Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 sep 2024, 00:24

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Supra 2.8 TI
Indlæg: 17 maj 2002, 23:28 
Turbo intercooler

Gode råd og vejledning ønskes vedr. følgende projekt.

K&N filter størrelse gulvspand før garret T04B før no name 1 m2 intercooler fra GIK
før SAAB blow off valve før powerpage (PP) wastegate før PP MAP sensor før orig insugnings manifold blueprintet til toppen incl.fuelrail med større dyser.
Portet topstykke med afvejede,polerede ventiler med sæderne flyttet ud.
Blokken blive honet plejlstænger vejet af stempler udmålt evt. nye JE stempler med total seal gapless stempelringe.Krumtap renoveres. Nye originale lejer. Ny olie pumpe med hævet tryk. Blok og top poleres før håndlavet metal toppakning fra endnu ikke navngivet maskinfabrik monteres. Iskolde tændrør. udst. manif. fra 3.0 7mgte.
Styres af apexi digital s-afc og hks vpc (alternativ til disse dyre komponenter efterlyses) og naturligvis PP blandings måler fra BRINK.
Alt dette afsluttes med et håndlavet 3" rustfri udst.fra one two.

Undervogn og styrtøj optimeres naturligvis med state of the art men mere om det senere.

På forhånd tak

Søren D.Y. Sørensen


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 18 maj 2002, 11:13 
Det lyder fint nok. Jeg har bare ikke meget fidus til de Apexi, da det et "piggyback" system. Jeg er godt klar over at de har et smart display og de er vilde med dem i supraklubben, men problemet er at den ikke kan andet en at ændre på signalerne der kommer ind til original computeren. En af ulæmperne ved dette et at der er stor chanche for at man kommer ud over mappet fra toyota eller, hvis toyotas EFI er smart nok til at kører closed loop så vil de to computerer modarbejde hinanden. Jeg så en til DHB, som kørte med en supran MK3 med sådan en apexi og den røg i luften halvejs, den klarede det heller ikke året før. Man jeg vil ikke afvise at den kan bruges til et eller andet.

Man kan groft sige at der er 4 muligheder inden for EFI ved eftermonteret turbo :

1 Skifte hele skittet, her er mange systemer at vælge imellem. Gems, SDSefi,Motec osv.

2 Beholde det originale system. Sikre at det ikke giver fejl ved overtryk, hvis den har MAP sensor plus monterer en tilskudsdysse som FX SDSem2 eller MF2.

3 Beholde det originale og pille ved signalerne fra luftmængdemåler, benzintryk eller MAP sensor. enten ved apexi eller med to potmeterer.

4 Beholde det originale system og ikke tune mere en det kan følge med.

Hvis du skal have noget der virker, så skal du vælge løsning 1 eller 2. Jeg er sikker på at Lasse kan give et par tip til mapning, hvis du køber et GEMS af ham. (husk lige at mini modellen ikke kan bruges på 6 cyl motorer så du skal bruge EM20). Ellers kan du se på www.sdsefi.com. der kan du få et komplet system for under 10K, der kan bruges på en 6 cyl dytter. Det mest økonomiske er nok løsning 2. Det er der mange der kører med her i DK. Bl.a. Claus med den MONDEOdorant med turbo.

Det Lamdasonde meter fra brinck er ikke et jeg ville mappe en motor ind med, som man lige har smidt 50K++ i. Hvis det bare SKAL være sådan een, så vær sikker på at den er calibreret ordentligt og viser rigtigt. Det bedste ville dog være at bruge en wideband lamdasonde, men den koster 3k at bygge.

HKS er fin nok.

HypHest


Top
  
 
Indlæg: 18 maj 2002, 11:29 
Det lyder som et dyrt projekt for en løsning der dybest set er en lappeløsning.
Hyphest har vist fat i noget rigtigt mht at eftermontere mystiske elektronikdimser på toyotas ECU der med sikkerhed alligevel ikke kan følge med.


Top
  
 
Indlæg: 18 maj 2002, 23:35 
Tak for de fine svar, nu har vi lidt at tænke over inden vi går igang.
Den ma 71 du så til DHB er formanden fra SONID Niels Vangsøe.
Første gang han kørte kold var det vist en blow off ventil der begik selvmord og anden gang havde en mekaniker knust mandens gearkasse dagen før.

Hold øje med ham i år, han kommer med vand på og jeg skal komme efter dig skal jeg.

Vangsøe til guldet.

Jeg glæder mig til at komme igang med at bygge min supra

Den tidligere ejer har døbt bilen Japan II så den bliver nævnt ved navn for eftertiden.

DY


Top
  
 
Indlæg: 19 maj 2002, 09:32 
Hvor meget havde du tænkt at du skulle lade med ? Det lyder som om at du vil have pustet godt liv i motoren :-D

Lyder ellers fint og Hyphest har kommenteret, jeg vil dog lige nævne at en programerbar motorstyring er et must hvis du vil have den til at yde tilsvarende det du laver ved den. Du vil have bedre steder at spare end på motorstyringen for at få ydelsen op.

Jeg ville monterer 2 blow off for kvikke gear skift ved store ladetryk er der meget luft der skal ud for ikke at turboen midster for mange omdrejninger.

Jeg ville også skrive et vandanlæg på listen, det koster ikke meget i forhold til hvad det kan give.

mvh Lasse


Top
  
 
Indlæg: 19 maj 2002, 11:43 
Det er som om Supra 3.0 ejere altid har en undskyldning på hånden til hvorfor bilen netop DEN dag ikke har 400+ HK?


Top
  
 
Indlæg: 19 maj 2002, 14:13 
Hmm men det er vel bare, alle gode gange 3 så mon ikke det går.


Top
  
 
Indlæg: 19 maj 2002, 14:22 
både ja og nej.. jeg er enig med dig i, at skifte til aftermarked EFI er den bedste (og dyreste) løsning. Men det er langt fra umuligt at få noget til at virke med fx. MF2. Jeg har ihvertald set flere biler; BMWer, Ford og andre, hvor det skulle virke fint også men ret mange HP.
Men når han er igang med spenderbukserne på, så er betyder 5 K extra vel ikke så meget... :-)

Til det med den ryge-i-luften-supra, så en af gangene havde den da hullet et stempel. Men pyt, mon ikke den virker denne gang.:-|


Top
  
 
Indlæg: 19 maj 2002, 23:02 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 476
Geografisk sted: Brøndby Strand
MAP fuelere er bare forbandet dyre i forhold til funktionen, du skal have en controller f.eks. MF2 (2500) en MAP sensor (1000) og en dyse (800) det er 4300 for bare at få lidt ekstra benzin, så er der ikke langt igen til en motorstyring. Du har stadig ikke mulighed for at lege med tændingen.

mvh Lasse

_________________
mvh Lasse
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 maj 2002, 09:50 
SDS boxen er ikke særlig avanceret, men der ER MAPsensor med i de 2500.- den koster. Dyserne kan skaffes fra en ophugger eller lign. Men jeg er enig i at det ikke er den BEDSTE løsnnig, men billig og ofte brugt.


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team