Ny knastaksel - 1.6l 8V
Redaktør: Moderatorer
-
TB206HDI
- Senior Medlem
- Indlæg: 483
- Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54
Ny knastaksel - 1.6l 8V
eg har kig på en ny knastaksel til XSi'en - men jeg kan filme ikke finde ud af hvilken en jeg skal gå efter. Jeg har et par at vælge imellem. (overlap er beregnet med: http://www.rbracing-rsr.com/camshaft.html, så det er ikke sikkert den er korrekt).
Knast 1:
Løft: 11.25mm/11.25mm
Løft ved TDC: 2.3mm/2.3mm
Duration: 280 grader (244grader)
Full lift: 112 grader
timing: 54/10 10/54
(overlap 20 grader)
Knast 2:
Løft: 9.81mm/9.81mm
Løft ved TDC: 1.27mm/1.27mm
Duration: 276 grader - jeg ved ikke ved hvilket løft..
Full lift: 110 grader
Timing: 28/68 68/28
(overlap 56 grader)
Knast 3:
Løft: 11.15mm/11.15mm
Løft ved TDC: 1.2mm/1.2mm
Duration: 270 grader ( 237 grader)
Full lift: 114 grader
Timing: 0/57 57/0
(0 grader overlap??)
Original knasten:
Løft: 10.6mm/10.6mm
Duration: 270 degrees (235 degrees)
Full lift:
Timing:
Hvis jeg ikke husker helt galt så plejer knast 2 at give knapt 140Hk på en 1.6l 8V TU'er, men jeg kan ikke helt lure hvordan de to andre kan tænkes sig at opføre sig. 3'eren er jeg tilbøjelig til at skrotte helt da den mere eller mindre er en std. knast. (Den er da også FIA godkendt)
Motoren bliver som følger:
106 GTI toppakning
Portet top
4-2-1 bananmanifold
Std. udstødning
Std. 1.3 indsugningsmanifold + filterkasse med K&N filter
Motorstyringen chipper jeg selv om, men jeg vil helst undgå en tomgang der skal ligge på 1000+ rpm for at holde den stabil.
Knast 1:
Løft: 11.25mm/11.25mm
Løft ved TDC: 2.3mm/2.3mm
Duration: 280 grader (244grader)
Full lift: 112 grader
timing: 54/10 10/54
(overlap 20 grader)
Knast 2:
Løft: 9.81mm/9.81mm
Løft ved TDC: 1.27mm/1.27mm
Duration: 276 grader - jeg ved ikke ved hvilket løft..
Full lift: 110 grader
Timing: 28/68 68/28
(overlap 56 grader)
Knast 3:
Løft: 11.15mm/11.15mm
Løft ved TDC: 1.2mm/1.2mm
Duration: 270 grader ( 237 grader)
Full lift: 114 grader
Timing: 0/57 57/0
(0 grader overlap??)
Original knasten:
Løft: 10.6mm/10.6mm
Duration: 270 degrees (235 degrees)
Full lift:
Timing:
Hvis jeg ikke husker helt galt så plejer knast 2 at give knapt 140Hk på en 1.6l 8V TU'er, men jeg kan ikke helt lure hvordan de to andre kan tænkes sig at opføre sig. 3'eren er jeg tilbøjelig til at skrotte helt da den mere eller mindre er en std. knast. (Den er da også FIA godkendt)
Motoren bliver som følger:
106 GTI toppakning
Portet top
4-2-1 bananmanifold
Std. udstødning
Std. 1.3 indsugningsmanifold + filterkasse med K&N filter
Motorstyringen chipper jeg selv om, men jeg vil helst undgå en tomgang der skal ligge på 1000+ rpm for at holde den stabil.
- ae86
- Mester Medlem
- Indlæg: 1316
- Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Er det bund, mellem eller top du er ude efter ..
Aka rally, bane eller stripe....
Et bud ville være noget mellem /medium skrapt rally men
det er optil dig hvor din smærte grænse går.. at vælge den
rette knast har meget og gøre med ens præferencer , jeg
syntes dog oftere at høre om utilfredsheder med valg af knast
hos folk der har valgt en for skrap knapt end hos dem der er
lidt mere konservativ i deres valg...
Generelt har en std 8v'er en lidt skrappere knast vhja længere
duration end samme model/motor i 16v udgave
Noget der gør dit valg af knast noget mere besværligt er at der er
tale om en 8v'er og dermed ingen justerings muligheder af overlappet
aka LCA
Derudover skal der tages højde for max løft i dit ventiltøj, kan det klare
11mm+ løft? Er det med shims oven på løftern der ricikere at blive flået af
og få en tur rundt i ventiltøjet ..... og går oem fjederen i bund ved løft omkring
de 11mm ??
Jeg ville kikke lidt på fora der decideret roder med din model familie og motor
og gerne i forbindelse med noget rally eller 'let' banerace
Nu er din motor jo ikke udstyret med en slatten knast ab fabrik .. men
en forøgelse af duration på en +15-20 stykker og et lift med + 0, 5mm
og afhængigt af evt øget Rpm og hvor kurven ønskes placeret .. LCA + 8-12 stk..
og så ellers prøve at avancerer eller retaderere den for at fin justerer den...
Hvis knasten skal skiftes ville jeg prøve 1 eren da det ser som om det er den eneste der
er lidt skrappere end std..nok til man gider skifte den ... dette er dog kun et gæt da jeg
pt er på efter års ferie og kun har adgang til en gammel droid telefon
Aka rally, bane eller stripe....
Et bud ville være noget mellem /medium skrapt rally men
det er optil dig hvor din smærte grænse går.. at vælge den
rette knast har meget og gøre med ens præferencer , jeg
syntes dog oftere at høre om utilfredsheder med valg af knast
hos folk der har valgt en for skrap knapt end hos dem der er
lidt mere konservativ i deres valg...
Generelt har en std 8v'er en lidt skrappere knast vhja længere
duration end samme model/motor i 16v udgave
Noget der gør dit valg af knast noget mere besværligt er at der er
tale om en 8v'er og dermed ingen justerings muligheder af overlappet
aka LCA
Derudover skal der tages højde for max løft i dit ventiltøj, kan det klare
11mm+ løft? Er det med shims oven på løftern der ricikere at blive flået af
og få en tur rundt i ventiltøjet ..... og går oem fjederen i bund ved løft omkring
de 11mm ??
Jeg ville kikke lidt på fora der decideret roder med din model familie og motor
og gerne i forbindelse med noget rally eller 'let' banerace
Nu er din motor jo ikke udstyret med en slatten knast ab fabrik .. men
en forøgelse af duration på en +15-20 stykker og et lift med + 0, 5mm
og afhængigt af evt øget Rpm og hvor kurven ønskes placeret .. LCA + 8-12 stk..
og så ellers prøve at avancerer eller retaderere den for at fin justerer den...
Hvis knasten skal skiftes ville jeg prøve 1 eren da det ser som om det er den eneste der
er lidt skrappere end std..nok til man gider skifte den ... dette er dog kun et gæt da jeg
pt er på efter års ferie og kun har adgang til en gammel droid telefon
-
Wildert
- Mester Medlem
- Indlæg: 1673
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Nær Roskilde
- Kontakt:
Knast 2 er jo lidt en dark horse, for du kender ikke timing-tallene præcist (løftet for dem) De to andre kan jeg se er CatCams-banditter (du er jo fan
), så der er bedre adgang til tallene.
Men som jeg kender dig, så tror jeg at du bliver træææt af 2'eren (og ikke mindst Maria bliver træt af den
). Den har en peak angle tæt på hvad mine Cat-banditter i Golf'en har (108), og den har i hvert fald ikke en tomgang jeg på nogen måde gad have på gaden.
Den kunne/kan nok blive bedre med karburatorer/spjældhuse/bare Alpha-N-styring på den originale manifold - det må tiden vise. Men du har ikke den luksus at kunne skifte over der - som jeg husker det i hvert fald?
Eller er der nogle dirty tricks i den Marelli-styring?
Hvis ikke, så ville jeg nok tage 1'eren.
Men som jeg kender dig, så tror jeg at du bliver træææt af 2'eren (og ikke mindst Maria bliver træt af den
Den kunne/kan nok blive bedre med karburatorer/spjældhuse/bare Alpha-N-styring på den originale manifold - det må tiden vise. Men du har ikke den luksus at kunne skifte over der - som jeg husker det i hvert fald?
Eller er der nogle dirty tricks i den Marelli-styring?
Hvis ikke, så ville jeg nok tage 1'eren.
-
TB206HDI
- Senior Medlem
- Indlæg: 483
- Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54
Wildert skrev:Knast 2 er jo lidt en dark horse, for du kender ikke timing-tallene præcist (løftet for dem) De to andre kan jeg se er CatCams-banditter (du er jo fan), så der er bedre adgang til tallene.
Men som jeg kender dig, så tror jeg at du bliver træææt af 2'eren (og ikke mindst Maria bliver træt af den). Den har en peak angle tæt på hvad mine Cat-banditter i Golf'en har (108), og den har i hvert fald ikke en tomgang jeg på nogen måde gad have på gaden.
Den kunne/kan nok blive bedre med karburatorer/spjældhuse/bare Alpha-N-styring på den originale manifold - det må tiden vise. Men du har ikke den luksus at kunne skifte over der - som jeg husker det i hvert fald?
Eller er der nogle dirty tricks i den Marelli-styring?
Hvis ikke, så ville jeg nok tage 1'eren.
Denne her T/U5'er kører (formentlig) med Knast 2:
http://www.youtube.com/watch?v=qFlELMZ4 ... r_embedded
Som man kan høre er tomgangen ikke synderligt rolig - men der er _intet_ lavet ved tændingsmappet eller blandingen i tomgang, det er mulitg man kan stabilisere den en del ved at rode med specielt tændingen. Jeg ved dog at denne knast er god for knapt 140Hk. (Den på filmen yder 138Hk med helt std. tændingsmap..)
Jeg kan ændre styringen næsten helt frit, herunder køre alpha-N hvis jeg ønsker det. Derudover har jeg (næsten) frie hænder med tænding, både delgas og fuldgas, blanding ved fuldgas (Jeg har endnu ikke fundet ud af at ændre lambda target ved delgas, men det er også irelevant)
Spørgsmålet er så bare hvordan knast 1 vil opføre sig. Umiddelbart vil jeg skyde den til at have mere mellemområde og bund, men jeg er i tvivl om spidseffekten på den.
-
martin306xsi
- Mester Medlem
- Indlæg: 633
- Tilmeldt: 06 jun 2004, 01:57
- Geografisk sted: Roskilde
-
TB206HDI
- Senior Medlem
- Indlæg: 483
- Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54
-
martin306xsi
- Mester Medlem
- Indlæg: 633
- Tilmeldt: 06 jun 2004, 01:57
- Geografisk sted: Roskilde
-
Wildert
- Mester Medlem
- Indlæg: 1673
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Nær Roskilde
- Kontakt:
TB206HDI skrev:martin306xsi skrev:Okay. Havde håbet du havde en hjemmeside med alle peugeot knast dataer...
Der er da et par af dem oplyst derinde - du skal bare registrere dig og kigge under guider.
Ellers kan vi jo - når du er klar med den kværn - lige tage en hurtig session med måleur og gradskive. Hvis du planer top (hvilket jeg da ville overveje hvis du skal blive lidt hidsig med det alligevel), så vil det være en god ide at få knasten timet anyway. Så kan man jo lige time en original hvis du synes det er vigtigt/sjovt.
Og Martin - var det ikke dig og Jørgensen der lånte min tændingspistol?
Der er ingen panik lige nu og her, men jeg skal bruge den over vinteren en gang. Ville være fedt hvis du/i/en af jer bare kunne smide den af i carporten.
-
martin306xsi
- Mester Medlem
- Indlæg: 633
- Tilmeldt: 06 jun 2004, 01:57
- Geografisk sted: Roskilde
