Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 08 apr 2025, 03:18

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 14 feb 2011, 20:41 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 jul 2005, 11:14
Indlæg: 227
Geografisk sted: østjylland
hey alle.

har en 2.0 16v motor fra en passat (9A)med eftermonteret turbo...lige pt er motoren ikke i bilen da der kom et huskøb og noget byggeri i første række men nu er der lidt mere tid igen og planen er at motoren skal i bilen snart igen.... sidst jeg havde motoren i bilen (et par mdr eller sådan) kørte bilen ganske ok osv MEN.... syntes at når den fik lidt kniv og olien blev godt varm (110-120 grader) så blev mit olie tryk bekymrende lavt i tomgang(mit bud er at turboen stjæler for meget olie når den er tynd og pumpen ikke er deminsioneret til at føde det ekstra), ned under 1 bar måske enda helt ned på 08-09 stykker dette er med bardahl 10-60 olie... motoren er renoveret med nye lejer, ringe, pakninger og sådan.
mener jeg har et problem da trykket er så vidt jeg husker omkring 1.5 bar på standard motor uden turbo

har søgt lidt om jeg kunne finde en bedre opgrade olie pumpe men syntes ikke rigtig jeg kan finde noget til sådan en motor.... måske nogen her inde er faldet over noget pumpe værk til sådan en svend... muligheden er også at geare om på tandrems hjulet,måske man kan få et kit til det.
er meget lydhør for forslag/indput


tommy

_________________
første gear er for biler uden moment


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 feb 2011, 21:35 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
audi 80 1,8 turbo skrev:
hey alle.

har en 2.0 16v motor fra en passat (9A)med eftermonteret turbo...lige pt er motoren ikke i bilen da der kom et huskøb og noget byggeri i første række men nu er der lidt mere tid igen og planen er at motoren skal i bilen snart igen.... sidst jeg havde motoren i bilen (et par mdr eller sådan) kørte bilen ganske ok osv MEN.... syntes at når den fik lidt kniv og olien blev godt varm (110-120 grader) så blev mit olie tryk bekymrende lavt i tomgang(mit bud er at turboen stjæler for meget olie når den er tynd og pumpen ikke er deminsioneret til at føde det ekstra), ned under 1 bar måske enda helt ned på 08-09 stykker dette er med bardahl 10-60 olie... motoren er renoveret med nye lejer, ringe, pakninger og sådan.
mener jeg har et problem da trykket er så vidt jeg husker omkring 1.5 bar på standard motor uden turbo

har søgt lidt om jeg kunne finde en bedre opgrade olie pumpe men syntes ikke rigtig jeg kan finde noget til sådan en motor.... måske nogen her inde er faldet over noget pumpe værk til sådan en svend... muligheden er også at geare om på tandrems hjulet,måske man kan få et kit til det.
er meget lydhør for forslag/indput


tommy


da du renoverede motoren monterede du så en ny oliepumpe eller ?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 feb 2011, 22:05 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 jul 2005, 11:14
Indlæg: 227
Geografisk sted: østjylland
m power skrev:
audi 80 1,8 turbo skrev:
hey alle.

har en 2.0 16v motor fra en passat (9A)med eftermonteret turbo...lige pt er motoren ikke i bilen da der kom et huskøb og noget byggeri i første række men nu er der lidt mere tid igen og planen er at motoren skal i bilen snart igen.... sidst jeg havde motoren i bilen (et par mdr eller sådan) kørte bilen ganske ok osv MEN.... syntes at når den fik lidt kniv og olien blev godt varm (110-120 grader) så blev mit olie tryk bekymrende lavt i tomgang(mit bud er at turboen stjæler for meget olie når den er tynd og pumpen ikke er deminsioneret til at føde det ekstra), ned under 1 bar måske enda helt ned på 08-09 stykker dette er med bardahl 10-60 olie... motoren er renoveret med nye lejer, ringe, pakninger og sådan.
mener jeg har et problem da trykket er så vidt jeg husker omkring 1.5 bar på standard motor uden turbo

har søgt lidt om jeg kunne finde en bedre opgrade olie pumpe men syntes ikke rigtig jeg kan finde noget til sådan en motor.... måske nogen her inde er faldet over noget pumpe værk til sådan en svend... muligheden er også at geare om på tandrems hjulet,måske man kan få et kit til det.
er meget lydhør for forslag/indput


tommy


da du renoverede motoren monterede du så en ny oliepumpe eller ?


det må jeg tilstå at jeg ikke gjorde... pumpen virkede fin og frisk... vil jo mene at sådan en pumpe kun kan blive slidt i tandhjuls enderne da det kun er her materialerne er i kontakt.. den virkede fin uden "gnave" mærker eller noget... lidt svært at forklarer men vil mene den er ok.

_________________
første gear er for biler uden moment


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 feb 2011, 22:25 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 245
Turboen burde ikke stjæle trykket, trykket måler den jo allerede nede ved pumpen, ikke oppe i topstykket.
0,8 bar lyder meget lavt, ingen tvivl om at en turbomotor generelt har en varmere olietemperatur end sugemotor, men mine egne maskiner har altid leveret 2,5-3bar i tomgang på varm motor. Har kun prøvet EN gang med en turbomotor der ikke holdt ordentligt olietryk, og det var også når den blev godt gennemvarm og lige havde fået kniven - oliepumpen var blevet slidt og skulle skiftes ud...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 feb 2011, 22:45 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Indlæg: 369
Geografisk sted: Kbh
Måske tid til en oliekøler med termostat?
Hvis den har den rigtige størrelse så skulle det være muligt at holde olien mellem 75 og 100 grader både til hverdag og fest.
Og her skulle en ex. 5w40 være lige i skabet.
Jeg tror det kan gøres for 1500Kr

_________________
Nissan 200sx


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 feb 2011, 21:18 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 jul 2005, 11:14
Indlæg: 227
Geografisk sted: østjylland
audi 80 1,8 turbo skrev:
hey alle.

har en 2.0 16v motor fra en passat (9A)med eftermonteret turbo...lige pt er motoren ikke i bilen da der kom et huskøb og noget byggeri i første række men nu er der lidt mere tid igen og planen er at motoren skal i bilen snart igen.... sidst jeg havde motoren i bilen (et par mdr eller sådan) kørte bilen ganske ok osv MEN.... syntes at når den fik lidt kniv og olien blev godt varm (110-120 grader) så blev mit olie tryk bekymrende lavt i tomgang(mit bud er at turboen stjæler for meget olie når den er tynd og pumpen ikke er deminsioneret til at føde det ekstra), ned under 1 bar måske enda helt ned på 08-09 stykker dette er med bardahl 10-60 olie... motoren er renoveret med nye lejer, ringe, pakninger og sådan.
mener jeg har et problem da trykket er så vidt jeg husker omkring 1.5 bar på standard motor uden turbo

har søgt lidt om jeg kunne finde en bedre opgrade olie pumpe men syntes ikke rigtig jeg kan finde noget til sådan en motor.... måske nogen her inde er faldet over noget pumpe værk til sådan en svend... muligheden er også at geare om på tandrems hjulet,måske man kan få et kit til det.
er meget lydhør for forslag/indput


tommy


ok :idea: igår aftes sad jeg så og søgte på upgrade pumper til pågælende motor... for at gøre en lang historie kort viser det sig at der er en pumpe som er større end den jeg har i min motor nu... der findes en pumpe hvor tandhjulene er 30 mm lang og en hvor tandhjulene er 36 mm lang, altså giver den ca omkring 20 % mere i mængde (lige det jeg mangler)
egentlig er det i bagklogskabens lys en fejl fra min side :damn: :damn: .... har tidligere forsket lidt i det og i den forbindelse i et andet forum blevet overbevist om at der kun skulle være en størrelse pumpe til disse motore...en 6A og 9A har større pumper end kr og pf... er kommet til at bruge en pumpe fra en kr eller en pf... da jeg samlede motoren havde jeg 4-5 pumper liggende hvoraf jeg tog den som jeg vuderede i god stand og ved et tilfælde er det tilfældigvis ikke den rigtige pumpe da jeg jo antog at de alle var ens... idag fandt jeg to pumper frem og skildte dem ad og ganske rigtig :idea: - 30 og 36 mm hjul... problemet løst

Tommy

_________________
første gear er for biler uden moment


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 feb 2011, 21:55 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 245
Genialt der ikke er "andet" galt - men sikke noget lort at skulle til at skille det hele ad igen for sådan en dum fejl.

Så må man ikke håbe lejer og andet har taget skade af den tid med lavt olietryk.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 feb 2011, 04:12 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Heldigt motoren ikke er i bilen pt så! Det før det trods alt lidt lettere at skille ad som den står nu... Så kan du jo tjekke lejer osv ud også, inden den kommer i!
/Daniel

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 feb 2011, 14:32 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 jul 2005, 11:14
Indlæg: 227
Geografisk sted: østjylland
Saab-Daniel skrev:
Heldigt motoren ikke er i bilen pt så! Det før det trods alt lidt lettere at skille ad som den står nu... Så kan du jo tjekke lejer osv ud også, inden den kommer i!
/Daniel


ja... skruer lige et overfald eller to af og kikker om der er noget at se inden motoren ryger i... bundkaret skal aligevel af for at få anden oliepumpe i så det er der ikke meget ekstra arbejde i

_________________
første gear er for biler uden moment


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 apr 2011, 21:28 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Indlæg: 349
Geografisk sted: Ebeltoft
Må jeg komme med et råd om valg af olie til en turbo motor?
For at olien ikke skal forkokse, så er det en god idee at benytte en 50 eller 60 olie - dvs f.eks. fuldsyntesiske Mobil One 5W50 som jeg selv benytter eller en Castrol 10W60
Det hjælper også til at holde olietrykket oppe i tomgang efter lidt belastning

_________________
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team