I forbindelse med at jeg skal bygge ny indsugningsmanifold, så har jeg lidt måske en udfordring med gasspjældet - med mindre det som jeg tror - er helt uden betydning om det vender vandret, lodret, eller skråt?
Overvejer noget der minder om det som er tegnet på her:
Sådan er en orginal Toyota 3sgte næsten udformet, så det tror jeg ikke vil give dig problemer med.
Men når du skal i gang, bør du nok tilpasse din manifold, med hensyn til længde af rør fra kammer til ventil, alt efter hvor du vil have den til og smide max hk
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele
K-FINN skrev:Sådan er en orginal Toyota 3sgte næsten udformet, så det tror jeg ikke vil give dig problemer med. Men når du skal i gang, bør du nok tilpasse din manifold, med hensyn til længde af rør fra kammer til ventil, alt efter hvor du vil have den til og smide max hk
Er det noget du kan fortælle mere om? Gerne med skitser!
John. Der er både forklaret i illustrationer og tekst om opbygning af manifolde, downpipes osv i A Graham Bells forced induction Tuning. Den er KANON og fungere både som hyggelæsning og som opslagsværk for mig.. Den kan sikkert findes online, men jeg har købt en i hardback på Saxo. Alternativt må du en tur på biblioteket..
Hvis ikke billedet snyder vil jeg tro at du skal få dit topstykke flow målt, da dine indsugninger ser noget tynde ud, men det kan jo være billedet der snyder mig, eller hullerne i toppen er meget større, da du kan vinde noget moment ved bedre flow. Jeg vil som Finn også sige at du skal være varsom med dit kammer ihvertfald hvor stort det skal være. Personligt ville jeg ikke have kammer hvis jeg alligevel skulle igang med en større omgang tuning, men simpelthen bare rør direkte på toppen for ikke at lave unødvendig oparbejdning af tryk alt afhængig af hvilken generation motor det er. Mht. dit spjæld har det ingen betydning om det vender op eller ned eller skævt.
Prøv at sende motorspecs til mig, så skal jeg give dig et forslag til hvordan det kunne se ud i dimensioner og flow.
Henrik
http://boost-it.dk Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
gætter på det er til pipemax, har det selv, lækkert program til at analysere på og få input til knast, portlængder mv. Der er iøvrigt kommet en ny version som jeg ikke har hvor metric er med istedet for inch i mål samt forskellige nye ting. det er noget nemmere at taste og læse i mm
motorspecs - gætter på han vil have:
boring
slag
ventil diametre
knast
...osv, alt hvad du har af motor-specs
det kan regne den ene og anden vej på et "suge-regnestykke" dertil kommer så faktor for effektiv balanceforhold under tryk
teorien siger:
korte rør = mod topeffekt i høje omdr
lange rør = mod moment i bund ... campingvogn op ad kasselbakker
lille diameter = moment i bund / høj gashastighed
stor diameter = mindre modstand / lavere gashastighed / "potentielt" mere flow (ikke nødvendigvis)
Størrere og længere er ikke altid lig mere og bedre
En trykmotor er en sugemotor blot under andet atmosfærisk tryk, og dermed samme fordele, velatmærke hvis balanceforholdet tryk vs. modtryk holdes konstant 1:1 - det gør det sjældent
Balanceforholdet er langt vigtigere. Er det på plads kan man sætte omdrejninger med knast profiler anderledes end på en sugemotor og ligeledes langt hen ad vejen sætte arbejdsområdet (momentet/fyldning) manuelt via mappet trykstyring