Slaglængde

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Jan
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Slaglængde

#1 Indlæg af Jan »

Hvor meget kan en slaglængde forøges før motoren ændrer karakter, en omdrejningsvillig motor, vil vel blive mindre omdrejningsvillig med en stor slaglængde??
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i
Bay

Re: Slaglængde

#2 Indlæg af Bay »

Korrekt!
En lille slaglængde giver : mindre slid på motor, højere omdrejninger, dårligere moment.
En stor slaglængde giver : større slid på motor, lavere omdrejninger, bedre moment

Mvh. Bay
Jan
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Slaglængde

#3 Indlæg af Jan »

og jeg ska bruge det der er lige midt imellem.
Det er en 4cyl motor på 2,3L boring 93,4/slag84, ved at den også er lavet i en 2,5l boring 95/slag87
Men jeg ku godt tænke mig at lave den endnu større, 2,6-3,0l. Men da blokken max. kan broes 1mm, så er det på slaglægden at jeg ska hente det sidste. Så er spørgsmålet bare hvor langt slag kan jeg lave uden at motoren skifter alt for meget karakter.
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i
Brian B

Re: Slaglængde

#4 Indlæg af Brian B »

Hvis du laver din motor kvadratisk vil du opleve en næsten vibrationsfri motor...
Dvs boring/slaglængde er ens....
karl peter

Re: Slaglængde

#5 Indlæg af karl peter »

hvordan vil ens motor være hvis man øger slaglængeden med 5 mm. mere end boringen ? hvordan vil man kunne få omd. på igen ? eller er det umuligt ???
Jan
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Slaglængde

#6 Indlæg af Jan »

Men blir slaglængden ik så stor at den ik vil være omdrejningsvillig mere??
Jeg har i planerne at alt skal afvejes/afbalanceres og så er målet at den skal gå til 8500-9000omdr.
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i
Brugeravatar
jens
Mester Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Slaglængde

#7 Indlæg af jens »

Er det en M3 motor du kan ikke øge slaglængden (offsetslibe)ret meget uden at skulle have lavet en hel ny krumtap da sølerne bliver for tynde = kaboom. Det er helt sikkert dyrt at få lavet en billet krumtap desuden vil plejestængerne sikkert ramme blokken. Volvo b23 og 91- b230 kan øges til ca 3 liter med svejset b25 penta krumtap og speciallavede chevrolet eller b230 plejestænger.
Jan
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Slaglængde

#8 Indlæg af Jan »

Ja det er en M3 motor. Det er en speciel krumtap der skal laves og andre plejlstænger
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i
Besvar