Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 02 dec 2024, 23:19

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 24 okt 2011, 13:28 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
eg har kig på en ny knastaksel til XSi'en - men jeg kan filme ikke finde ud af hvilken en jeg skal gå efter. Jeg har et par at vælge imellem. (overlap er beregnet med: http://www.rbracing-rsr.com/camshaft.html, så det er ikke sikkert den er korrekt).


Knast 1:
Løft: 11.25mm/11.25mm
Løft ved TDC: 2.3mm/2.3mm
Duration: 280 grader (244grader)
Full lift: 112 grader
timing: 54/10 10/54
(overlap 20 grader)

Knast 2:
Løft: 9.81mm/9.81mm
Løft ved TDC: 1.27mm/1.27mm
Duration: 276 grader - jeg ved ikke ved hvilket løft..
Full lift: 110 grader
Timing: 28/68 68/28
(overlap 56 grader)

Knast 3:
Løft: 11.15mm/11.15mm
Løft ved TDC: 1.2mm/1.2mm
Duration: 270 grader ( 237 grader)
Full lift: 114 grader
Timing: 0/57 57/0
(0 grader overlap??)


Original knasten:
Løft: 10.6mm/10.6mm
Duration: 270 degrees (235 degrees)
Full lift:
Timing:


Hvis jeg ikke husker helt galt så plejer knast 2 at give knapt 140Hk på en 1.6l 8V TU'er, men jeg kan ikke helt lure hvordan de to andre kan tænkes sig at opføre sig. 3'eren er jeg tilbøjelig til at skrotte helt da den mere eller mindre er en std. knast. (Den er da også FIA godkendt)


Motoren bliver som følger:

106 GTI toppakning
Portet top
4-2-1 bananmanifold
Std. udstødning
Std. 1.3 indsugningsmanifold + filterkasse med K&N filter

Motorstyringen chipper jeg selv om, men jeg vil helst undgå en tomgang der skal ligge på 1000+ rpm for at holde den stabil.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 okt 2011, 16:43 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Er det bund, mellem eller top du er ude efter ..
Aka rally, bane eller stripe....

Et bud ville være noget mellem /medium skrapt rally men
det er optil dig hvor din smærte grænse går.. at vælge den
rette knast har meget og gøre med ens præferencer , jeg
syntes dog oftere at høre om utilfredsheder med valg af knast
hos folk der har valgt en for skrap knapt end hos dem der er
lidt mere konservativ i deres valg...

Generelt har en std 8v'er en lidt skrappere knast vhja længere
duration end samme model/motor i 16v udgave


Noget der gør dit valg af knast noget mere besværligt er at der er
tale om en 8v'er og dermed ingen justerings muligheder af overlappet
aka LCA

Derudover skal der tages højde for max løft i dit ventiltøj, kan det klare
11mm+ løft? Er det med shims oven på løftern der ricikere at blive flået af
og få en tur rundt i ventiltøjet ..... og går oem fjederen i bund ved løft omkring
de 11mm ??

Jeg ville kikke lidt på fora der decideret roder med din model familie og motor
og gerne i forbindelse med noget rally eller 'let' banerace

Nu er din motor jo ikke udstyret med en slatten knast ab fabrik .. men
en forøgelse af duration på en +15-20 stykker og et lift med + 0, 5mm
og afhængigt af evt øget Rpm og hvor kurven ønskes placeret .. LCA + 8-12 stk..
og så ellers prøve at avancerer eller retaderere den for at fin justerer den...

Hvis knasten skal skiftes ville jeg prøve 1 eren da det ser som om det er den eneste der
er lidt skrappere end std..nok til man gider skifte den ... dette er dog kun et gæt da jeg
pt er på efter års ferie og kun har adgang til en gammel droid telefon


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 okt 2011, 08:09 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Knast 2 er jo lidt en dark horse, for du kender ikke timing-tallene præcist (løftet for dem) De to andre kan jeg se er CatCams-banditter (du er jo fan :-)), så der er bedre adgang til tallene.

Men som jeg kender dig, så tror jeg at du bliver træææt af 2'eren (og ikke mindst Maria bliver træt af den :-)). Den har en peak angle tæt på hvad mine Cat-banditter i Golf'en har (108), og den har i hvert fald ikke en tomgang jeg på nogen måde gad have på gaden.
Den kunne/kan nok blive bedre med karburatorer/spjældhuse/bare Alpha-N-styring på den originale manifold - det må tiden vise. Men du har ikke den luksus at kunne skifte over der - som jeg husker det i hvert fald?

Eller er der nogle dirty tricks i den Marelli-styring?

Hvis ikke, så ville jeg nok tage 1'eren.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 okt 2011, 08:43 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
Wildert skrev:
Knast 2 er jo lidt en dark horse, for du kender ikke timing-tallene præcist (løftet for dem) De to andre kan jeg se er CatCams-banditter (du er jo fan :-)), så der er bedre adgang til tallene.

Men som jeg kender dig, så tror jeg at du bliver træææt af 2'eren (og ikke mindst Maria bliver træt af den :-)). Den har en peak angle tæt på hvad mine Cat-banditter i Golf'en har (108), og den har i hvert fald ikke en tomgang jeg på nogen måde gad have på gaden.
Den kunne/kan nok blive bedre med karburatorer/spjældhuse/bare Alpha-N-styring på den originale manifold - det må tiden vise. Men du har ikke den luksus at kunne skifte over der - som jeg husker det i hvert fald?

Eller er der nogle dirty tricks i den Marelli-styring?

Hvis ikke, så ville jeg nok tage 1'eren.


Denne her T/U5'er kører (formentlig) med Knast 2:

http://www.youtube.com/watch?v=qFlELMZ4 ... r_embedded

Som man kan høre er tomgangen ikke synderligt rolig - men der er _intet_ lavet ved tændingsmappet eller blandingen i tomgang, det er mulitg man kan stabilisere den en del ved at rode med specielt tændingen. Jeg ved dog at denne knast er god for knapt 140Hk. (Den på filmen yder 138Hk med helt std. tændingsmap..)

Jeg kan ændre styringen næsten helt frit, herunder køre alpha-N hvis jeg ønsker det. Derudover har jeg (næsten) frie hænder med tænding, både delgas og fuldgas, blanding ved fuldgas (Jeg har endnu ikke fundet ud af at ændre lambda target ved delgas, men det er også irelevant)

Spørgsmålet er så bare hvordan knast 1 vil opføre sig. Umiddelbart vil jeg skyde den til at have mere mellemområde og bund, men jeg er i tvivl om spidseffekten på den.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 okt 2011, 21:05 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 06 jun 2004, 00:57
Indlæg: 633
Geografisk sted: Roskilde
Hvor finder du data på den originale knast?

_________________
Mvh Martin


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 okt 2011, 06:41 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
martin306xsi skrev:
Hvor finder du data på den originale knast?


www.peugeotforum.dk :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 okt 2011, 00:22 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 06 jun 2004, 00:57
Indlæg: 633
Geografisk sted: Roskilde
Okay. Havde håbet du havde en hjemmeside med alle peugeot knast dataer...

_________________
Mvh Martin


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 okt 2011, 09:34 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
martin306xsi skrev:
Okay. Havde håbet du havde en hjemmeside med alle peugeot knast dataer...


Der er da et par af dem oplyst derinde - du skal bare registrere dig og kigge under guider.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 okt 2011, 09:37 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
TB206HDI skrev:
martin306xsi skrev:
Okay. Havde håbet du havde en hjemmeside med alle peugeot knast dataer...


Der er da et par af dem oplyst derinde - du skal bare registrere dig og kigge under guider.


Ellers kan vi jo - når du er klar med den kværn - lige tage en hurtig session med måleur og gradskive. Hvis du planer top (hvilket jeg da ville overveje hvis du skal blive lidt hidsig med det alligevel), så vil det være en god ide at få knasten timet anyway. Så kan man jo lige time en original hvis du synes det er vigtigt/sjovt.

Og Martin - var det ikke dig og Jørgensen der lånte min tændingspistol?
Der er ingen panik lige nu og her, men jeg skal bruge den over vinteren en gang. Ville være fedt hvis du/i/en af jer bare kunne smide den af i carporten.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 okt 2011, 23:15 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 06 jun 2004, 00:57
Indlæg: 633
Geografisk sted: Roskilde
TB> Har jeg gjort. Der er bare ikke data på den knast jeg søgte...

Brian> Det tror jeg ikke har været mig. Hvornår skulle det ha været?

_________________
Mvh Martin


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team