Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 nov 2024, 22:39

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 24 feb 2015, 20:08 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 948
Geografisk sted: Fyn
Motoren har org Comp 8.8:1 med 75mm slaglængde og 135mm plejlstænger og 84mm i boring
Nu har den 81mm slaglængde og 130mm plejlstænger, som resulter i at stemplet er 2mm laver i top.
Kan man ud fra de nye mål udregne det nye Comp forholdet ?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 feb 2015, 14:29 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 08 jan 2006, 13:51
Indlæg: 450
Geografisk sted: Sønderjylland
7,4569:1 har jeg fået hvis jeg bruger beregnernen på turbomotor.dk :)

_________________
"What's with all this 'low boost, 'high' boost, 'part' boost talk? whenever i drive my car i'm on 'whatever-this-motherfucker-will-make' boost!"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 feb 2015, 19:22 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 948
Geografisk sted: Fyn
Så nemt er det nok desværre ikke, som udgangspunkt kender vi kender jo ikke comp forholdet med den nye opsætning. og den skal regnemaskinen bruge som udgangspunkt.
Der er jo en anden slaglængde på den nye krumtap, og plejlstænger er også ændret.

PS. Hvorfor er der så meget mellemrum under teksten :? ?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 feb 2015, 20:04 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
Er det eta (askebæger) stempler ?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 feb 2015, 20:42 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 948
Geografisk sted: Fyn
m power skrev:
Er det eta (askebæger) stempler ?

Nej har kun 2,5 stemplerne


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 feb 2015, 20:56 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
2fat2fly skrev:
m power skrev:
Er det eta (askebæger) stempler ?

Nej har kun 2,5 stemplerne


Ok, så er det ikke nemt at udmåle stemplet.

Jeg ville montere tap i blokken og montere et stempel/plejlstang, og så montere toppen med en gammel toppakning.
Så skal stempel i top og forbrændingskammer fyldes med olie eller anden væske, det skal op til gevind til tændrør, det kan gøres ved at fylde det med tyndt olie via en stor kanyle, på den måde kender du 100% volumen af kammeret.
Så skal du udregne hvor mange ccm en cylinder bliver og du kan nu udregne kompressionsforholdet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 feb 2015, 11:53 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2105
Geografisk sted: Borup
2fat2fly skrev:
PS. Hvorfor er der så meget mellemrum under teksten :? ?


Et problem med billedet du havde sat som Avatar på din profil. Jeg har slettet det for dig.

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 mar 2015, 10:12 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 948
Geografisk sted: Fyn
Har prøvet at regne lidt frem og tilbage, efter det data BMW oplyser.
2.5 Kat stempler er oplyst til 8.8:1 i 2,5 motorblokken og ccm pr cylinder er 415.6 på 2.5L og 448.9ccm på 2.7L
A415,6ccm:47.2ccm vil give 8.8:1 Så toppakning og topstykke indeholder 47.2ccm på 2,5 blokken
Stemplerne er nu 2mm lavere med ny krumtap og plejlstænger som giver ekstra 11ccm i toppen. i alt 58.2ccm i top.
448.9: 58.2 = 7.7:1 på 2.7L
Men vil gerne have 8.5:1 (til turbo) så hvis jeg planer 0.98mm af 2,5 blokken skulle toppen indeholde 52.8ccm
448.9: 52.8 = 8.5:1
Ser det rigtigt ud eller hvad glemmer jeg ?

Har regnet lidt videre, hvis jeg bruger 2,7 Eta blokken som org er 0,5mm lavere i blok højde og sammen med et 2,0 topstykke som skulle have 3ccm mindre forbrændings kammer.
Ender comp forholdet på ca 8,5:1
Så nu der ikke andet for end at skrue skidtet sammen og se om det holder i praksis.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team