Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 18:26

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Moderator

http://www.designnews.com/article/51194 ... xpands.php

Mange anvendelsesmuligheder....

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
3D printning er efterhånden snart "hvermandseje", det er vildt hvor langt det er kommet, også i opensource(går stærkt udfra, at du kender til REPRAP projekter o.l.)

Er selv ifærd med at samle dele sammen, til en Diy CNC Router, som gerne skulle ende med, at være tæt på gratis.
Baseret på Arduino.

Det må da også være noget for dig?

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!

Titel:
Moderator

Spirillen skrev:
3D printning er efterhånden snart "hvermandseje", det er vildt hvor langt det er kommet, også i opensource(går stærkt udfra, at du kender til REPRAP projekter o.l.)

Er selv ifærd med at samle dele sammen, til en Diy CNC Router, som gerne skulle ende med, at være tæt på gratis.
Baseret på Arduino.

Det må da også være noget for dig?

Jeg havde nu tænkt mig en Mach3 løsning.

Har drivere, controlleren, og flere motorer liggende(vil nok vælge at opgradere motorerne til noget mere brunstigt) og mangler bare tiden. Der skal stå CNC plasmaskærer på den første maskine for at holde det lidt simpelt på den første.

Routere er lidt "tricky". Pludseligt skal konstruktionen være stiv(mere end man lige aner), dermed bliver den tung, så skal der mere motor til, der har mere moment, og stiller endnu større krav til stivheden. Har sadt det på pause, og leder istedet efter en rigtig CNC fræser med defekt styring.
Maskinauktioner kan give hammerslag på en defekt CNC fræser i størrelsesordenen 2000kr + salær og moms. Så var man hurtigere igang.

Lige pt skal jeg dog ikke have flere projekter igang.(men falder jeg over den rigtige CNC så er der nok alligevel plads til en mere....)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Moderator

reprappen er lidt so-so....mange sælger delvist samlede kits, men man skal godt nok se sig godt og grundigt for. Det er ikke alle dele der er "lavet færdigt" og masser af de forskellige "producenter" har lavet ændringer så store at kompatibiliteten ikke er til stede.

Det er ikke så enkelt som de gerne vil have det til at se ud, og kørende maskiner til 400usd....så skal man nok stjæle en del af materialerne...!
Hvis man opjusterer budgettet til 1000usd, så kan det nok lade sig gøre, også uden at maskinen er bygget i spånplade(!!)

Citat slut.

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Jeg tror vi står lidt på samme side mht. kvalitet og stivhed af bla. Reprap.
Sjovt at alle mener det skal være spånplade? Men det hænger nok lidt sammen med, at de "nørder" der har let ved at muliggøre den elektroniske/data mæssige side, ikke har helt de samme hjælpemidler indenfor stål osv.

Min første plan var også en plasmaskærer, men tilgangen til ø25 og 40mm kugleføringer, og 16mm kuglespindler, plus stålet der jo bare ligger på hylden.
Har gjort at der burde være grundlag for en rimelig stabil router, med mulighed for at skifte lidt rundt med forakellige værktøjer.

Jeg har flere ideer til GDS maskiner med Cnc, og alt efter type kan man blive fristet af flere styresystemer(simpel Gkode vs. fuld CADCAM).
Men ja. Jeg har også hentet Mach 3, jeg tvivler meget på, at der findes noget andet i samme prisklasse der matcher det.

Har også set på defekte CNC'ere, men de har tit tendens til at være ret store og klodsede, plus det er ofte servomotorer med encodere, hvilket er meget bedre og mere rigtigt at bruge, men også en del mere bøvlet at lave styring til.

Indenfor denne "sportsgren" er det, som mange maskinbarbejdere siger svært, at lave noget der kan bruges "proffesionelt" hvis ikke pengene og tiden skal få frit løb, men sådan er det jo indenfor alle genrer.
Man skal jo også huske værdien af "ja sikkert smartass, men jeg har squ lavet den selv fra bunden af!" helt klart også betyder en del.

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time