Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 03:59

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Gearkasse..

Geografisk sted: Fyn
Hej, jeg stod lige og snakkede med min fætter forleden dag,og fortalte jeg havde set et klip med en skyline der rendte 120Kmt i første gear. Han snakkede så om at bmw også havde lavet nogle gearkasser med et "langt førstegear".. Er der nogle der ved hvad det er for nogle gearkasser? både på skyline og bmw'erne? tror nemlig jeg har fået en sjov idé! Wink - Frederik

18 år, i lære som mekaniker.
Volvo 242TIC projekt.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Gear kasser med et så langt 1 gear,
det har jeg kun set brugt i motorsport!
Men de findes da, men regn med at de er dyre.
Og det vil blive et helvede at køre med på gaden.
Det vil svare til at starte volvoen i 2 gear.
Og jeg kan ikke ramme ærlige 100 km/t inden den går i omdrejnings begrænseren. I 2 gear.
Det vil kræve en anden bagtøjs gearing.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:

okay, kan godt se hvad du mener... MEEEN.. den skyline gik ganske fornuftigt! ;)

Volvo 242TIC projekt.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Har det ikke været sådan en 2-trins drag automat-kasse med konverter som kan holde omdrejningerne (og dermed ladetryk i nogen grad) oppe?

Motorsportskasser med langt 1. findes bestemt - også gearsæt til alm. standardkasser så de får langt 1. Det findes til både det ene og det andet.
Men 120 i første... det er alligevel LANGT - kræver i hvert fald ustyrligt mange omdrejninger.

Hvad er det du prøver at opnå/ideen?

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:

Idén lå lidt i, at HVIS man nu en dag helt tilfældig skulle hurtig fra start til slut, så ville man vinde på ikke at skulle skrifte gear før du rammer en 100 stykker, der har konkurrenten jo nok nået 2gear, og har så brugt nogle millisekunder på det, hvor bilen ikke har kunne "trække" ( Især hvis han kikser gearskiftet ). Hvis du forstår? - Frederik :)

Volvo 242TIC projekt.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Koblingen brænder nok af inden, du har fået den op i fart.
Men find en Getrag som volvo brugte da de kørte i gruppe A
Den har en gearing på 2,32 i første.
Et bagtøj med en gearing på 3,0
Og en motor der drejer til 7000 omd.
Så når du 119 km/t

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:

Det er noteret! Jeg kunne også investere i en sequential gearkasse, og noget quick shift system. Så kan man da også hurtigt skifte gear! ;)

- Tanken fald mig bare ind, da vi stod og snakkede om at han skal kører drag til dhb...Og at man taber tid når man skal hen og skifte gear..

Volvo 242TIC projekt.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Frederik Hald skrev:
Idén lå lidt i, at HVIS man nu en dag helt tilfældig skulle hurtig fra start til slut, så ville man vinde på ikke at skulle skrifte gear før du rammer en 100 stykker, der har konkurrenten jo nok nået 2gear, og har så brugt nogle millisekunder på det, hvor bilen ikke har kunne "trække" ( Især hvis han kikser gearskiftet ). Hvis du forstår? - Frederik :)

Det forstår jeg godt - men du har glemt mere end et "par" ting her...

1) Et gearskifte i en almindeligt fuldsynkroniseret gadegearkasse kan gøre på ca. 0,3-0,4 sekunder uden de store problemer. Det kan jeg i hvert fald se af mine egne logs fra da jeg kørte med flatshift på min rallybil. Det er - trods alt - ikke alverden.
Det kan være endnu hurtigere med "traditionel" sekventiel kasse.

2) En gearkasse eksisterer med et formål... nemlig at accelerere hurtigere - så lige nu er du i gang med det modsatte - at få den til at accelerere langsommere.
Hvorfor det? Jo en motor har jo ikke linær kraft/effektudvikling op gennem omdrejningsområdet - og slet ikke en pumpet motor (turbo eller ej). Så du betaler en stygt stor pris for ikke at skulle skifte gear, nemlig at langt størsteparten af din acceleration ligger uden for det område hvor motoren er mest effektiv. Jo større effekt, jo mere træls bliver dette, alt andet lige.

Derfor føler jeg mig fortsat overbevist om at du har set et klip af en bil med en automatgearkasse med en konverter med højt stall tal, så den holder omdrejningerne "kunstigt" højt og dermed i effektområdet, det første lange stykke tid. Det er helt gængst på dragracing-biler af en vis kaliber.

Ideen med lange 1. gear er typisk at til baneløb (ikke drag), med meget "peaky" motorer (høj, men meget snæver effektpukkel), så vil man gerne have gearene liggende så tæt som muligt, så motoren ikke ryger ud af sit effektområde ved skift. For ikke at have en utrollion gear, så laver man typisk 1. meget langt, og de efterfølgende kort efter hinanden. Til baneløb bruges 1. kun lige i starten - procentuelt er det en meget meget kort del af løbet, og ulempen ved at have sværere ved at slæbe sig i gang, opvejes så rigeligt af fordelen ved de tætte gear under resten af løbet.

Til accelerationsdyst er det en lidt anden sag - her afgøres det meste faktisk på de første 100 meter - og så er det altså en jævnt skidt ide at være den der er sløvest her....

Så principperne er ikke lige universelt udskiftelige fra den ene disciplin til den anden...

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Moderator

Jo, hvis princippet altid går på at holde mest areal under effektkurven, så er det vel ret universelt.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:

Super godt at høre! Nu var det jo også bare noget jeg gik og tænkte over efter jeg havde set den Skylineren der.. Jeg ser om jeg kan finde klippet igen! Men mange tak for oplysningerne/forklaringerne! det er lækkert med feedback på ens spørgsmål!

Volvo 242TIC projekt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time