Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 17 feb 2025, 18:22

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Slaglængde
Indlæg: 20 aug 2002, 07:01 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 406
Hvor meget kan en slaglængde forøges før motoren ændrer karakter, en omdrejningsvillig motor, vil vel blive mindre omdrejningsvillig med en stor slaglængde??

_________________
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 aug 2002, 18:37 
Korrekt!
En lille slaglængde giver : mindre slid på motor, højere omdrejninger, dårligere moment.
En stor slaglængde giver : større slid på motor, lavere omdrejninger, bedre moment

Mvh. Bay


Top
  
 
Indlæg: 20 aug 2002, 19:12 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 406
og jeg ska bruge det der er lige midt imellem.
Det er en 4cyl motor på 2,3L boring 93,4/slag84, ved at den også er lavet i en 2,5l boring 95/slag87
Men jeg ku godt tænke mig at lave den endnu større, 2,6-3,0l. Men da blokken max. kan broes 1mm, så er det på slaglægden at jeg ska hente det sidste. Så er spørgsmålet bare hvor langt slag kan jeg lave uden at motoren skifter alt for meget karakter.

_________________
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 aug 2002, 19:56 
Hvis du laver din motor kvadratisk vil du opleve en næsten vibrationsfri motor...
Dvs boring/slaglængde er ens....


Top
  
 
Indlæg: 20 aug 2002, 20:05 
hvordan vil ens motor være hvis man øger slaglængeden med 5 mm. mere end boringen ? hvordan vil man kunne få omd. på igen ? eller er det umuligt ???


Top
  
 
Indlæg: 20 aug 2002, 21:17 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 406
Men blir slaglængden ik så stor at den ik vil være omdrejningsvillig mere??
Jeg har i planerne at alt skal afvejes/afbalanceres og så er målet at den skal gå til 8500-9000omdr.

_________________
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 aug 2002, 13:58 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
Er det en M3 motor du kan ikke øge slaglængden (offsetslibe)ret meget uden at skulle have lavet en hel ny krumtap da sølerne bliver for tynde = kaboom. Det er helt sikkert dyrt at få lavet en billet krumtap desuden vil plejestængerne sikkert ramme blokken. Volvo b23 og 91- b230 kan øges til ca 3 liter med svejset b25 penta krumtap og speciallavede chevrolet eller b230 plejestænger.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 aug 2002, 19:37 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 406
Ja det er en M3 motor. Det er en speciel krumtap der skal laves og andre plejlstænger

_________________
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team