lqs skrev:
det er nok mest tilbøjeligt til at give noget på en Vmotor.
MVH søren
Hvorfor skulle det give mere på en Vmotor?
Citat:
Har I overvejet lufthastigheden i sådan en manifold? Hvor meget varme tror I luften kan optage fra manifolden på den tid den tilbringer der ?
Ja jeg har tænkt lidt over det og jeg forventer heller ikke mirakler med tempraturen...
Men hvis jeg bare kan sinke IAT 5 grader de første 5-10 sek jeg giver fuldgas, og jeg ved dellast kan bringe IAT lidt ned så har jeg da fået lidt ud af mit arbejde....
Rigtig mange skriver at de ved tomgang og let kørsel sinker IAT 20 grader c.
Måske det også kan give lidt gas respons når man giver fuld gas fra 30 grader frem for de 50 grader jeg ofte har ved bykørsel.
Her tænker jeg på at styringen måske trækker tændingen på grund af den høje aflæste IAT.
Ved WOT efter 30 sek er betydningen nok minimal da IAT her er faldet helt på plads igen og der her er tale om nedkøling af manifolden med en betydelig større mængde luft.
Hvis jeg ser ind i min plenum her det en meget stor ru overflade med en masse fremspring og hjørner mm, så efter en turbolent tur rundt i plenum skal luften så igennem de 40cm lange runner som heller ikke har en ubetydelig indre overflade.
Spørgsmålet er så hvor varm denne overflade er.
Og her tror jeg at ved let kørsel kommer manifoldens tempratur op i nærheden af topstykkets tempratur som i mit tilfælde er +80 grader.
Alu leder varme 4 gange bedre end stål og 13 gange bedre en rustfrit stål.