstplads hver gang - men dét vil vel tids nok vise sig ;o)

Tak for alle de gode råd - jeg skal nok vende tilbage med mange flere spørgsmål når jeg kommer rigtig igang.

Mvh Lars


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 71 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team