m power skrev:
Jeg står og skal til at bygge et plenium til en vag 1.8 20v turbo og har kigget/læst en del om det emne.
Planen var at genbruge flance og tragte fra den originale manifold og bygge et nyt i 4" plenium med tragte der går ca 25mm ind i plenium-kammeret.
Der er jo så også en del der bygger et dobbelt plenium som så udligner trykket så der bliver en ensartet fyldning.
Jeg er selv mest til den med et kammer
Hvad siger panelet
nogen der evt har testet begge modeller på samme motor
Enkeltkammer:
Kan være tricky at få helt ens flow på i simulering. Ligeså i flowbænken.
Har kraftig mistanke om at begge dele i den grad kun er en delvis sandhed, dvs man skal stadigt tænke sig godt om.
Dobbeltkammer:
Flower markant MINDRE pr areal, end tilsvarende enkeltkammer. Dysningen, eller blænden imellem kamrene er oplagt skurk her.
Den burde ikke flowe så markant mindre/cm2, men her skal der nok også måles på en kørende motor. Hvis man vælger denne, så skal man nok lave blænden så den kan skiftes hvis man går all-in. Vældigt nem at ændre balancen på i simulering ved at variere spalten indtil det passer.
Der kan være noget omkring luft der går på tværs af tragtene ifbm tragtmonterede dyser der kan retfærdiggøre tokammer, men hvis det er problemet skulle man måske se på at lukke luften ind i bunden(tragtsiden).
Min foreløbige konklusion:
Der er for meget arbejde ved en dobbeltkammer, og medmindre man skulle prøve at køre med tragtmonterede dyser, ville jeg nok ikke gøre det.
Hvis man leger med flowbænken, så kan man se at tragtene kan komme ret tæt på bagvæggen før det koster flow. Meget tættere end man skulle tro.
Hvis man kaster sig ud i flowfordeling med dobbeltkammer, så vil det nok være obligatorisk med individuel EGT, og en mulighed for at skifte blænden ifht hvad den faktiske balance siger. Det er ret meget udviklingsarbejde.
Alternativt bliver "best guess", og hvis det er topeffekt vi søger her, så kan plenummet sjældent blive stort nok aligevel. Ofte er det motorrummet der i virkeligheden afgør dette problem.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!