møffe skrev:
Jeg køre med begge dele på min cosworth, min tanke er at kølevandet er med til hutigt at hæve olietemperaturen, hvor min oliekøler og termostat i sandwichpladen er med til at hjælpe vandkøleren.
Om ikke andet så gør det ingen skade. Oliekøleren er stor nok.
Samme her på min Golf 16V til rally.
Har tidligere kørt kun med temporatoren, og den har da givetvis gjort lidt forskel, men i bedste fald er du kun med til at lægge mere belastning på vandkølerens evne til at aflede varme, og så kan man have problemer her.
Jeg kørte først med standard 8V køler, men opgraderede senere til at tilføje en 13-rækkers oliekøler. Det hjalp noget, men da kompressionsforholdet blevet hævet, RPM og ydelse lige så, så var det altså ikke nok. Så der er nu en vandkøler fra en Passat automatic med A/C (den fylder ca. hele fronten mellem vangerne) og nu en 19-rækkers (tror jeg nok det er) oliekøler. Det virker ganske godt
.
Men ok - vi kører så også typisk 5-6 minutter adgangenop til begrænseren eller max. et par tusinde RPM under. Det er noget lidt andet end et par hurtige træk ved et lyskryds, en tur ned af en strip, etc.
Der er også en del mindre effekt end i en hårdt pumpet turbomotor, men de relativt lange perioder med max belastning gør efter min mening en stor forskel.