Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 dec 2024, 21:59

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 24 maj 2011, 10:05 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Indlæg: 369
Geografisk sted: Kbh
Er her nogle der har erfaring med "Varme isolerende pakning" mellem topstykke og alu. indsugnings manifold ?

Min indsugnings manifold er en stor tung orginal alu. klump som altid er så varm at jeg ikke kan holde hånden på den.
Jeg har en stor intercooler på og røret op til manifolden føles næsten kølig selv om jeg måler IAT til ex. 50 grader.

Jeg måler IAT. i plenum.

Min IAT. ligger ofte i tomgang på 60 grader og ved motorvejskørsel omkring 38-40 grader.
Med åbent spjæld falder temp. langsomt ned til ca 15-17 grader over udendørs tempratur, men det tager ofte 15-30 sek bare fra 40 grader.

Jeg måler IAT. i plenum, problemet må være meget større når luften har været gennem de varme 40 cm lange runners.

Jeg har så søgt på nettet efter info om de her tykke "plastik" pakninger der bedre isolere manifolden fra det varme topstykke.
Mange er imod og kalder dem "slange olie" men andre siger at de har en god virkning de første sek. ved WOT når man har holdt stille eller kørt langsomt ex hvis man har holdt i kø til et race.

Er her nogle der har prøvet dem?

http://www.hondata.com/heatshieldgasket.html

http://autospeed.com/cms/title_Cool-Stu ... ticle.html

http://www.sonid.dk/Moduler/Forum/LaesI ... Antal=alle

http://www.outlawengineering.com/techframe.html

_________________
Nissan 200sx


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 maj 2011, 19:45 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Indlæg: 369
Geografisk sted: Kbh
Så har jeg bestilt en 6mm pakning der er lige 1mm for stor i indsugningen så kan jeg selv slibe det til så det passe....

_________________
Nissan 200sx


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 maj 2011, 20:08 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 aug 2009, 11:23
Indlæg: 121
Geografisk sted: aabenraa
du må meget gerne lige smide nogle tal på, om hvorvidt det kan betale sig... :-)

_________________
toyota supra mk3 1,5JZ TT-R single turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 maj 2011, 21:12 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
Jeg bruger Micarta, dog som afstandsstykke mellem topstykke og tændingsblokken, da denne er delvis i plastik, og ofte går til som resultat af varmepåvirkningen. Det skulle forlænge livet på sådan en fætter, som SMC tager den ublu pris af 3500,- + moms for :)

Skulle sænke temperaturen på tændingsblokken med ~17 grader Celsius
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 maj 2011, 22:12 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Indlæg: 369
Geografisk sted: Kbh
Scarface skrev:
du må meget gerne lige smide nogle tal på, om hvorvidt det kan betale sig... :-)


Jeg har her til aften skevet med en ejer af en Supra, han skriver til mig.
Quote: Supra ejer
Jeg synes det er svært at mærke nogen forskel i virkeligheden.
Men temp på insugningsmanifold er faldet med ca 20gr, så noget må det da give.

Jeg har så efterfølgende spurgt hvordan han måler det men han har ikke svaret.


Men jeg skal nok følge op på denne tråd...

Det er her fra jeg får lavet pakningen, Han har ikke lavet til min model før så jeg sendte en aftegning lavet med blyant på en mail til ham....
Så nu må vi se...
http://www.ferriday.co.uk/gaskets/gaskets.shtml

_________________
Nissan 200sx


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 maj 2011, 05:49 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
det er nok mest tilbøjeligt til at give noget på en Vmotor.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 maj 2011, 07:43 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
Har I overvejet lufthastigheden i sådan en manifold? Hvor meget varme tror I luften kan optage fra manifolden på den tid den tilbringer der ?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 maj 2011, 09:20 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Indlæg: 369
Geografisk sted: Kbh
lqs skrev:
det er nok mest tilbøjeligt til at give noget på en Vmotor.
MVH søren


Hvorfor skulle det give mere på en Vmotor?

Citat:
Har I overvejet lufthastigheden i sådan en manifold? Hvor meget varme tror I luften kan optage fra manifolden på den tid den tilbringer der ?


Ja jeg har tænkt lidt over det og jeg forventer heller ikke mirakler med tempraturen...

Men hvis jeg bare kan sinke IAT 5 grader de første 5-10 sek jeg giver fuldgas, og jeg ved dellast kan bringe IAT lidt ned så har jeg da fået lidt ud af mit arbejde....

Rigtig mange skriver at de ved tomgang og let kørsel sinker IAT 20 grader c.
Måske det også kan give lidt gas respons når man giver fuld gas fra 30 grader frem for de 50 grader jeg ofte har ved bykørsel.
Her tænker jeg på at styringen måske trækker tændingen på grund af den høje aflæste IAT.

Ved WOT efter 30 sek er betydningen nok minimal da IAT her er faldet helt på plads igen og der her er tale om nedkøling af manifolden med en betydelig større mængde luft.

Hvis jeg ser ind i min plenum her det en meget stor ru overflade med en masse fremspring og hjørner mm, så efter en turbolent tur rundt i plenum skal luften så igennem de 40cm lange runner som heller ikke har en ubetydelig indre overflade.
Spørgsmålet er så hvor varm denne overflade er.
Og her tror jeg at ved let kørsel kommer manifoldens tempratur op i nærheden af topstykkets tempratur som i mit tilfælde er +80 grader.
Alu leder varme 4 gange bedre end stål og 13 gange bedre en rustfrit stål.

_________________
Nissan 200sx


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 maj 2011, 11:56 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
det virker bedst på en V motor pga det er en V motor!
dvs indsug ligger oven på motor, med kontakt to steder. på en række motor er der kun kontakt ved den ene side...
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 maj 2011, 12:33 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Indlæg: 369
Geografisk sted: Kbh
lqs skrev:
det virker bedst på en V motor pga det er en V motor!
dvs indsug ligger oven på motor, med kontakt to steder. på en række motor er der kun kontakt ved den ene side...
MVH søren


Jeg ved godt at man ikke skal tro på alt hvad man læser på nettet. :reading:

Ok... Motore er jo ikke bygget ens, men hvis vi ser på denne her pakning lavet til et V6 plenum på en 3.5 suge Nissan af Skunk2 som i følge de her to link giver mellem 8 og 10 hk alt efter hvad motor det er....

Så skal der ikke meget tempratur fald til for at give den extra luft der giver 10 Hk.
http://www.importtuner.com/tech/powerpa ... pacer.html
http://www.skunk2.com/engine-2.php?code=ENGPLN
http://www.importtuner.com/tech/0512it_ ... index.html

Og hvad med knock og varm luft....?

Min manifold har mindst lige så stort anlæg ind til topstykket som varmen kan blive overført gennem.

_________________
Nissan 200sx


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team