Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 08:44

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Rust
Nyt Medlem

Jeg vil høre om der er nogen der ved hvordan man nemmest kommer af med rust!!!

Hvilket middel man skal købe og hvordan man sliber det ned!!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel: Re: Rust
Medlem

Hejsa

Den dyre og nok bedste: Skift delene

Den noget nemmere: Sandblæs det.

Den lette (men ikke så holdbar): Slib med 3M rondel og slib med Sandpapir.

Her efter grundes spartles og lakkes, der gik den uge ;-)

Mvh Carsten

Det kan jeg kun give ret i. Der findes det svære ikke et superprodukt. Der er noget som hedder rusomdanner. Jeg skal ikke kunne sige helt hvad det omdanner det til, men det er ikke metal, og der ruster for det meste bare videre.

http://www.ipass.net/~garypearce/thanks ... stycar.jpg.

For at reparere rusten plade, skal du slibe ALT det rustne væk først. Også selv om der kun er en meget lille smule rust tilbage og du spartler eller maler oven på , ruster det bare videre under og bobler op igen.

Personlig bruger jeg en vinkelsliber, evt. med en papskive. Er der meget rust skal du nok regne med at komme igennem pladen, men det betyder ikke noget. Når du har helt rustfri metal tilbage skal du vurderer om der skal svejses nyt på. Har du ikke mulighed for dette eller er det et mindre sted er det nok at spartle det op.

Brug plastic pattings glasfiber og PP100.. PP100 er en finspartel, men den trækker fugt igennem. Derfor skal du bruge et tynd lag glasfibersparten nederst. Hvis der er hul i pladen er det godt til at lappe det med. Når det er tørt (ca 30 min) slib det af, der stikker længere ud end der hvor der var plade før. Spardel resten op med pp100 og slib det med kort 180 til det har formen. Brug derefter finere sandpapir. Er der stæder hvor der mangler lidt spartel kan man godt spartle flere gange oven på, men fjern slibestøv.

Skal det være rigtig godt, bruger man vandslibepapir kort 800 til sidst. Men husk at det skal være knastørt før du maler.

Maler du med spraydåse så husk at det er ret tyndt og start med at male nogle tynde lag og lad det tørre hver gang i 1 min. Ellers løber det for dig.

HypHest

Skal det være rigtig godt, bruger man vansslibepapir kort 800 tilsidst. Men husk at det skal være knastørt før du maler.

hej hyphest!
du siger fugt trænger igemmen hvordan det når det er malet hvis der ikke er nogen huller ???

Når du sliber rust væk kan du nemt komme helt igennem pladen eller du kan slibe den så tynd at der vil være små huller i pladen. Så på den måde kommer der fugt bagfra..

HypHest

Personligt tager jeg min vinkel sliber, skrærer en firkant rundt om rusten og smider det væk og svejser en ny lille firkant på og sliber ned så det bliver plan og maler over. Der er selvføldig steder på en bil hvor dette ikke er lige til og lovligt! :-/

Hej ja jeg kan kun gi andreas ret men hvis manden ikke lige kan sætte et nyt stykke i må han jo søge hjælp til det,,, Der er mange der ligger hjemme og laver noget SATANS fusk det har jeg set alt for mange gange.
H Pladesmeden

Jeg ved ikke hvorden er nemest men hvorden er bedst efter min mening jeg sliber rust kagen væk med lamel skiven ( meget skonsom metode der ikke varmer pladen )Alt der sidder lost fjernes uden at presser for megget.De sidste sorte rust pleter sandbleses og det var det!!:Hvis det er hul i pladen svejser men det .
Rust arbejde kan gøres megget pænt !!!
"Pladesmeden" Jeg har også set værefusk.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time