Motoren har org Comp 8.8:1 med 75mm slaglængde og 135mm plejlstænger og 84mm i boring
Nu har den 81mm slaglængde og 130mm plejlstænger, som resulter i at stemplet er 2mm laver i top.
Kan man ud fra de nye mål udregne det nye Comp forholdet ?
Kompressionsforhold udregning på Bmw m20b25/27
Redaktør: Moderatorer
-
2fat2fly
- Mester Medlem
- Indlæg: 948
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Fyn
-
Jesper H
- Senior Medlem
- Indlæg: 450
- Tilmeldt: 08 jan 2006, 13:51
- Geografisk sted: Sønderjylland
Re: Kompressionsforhold udregning på Bmw m20b25/27
7,4569:1 har jeg fået hvis jeg bruger beregnernen på turbomotor.dk 
"What's with all this 'low boost, 'high' boost, 'part' boost talk? whenever i drive my car i'm on 'whatever-this-motherfucker-will-make' boost!"
-
2fat2fly
- Mester Medlem
- Indlæg: 948
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Fyn
Re: Kompressionsforhold udregning på Bmw m20b25/27
Så nemt er det nok desværre ikke, som udgangspunkt kender vi kender jo ikke comp forholdet med den nye opsætning. og den skal regnemaskinen bruge som udgangspunkt.
Der er jo en anden slaglængde på den nye krumtap, og plejlstænger er også ændret.
PS. Hvorfor er der så meget mellemrum under teksten
?
Der er jo en anden slaglængde på den nye krumtap, og plejlstænger er også ændret.
PS. Hvorfor er der så meget mellemrum under teksten
-
m power
- Mester Medlem
- Indlæg: 1248
- Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Re: Kompressionsforhold udregning på Bmw m20b25/27
Er det eta (askebæger) stempler ?
-
2fat2fly
- Mester Medlem
- Indlæg: 948
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Fyn
Re: Kompressionsforhold udregning på Bmw m20b25/27
m power skrev:Er det eta (askebæger) stempler ?
Nej har kun 2,5 stemplerne
-
m power
- Mester Medlem
- Indlæg: 1248
- Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Re: Kompressionsforhold udregning på Bmw m20b25/27
2fat2fly skrev:m power skrev:Er det eta (askebæger) stempler ?
Nej har kun 2,5 stemplerne
Ok, så er det ikke nemt at udmåle stemplet.
Jeg ville montere tap i blokken og montere et stempel/plejlstang, og så montere toppen med en gammel toppakning.
Så skal stempel i top og forbrændingskammer fyldes med olie eller anden væske, det skal op til gevind til tændrør, det kan gøres ved at fylde det med tyndt olie via en stor kanyle, på den måde kender du 100% volumen af kammeret.
Så skal du udregne hvor mange ccm en cylinder bliver og du kan nu udregne kompressionsforholdet.
- John Sahl
- Admin

- Indlæg: 2105
- Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
- Geografisk sted: Borup
- Kontakt:
Re: Kompressionsforhold udregning på Bmw m20b25/27
2fat2fly skrev:PS. Hvorfor er der så meget mellemrum under teksten?
Et problem med billedet du havde sat som Avatar på din profil. Jeg har slettet det for dig.
-
2fat2fly
- Mester Medlem
- Indlæg: 948
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Fyn
Re: Kompressionsforhold udregning på Bmw m20b25/27
Har prøvet at regne lidt frem og tilbage, efter det data BMW oplyser.
2.5 Kat stempler er oplyst til 8.8:1 i 2,5 motorblokken og ccm pr cylinder er 415.6 på 2.5L og 448.9ccm på 2.7L
A415,6ccm:47.2ccm vil give 8.8:1 Så toppakning og topstykke indeholder 47.2ccm på 2,5 blokken
Stemplerne er nu 2mm lavere med ny krumtap og plejlstænger som giver ekstra 11ccm i toppen. i alt 58.2ccm i top.
448.9: 58.2 = 7.7:1 på 2.7L
Men vil gerne have 8.5:1 (til turbo) så hvis jeg planer 0.98mm af 2,5 blokken skulle toppen indeholde 52.8ccm
448.9: 52.8 = 8.5:1
Ser det rigtigt ud eller hvad glemmer jeg ?
Har regnet lidt videre, hvis jeg bruger 2,7 Eta blokken som org er 0,5mm lavere i blok højde og sammen med et 2,0 topstykke som skulle have 3ccm mindre forbrændings kammer.
Ender comp forholdet på ca 8,5:1
Så nu der ikke andet for end at skrue skidtet sammen og se om det holder i praksis.
2.5 Kat stempler er oplyst til 8.8:1 i 2,5 motorblokken og ccm pr cylinder er 415.6 på 2.5L og 448.9ccm på 2.7L
A415,6ccm:47.2ccm vil give 8.8:1 Så toppakning og topstykke indeholder 47.2ccm på 2,5 blokken
Stemplerne er nu 2mm lavere med ny krumtap og plejlstænger som giver ekstra 11ccm i toppen. i alt 58.2ccm i top.
448.9: 58.2 = 7.7:1 på 2.7L
Men vil gerne have 8.5:1 (til turbo) så hvis jeg planer 0.98mm af 2,5 blokken skulle toppen indeholde 52.8ccm
448.9: 52.8 = 8.5:1
Ser det rigtigt ud eller hvad glemmer jeg ?
Har regnet lidt videre, hvis jeg bruger 2,7 Eta blokken som org er 0,5mm lavere i blok højde og sammen med et 2,0 topstykke som skulle have 3ccm mindre forbrændings kammer.
Ender comp forholdet på ca 8,5:1
Så nu der ikke andet for end at skrue skidtet sammen og se om det holder i praksis.
