Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 00:36

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel: Plenium
Indlæg: 20 mar 2012, 19:29 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
Jeg står og skal til at bygge et plenium til en vag 1.8 20v turbo og har kigget/læst en del om det emne.
Planen var at genbruge flance og tragte fra den originale manifold og bygge et nyt i 4" plenium med tragte der går ca 25mm ind i plenium-kammeret.
Der er jo så også en del der bygger et dobbelt plenium som så udligner trykket så der bliver en ensartet fyldning.
Jeg er selv mest til den med et kammer :)
Hvad siger panelet :?: nogen der evt har testet begge modeller på samme motor :D


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 mar 2012, 11:01 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
Hejsa.
Er der slet ingen der har erfaring med sådan et manifold :?:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 mar 2012, 11:39 
Offline

Tilmeldt: 29 nov 2009, 04:49
Indlæg: 3
Geografisk sted: Århus
Jeg har ingen personlig erfaring, men tag og kig i A. Graham Bell's "Forced Induction Performance Tuning" Der er et helt afsnit om indsugningsmanifold design

_________________
/Michael Sommer


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 mar 2012, 20:59 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 05 maj 2009, 09:13
Indlæg: 103
Geografisk sted: vejle
http://www.bilgalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=57906 prøve og snak med mai

_________________
http://www.facebook.com/KE70V8


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 mar 2012, 21:01 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
MLSommer skrev:
Jeg har ingen personlig erfaring, men tag og kig i A. Graham Bell's "Forced Induction Performance Tuning" Der er et helt afsnit om indsugningsmanifold design

Det lyder jo godt, nu har jeg så bare ikke den bog :( og jeg syntes ikke jeg kan finde noget der er tilgængelig på nettet.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 mar 2012, 21:04 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
Heyer skrev:
http://www.bilgalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=57906 prøve og snak med mai


Ja den model er der også kigget på, der er bare ikke plads til den model og der er jo også en del der ikke mener at det er bedre med et dobbelt-plenium.
Vi har skrevet sammen med janik omkring den model :wink:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 mar 2012, 22:03 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Indlæg: 369
Geografisk sted: Kbh
Og du har søgt her på dette forum?
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php? ... ght=planum
Jeg kunne godt tænke mig at se en flow test af en manifold hvor man kunne se ventilerne gennem spjældet, bare så luften ikke skulle skifte retning.

_________________
Nissan 200sx


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 mar 2012, 07:00 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 14 sep 2009, 19:08
Indlæg: 239
Jeg har rodet lidt med samme problemstilling, som du kan se i denne tråd.

http://powerforum.dk/viewtopic.php?t=25205&highlight=


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Plenium
Indlæg: 22 mar 2012, 08:14 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
m power skrev:
Jeg står og skal til at bygge et plenium til en vag 1.8 20v turbo og har kigget/læst en del om det emne.
Planen var at genbruge flance og tragte fra den originale manifold og bygge et nyt i 4" plenium med tragte der går ca 25mm ind i plenium-kammeret.
Der er jo så også en del der bygger et dobbelt plenium som så udligner trykket så der bliver en ensartet fyldning.
Jeg er selv mest til den med et kammer :)
Hvad siger panelet :?: nogen der evt har testet begge modeller på samme motor :D


Enkeltkammer:
Kan være tricky at få helt ens flow på i simulering. Ligeså i flowbænken.
Har kraftig mistanke om at begge dele i den grad kun er en delvis sandhed, dvs man skal stadigt tænke sig godt om.

Dobbeltkammer:
Flower markant MINDRE pr areal, end tilsvarende enkeltkammer. Dysningen, eller blænden imellem kamrene er oplagt skurk her.
Den burde ikke flowe så markant mindre/cm2, men her skal der nok også måles på en kørende motor. Hvis man vælger denne, så skal man nok lave blænden så den kan skiftes hvis man går all-in. Vældigt nem at ændre balancen på i simulering ved at variere spalten indtil det passer.

Der kan være noget omkring luft der går på tværs af tragtene ifbm tragtmonterede dyser der kan retfærdiggøre tokammer, men hvis det er problemet skulle man måske se på at lukke luften ind i bunden(tragtsiden).

Min foreløbige konklusion:
Der er for meget arbejde ved en dobbeltkammer, og medmindre man skulle prøve at køre med tragtmonterede dyser, ville jeg nok ikke gøre det.

Hvis man leger med flowbænken, så kan man se at tragtene kan komme ret tæt på bagvæggen før det koster flow. Meget tættere end man skulle tro.

Hvis man kaster sig ud i flowfordeling med dobbeltkammer, så vil det nok være obligatorisk med individuel EGT, og en mulighed for at skifte blænden ifht hvad den faktiske balance siger. Det er ret meget udviklingsarbejde.
Alternativt bliver "best guess", og hvis det er topeffekt vi søger her, så kan plenummet sjældent blive stort nok aligevel. Ofte er det motorrummet der i virkeligheden afgør dette problem.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 mar 2012, 08:44 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
Jeg takker for indput :-)
Det bliver et enkelt plenium :D


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team