Det lyder fint nok. Jeg har bare ikke meget fidus til de Apexi, da det et "piggyback" system. Jeg er godt klar over at de har et smart display og de er vilde med dem i supraklubben, men problemet er at den ikke kan andet en at ændre på signalerne der kommer ind til original computeren. En af ulæmperne ved dette et at der er stor chanche for at man kommer ud over mappet fra toyota eller, hvis toyotas EFI er smart nok til at kører closed loop så vil de to computerer modarbejde hinanden. Jeg så en til DHB, som kørte med en supran MK3 med sådan en apexi og den røg i luften halvejs, den klarede det heller ikke året før. Man jeg vil ikke afvise at den kan bruges til et eller andet.
Man kan groft sige at der er 4 muligheder inden for EFI ved eftermonteret turbo :
1 Skifte hele skittet, her er mange systemer at vælge imellem. Gems, SDSefi,Motec osv.
2 Beholde det originale system. Sikre at det ikke giver fejl ved overtryk, hvis den har MAP sensor plus monterer en tilskudsdysse som FX SDSem2 eller MF2.
3 Beholde det originale og pille ved signalerne fra luftmængdemåler, benzintryk eller MAP sensor. enten ved apexi eller med to potmeterer.
4 Beholde det originale system og ikke tune mere en det kan følge med.
Hvis du skal have noget der virker, så skal du vælge løsning 1 eller 2. Jeg er sikker på at Lasse kan give et par tip til mapning, hvis du køber et GEMS af ham. (husk lige at mini modellen ikke kan bruges på 6 cyl motorer så du skal bruge EM20). Ellers kan du se på
www.sdsefi.com. der kan du få et komplet system for under 10K, der kan bruges på en 6 cyl dytter. Det mest økonomiske er nok løsning 2. Det er der mange der kører med her i DK. Bl.a. Claus med den MONDEOdorant med turbo.
Det Lamdasonde meter fra brinck er ikke et jeg ville mappe en motor ind med, som man lige har smidt 50K++ i. Hvis det bare SKAL være sådan een, så vær sikker på at den er calibreret ordentligt og viser rigtigt. Det bedste ville dog være at bruge en wideband lamdasonde, men den koster 3k at bygge.
HKS er fin nok.
HypHest