Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 nov 2024, 22:40

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 29 nov 2016, 08:40 
Offline

Tilmeldt: 29 nov 2016, 08:30
Indlæg: 2
Hej.

Jeg har ét lille projekt med en Peugeot 107 1.0 Benzin. 50KW.

Jeg søger at få maksimal effekt ud af denne. Dette gøres kun på sug, da jeg ikke vil ud i kompressor eller trykladning.

Den skal bruges hverdag, så det er bare de "nemme" ting jeg har tænkt at bygge først.


Så min idé er at starte med et nyt udstødningssystem.

Jeg har fat i en der kan svejse en ny manifold til mig, men jeg har nogle spørgsmål omkring dette.

Der sidder 2 lambdasonder, før og efter kat. Så indkøring er nok nødvendigt efter tænker jeg, pga. den nok får motor fejl. Jeg har tænkt mig at få svejset en "bananmanifold" der fjerner katten derefter montere ét cat back system resten af vejen ud.

Men hvordan sørger jeg for ikke at få for stort flow i udstødningen og derved miste effekt? Da flowet jo må stige ved remove af kat. Er der en måde man kan beregne trykket på, så jeg kan finde det optimale tryk? Evt ved at regne blandingen tilført til motoren, da det tryk jo også må komme ud igen?

Hvordan gøres dette nemmest for at få mest effekt her?

Bukker og takker for evt hjælp! :D


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 nov 2016, 19:24 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1659
Mit råd er:
Stop med det samme, det er spild af penge - du vinder intet på sug på den motor.

Hvis du alligevel har tanker om at fortsætte, så se de her 2 youtube videoer først:
https://www.youtube.com/watch?v=azPKIjxmmdU -- De buler en udstødningsmanifold og måler forskellen undervejs.
https://www.youtube.com/watch?v=_PVXvHkr-Vs -- De prøver forskellig størrelse udstødning og måler undervejs.

Hvis du STADIG har planer om at fortsætte, så vid at der stort set ingen er der kan køre dem ind. Der er vidst 1 gut i sverige der har knækket koden til at komme ombord i ECU'en.
Men den mikro minimale flowforskel du kan vinde ved at lave ny udstødning og manifold, og fjerne kat, ville jeg ikke forvente krævede ny indkøring. Den er ret adaptiv den der sidder på i forvejen, og med en ret aktiv bankestyring til tændingen samtidig.
Det ER en bil der er skabt til at spare på de dyre dråber, og både motor og gearing i standard trim vil aldrig ha' meget at hente.

Der er forventeligt en måde at hente lidt hk på sådan en;
Hvis man virkelig skulle igang som N/A - så ville jeg kigge på at få hævet kompressionen med andre stempler, nye knaster eller bare slebne knaster, andet indsug (vi snakker komplet manifold evt med spjældhuse, meget meget let svinghjul, og se om der også kunne tages lidt vægt af krumtap, og så en fuldt programmerbar motorstyring som fx en ecumaster emu, som også kan styre vvt-i.

Du har så brugt 2-3 gange bilens værdi, og har i bedste fald fået ~90-100hk.
Der er ingen genveje her.

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 dec 2016, 10:17 
Offline

Tilmeldt: 29 nov 2016, 08:30
Indlæg: 2
Rigtigt god detaljeret indlæg.

Nu bliver det også bare budget mæssigt lavet, så alt jeg kan lave selv bliver lavet selv.

Jeg ved nemlig at flere kan kører dem ind i DK. Der skulle vist være en der har ramt de 86+HK kun med ændring af udstødning, indsugning og indkøring. (Dog har jeg ikke set dokumentation på dette, men tager ham dog ikke for at lyve)

Men jeg laver det nu også bare for sjov, så jeg prøver at ramme de heste jeg nu kan, for få penge.

Så angående udstødning, hvis jeg ikke skal være bange for flow, hvordan skal jeg så sikre mig at have den rigtige dimension? Hvordan regner man dette ud?

Mvh. Wandmose.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jan 2017, 07:44 
Offline

Tilmeldt: 04 sep 2015, 04:56
Indlæg: 10
stage3. dk han kan chiptune din bil. og ville da bare lave en manifold og udstødning hele vejen og så prøve at optimere indsugningen så meget som muligt og så hvis toppakningen skal skiftes så planslipe topstykket så meget man må og få den kørt ind på vpower og så håbe på ca 90hk og så have det sjovt med at lave det. :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 feb 2017, 14:04 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2003, 17:14
Indlæg: 603
Geografisk sted: 7160 Aale city
Har selv en C1.
Og har også tænkt tanker.

Hvis man montere en lille turbo, eller kompressor.

Hvornår tror den originale motor styring ikke på dens man sensor??
Kan.man lade med 0,2 bar og den ikke opdager at der er noget galt.??

_________________
Hilsen Lars E

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 feb 2017, 19:44 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
Hvad med en omgang NOS

Tapatalk

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 feb 2017, 07:15 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Lars E skrev:
Har selv en C1.
Og har også tænkt tanker.

Hvis man montere en lille turbo, eller kompressor.

Hvornår tror den originale motor styring ikke på dens man sensor??
Kan.man lade med 0,2 bar og den ikke opdager at der er noget galt.??


Kan se at turbomotor stadig sælger fuel cut defender. Måske den kan være løsningen. For back to basic tuning burde jo virke. Tilbage da jeg begyndte at tune på Sierra dohc var der også masser af skriverier om alt det kan ikke kunne med dem. Har modbevist det hele. Alt kan lade sig gøre

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 feb 2017, 08:01 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2003, 17:14
Indlæg: 603
Geografisk sted: 7160 Aale city
Jep. Alt kan lade sig gøre.
Har i de sidste 10 år kørt min 2cv med mega squirt og turbo.

Tænkte bare hvor meget tryk man kunne køre med på original styring, evt med en chippen??

_________________
Hilsen Lars E

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 feb 2017, 13:03 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Div Mf2 system er ligner i dag. Kan mere så hvorfor skulle du ikke kunne hive 20-30+ hk ud af dem. Førhen hev man trods alt 50-60hk ud af en 10, xx:1 kompression motor ved at eftermontere turbo og 1 xtra dysse.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 feb 2017, 16:41 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1659
Jeg vil ikke nøjes med 1 dyse idag. Helst 1 pr cyl

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team