Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 29 jun 2025, 17:53

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: c20xe
Indlæg: 12 okt 2002, 19:02 
Hej...

Er der nogen som kan fortælle mig hvad er forskellen på et Cossi-toptykke og et almindeligt topstykke...
Tyskerne er vist helt vilde med dem. De er måske noget nær det samme som et Enem topstykke til en CIH-motor...

Mvh. JH


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel: Re: c20xe
Indlæg: 12 okt 2002, 21:32 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 06 jul 2003, 18:37
Indlæg: 168
Et "Coscast" topstykke er af en bedre kvalitet
en KS (Kolben Schmidt).
Cosworth topstykket er meget bedre og mere nøjagtigt
i støbningen og passer f.eks. meget bedre i overgangen
mellem indsugnings- og udstødningsmanifolden.
Et problem med KS topstykkerne er at de kan blive
porøse eller utætte så du får olie i vandet eller
omvendt. Jeg har topstykker af begge typer og det er
tydeligt at se forskellen når de ligger ved siden af hinanden.
Er du ved at købe en motor eller bil med den type, så læg dig under
bilen og lys op under udstødningsmanifolden. Dér står der under
udstødningen "Coscast" hvis det er det gode topstykke med bronze
ventilstyr og sæder.
Se:http://www.eds-motorsport.de/
Uanset hvilket fabrikat topstykket er af, så er det konstrueret
med geometrier lige efter lærerbogen, med rette kanaler og de rigtige
vinkler ind i forbrændingskammeret.
Jeg stopper nu inden jeg går helt i selvsving !!!
Mvh
Claus A


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: c20xe
Indlæg: 13 okt 2002, 01:06 
Kig evt. på http://www.knighta.f9.co.uk/info/porous ... _heads.htm
-der forklares problemet med KS toppen.

KS toppen giver samme ydelse som Coscast toppen, men holdbarheden på nogle KS toppe er dårlig.

/Bindegal


Top
  
 
 Titel: Re: c20xe
Indlæg: 13 okt 2002, 11:35 
Tak for svarene begge to...

Ved I meget det Coscast-topstykke koster, og hvor meget det koster at renovere/hvem der gør det??

Hvor meget giver det, sådan ca.??'

Mvh. JH,


Top
  
 
 Titel: Re: c20xe
Indlæg: 13 okt 2002, 12:23 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 06 jul 2003, 18:37
Indlæg: 168
Hvad har du af motor ? Hvis du tænker på at ombygge
en 8V til 16V er det nemmeste at købe en hel motor,
og motorstyringen er ægte sekventiel så den styrer
tænding og indsprøjtning seperat på hver cylinder.
Renovering løber hurtigt op da det meste skal ganges
med 16 !
Se: www.risse-motorsport.de
Der er priser på enkeltdelene.
Mvh
Claus A


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: c20xe
Indlæg: 13 okt 2002, 16:14 
Det er til c20xe. Jeg tænkte, bare på hvor meget sådan et Coscast-topstykke kostede brugt og meget effekt man ca. kunne forvente, alt efter valg af knast mv.

Mvh. JH.


Top
  
 
 Titel: Re: c20xe
Indlæg: 13 okt 2002, 18:47 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 06 jul 2003, 18:37
Indlæg: 168
Så har du et topstykke af den rigtige konstruktion.
Du får ikke flere HK ud af det da målene er de samme
uanset om du har KS eller Coscast.
Det er kun holdbarheden der er tale om.
Mvh
Claus A


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: c20xe
Indlæg: 13 okt 2002, 22:39 
Jeg har fået anbefalet http://www.rmc-motor.dk/
men har ikke haft brug for at prøve dem endnu.


Top
  
 
 Titel: Re: c20xe
Indlæg: 15 okt 2002, 01:38 
Hejsa.. jeg vil også være med :-)

Jeg har et KS topstykke og køre med olie i vandet da jeg ikke har taget toppen af endnu. Jeg har for noget tid siden også kigget på den side Bindegal omtaler og måske er mine topboldte bare gået løse da jeg har en årgang 1994 og der står jo at de kan gå løse pga blødt matriale.

Jeg snakkede med en der hedder Bo og han roder meget med opel og tuning af disse og han fortalte mig at faktisk havede en KS top 6hk mere end de første som var Cosworth.

Han fortalte at KS toppen var bedere i kanalerne end cosworthen var og derfor de 6 hk mere.. men jeg er dog lidt skeptisk. Der er jo også en Lotus top fra en Vectra Lotus som har 180hk standard.

Claus man kan vel også se foreskel på toppen uden at man behøver at liggge sig under bilen og se på toppens underkant mener jeg. Hvis man kigger i enden lige under hvor tændingen sidder og der er en frost agtig prop indpresset i stål så er det en KS top og hvis den prop ikke er der så er det en Cosworth top !. Har jeg ikke ret ?


Top
  
 
 Titel: Re: c20xe
Indlæg: 15 okt 2002, 19:33 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 06 jul 2003, 18:37
Indlæg: 168
Hej Kim
Jo, du har ret !
Mvh
Claus A


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team