Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 22 sep 2024, 18:30

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 27 nov 2013, 11:56 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2105
Geografisk sted: Borup
I forbindelse med at jeg skal bygge ny indsugningsmanifold, så har jeg lidt måske en udfordring med gasspjældet - med mindre det som jeg tror - er helt uden betydning om det vender vandret, lodret, eller skråt?

Overvejer noget der minder om det som er tegnet på her:

Billede

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 dec 2013, 17:52 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2105
Geografisk sted: Borup
Nåh, det bliver trial&error metoden, så må vi se hvad det ender med ;)

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 dec 2013, 18:39 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Sådan er en orginal Toyota 3sgte næsten udformet, så det tror jeg ikke vil give dig problemer med.
Men når du skal i gang, bør du nok tilpasse din manifold, med hensyn til længde af rør fra kammer til ventil, alt efter hvor du vil have den til og smide max hk

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 dec 2013, 22:06 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2105
Geografisk sted: Borup
K-FINN skrev:
Sådan er en orginal Toyota 3sgte næsten udformet, så det tror jeg ikke vil give dig problemer med.
Men når du skal i gang, bør du nok tilpasse din manifold, med hensyn til længde af rør fra kammer til ventil, alt efter hvor du vil have den til og smide max hk


Er det noget du kan fortælle mere om? Gerne med skitser!

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 dec 2013, 23:02 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
John. Der er både forklaret i illustrationer og tekst om opbygning af manifolde, downpipes osv i A Graham Bells forced induction Tuning. Den er KANON og fungere både som hyggelæsning og som opslagsværk for mig.. Den kan sikkert findes online, men jeg har købt en i hardback på Saxo. Alternativt må du en tur på biblioteket.. :)

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 dec 2013, 23:08 
Offline

Tilmeldt: 07 nov 2013, 21:44
Indlæg: 5
Hej John,

Hvis ikke billedet snyder vil jeg tro at du skal få dit topstykke flow målt, da dine indsugninger ser noget tynde ud, men det kan jo være billedet der snyder mig, eller hullerne i toppen er meget større, da du kan vinde noget moment ved bedre flow. Jeg vil som Finn også sige at du skal være varsom med dit kammer ihvertfald hvor stort det skal være. Personligt ville jeg ikke have kammer hvis jeg alligevel skulle igang med en større omgang tuning, men simpelthen bare rør direkte på toppen for ikke at lave unødvendig oparbejdning af tryk alt afhængig af hvilken generation motor det er. Mht. dit spjæld har det ingen betydning om det vender op eller ned eller skævt.

Kenneth


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 dec 2013, 23:45 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hej John.

Prøv at sende motorspecs til mig, så skal jeg give dig et forslag til hvordan det kunne se ud i dimensioner og flow.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 dec 2013, 01:17 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2105
Geografisk sted: Borup
HenrikGM skrev:
Hej John.

Prøv at sende motorspecs til mig, så skal jeg give dig et forslag til hvordan det kunne se ud i dimensioner og flow.


Hvilke specs skal du bruge?

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 dec 2013, 19:20 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
gætter på det er til pipemax, har det selv, lækkert program til at analysere på og få input til knast, portlængder mv. Der er iøvrigt kommet en ny version som jeg ikke har hvor metric er med istedet for inch i mål samt forskellige nye ting. det er noget nemmere at taste og læse i mm

motorspecs - gætter på han vil have:
boring
slag
ventil diametre
knast
...osv, alt hvad du har af motor-specs :wink:

det kan regne den ene og anden vej på et "suge-regnestykke" dertil kommer så faktor for effektiv balanceforhold under tryk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 dec 2013, 20:00 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
teorien siger:
korte rør = mod topeffekt i høje omdr
lange rør = mod moment i bund ... campingvogn op ad kasselbakker
lille diameter = moment i bund / høj gashastighed
stor diameter = mindre modstand / lavere gashastighed / "potentielt" mere flow (ikke nødvendigvis)

Størrere og længere er ikke altid lig mere og bedre

En trykmotor er en sugemotor blot under andet atmosfærisk tryk, og dermed samme fordele, velatmærke hvis balanceforholdet tryk vs. modtryk holdes konstant 1:1 - det gør det sjældent

Balanceforholdet er langt vigtigere. Er det på plads kan man sætte omdrejninger med knast profiler anderledes end på en sugemotor og ligeledes langt hen ad vejen sætte arbejdsområdet (momentet/fyldning) manuelt via mappet trykstyring


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team