Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 15:09

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syddjurs
Hej Folkens..

Håber ikke min overskrift er for mærkelig. Men vil bare lige høre jeres meninger om noget jeg lige går og hygger mig lidt med..

Jeg har gang i en Volvo 745 Turbo fra 1990, med en 97'er B230FT, med LH 2.4 sprøjt, og EZ tænding.. Nu er det jo sådan at den maskine har 165hk standard, og kører med T knast og 530 top.

Og nu til spørgsmålet, jeg har skaffet en 531 top, som får en V (muligvis K) knast kastet i nakken, plus noget "sportsudstødning" fra JT tuning i sverige. Når disse sager er monteret, burde jeg så få "optimeret" chippen, eller er det bare lige at få justeret ladetrykket ind igen, og så ud og køre med de skøre? Med denne opsætning burde den lande på ca. 180hk, med std tryk..

Dennis

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland
Kommer and på hvor godt det skal være, bilen vil udentvivl køre fint uden ændringer, men du vil ikke kunne hente alle hk ud af opsætningen, ved ændring til anden knast med evt andet løft og et topstykke der flower bedre.

S3 Optimeret

Moderator

Volvo-Dennis skrev:
Hej Folkens..

Håber ikke min overskrift er for mærkelig. Men vil bare lige høre jeres meninger om noget jeg lige går og hygger mig lidt med..

Jeg har gang i en Volvo 745 Turbo fra 1990, med en 97'er B230FT, med LH 2.4 sprøjt, og EZ tænding.. Nu er det jo sådan at den maskine har 165hk standard, og kører med T knast og 530 top.

Og nu til spørgsmålet, jeg har skaffet en 531 top, som får en V (muligvis K) knast kastet i nakken, plus noget "sportsudstødning" fra JT tuning i sverige. Når disse sager er monteret, burde jeg så få "optimeret" chippen, eller er det bare lige at få justeret ladetrykket ind igen, og så ud og køre med de skøre? Med denne opsætning burde den lande på ca. 180hk, med std tryk..

Dennis

Det største problem bliver nu nok at kompressionsforholdet vil gå ned med 531 toppen da den er en anelse større i volumen.

Når ambitionsniveauet nu ikke er større end 180hk, så ville jeg ikke sætte 531 toppen på, men derimod beholde 530!

En helt bone-stock B21ET med dårligere manifold, og oldnordisk turbo, og en meget mere tam knastaksel vil lave små 200hk som den er, alene med 3" udstødning og konverteret til MS.

Hvis jeg var dig(det er jeg ikke) så gik jeg efter flg. modificering i denne rækkefølge:
1: 3" udstødning med hul igennem.
2: Montering af Megasquirt eller anden prog. motorstyring.
3: Større T3 lader på, mindst noget T3super60
4: Dyser fra V70AWD som minimum, samt V70erens trykregulator
5: V eller K knast, men først når du har styr på udstødningsmodtrykket, dvs ny manifold.

Jeg vil påstå du skal have dine 180hk allerede i step2, og efter step3 skal der være 250+
Nupper du knast, manifold og turbo i een upgrade, så er selv en stor T3 til den lille side, så hvis du vil være fremtidssikret, så skal du lige overveje hvad slutmålet er.

Jeg ville afgjort ikke begynde at pille 530toppen af og sætte 531 top på for 15hk, og slet ikke en K knast på std turbo. Modtrykket er tårnhøjt allerede std, og de to knaster du snakker om har overlap som en sugemotor. Kombinerer du det med en top der har lav gashastighed v. små ydelser(531), så er du ved at have samlet en sjov kombination af dårligdomme.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Hej, og tak for kommentarerne.

Ja, jeg kan godt se jeg er lidt på vej ind på et sidespor her. Så vil jeg hellere spare arbejdet, og så lade maskinen være urørt.
Da jeg ingen intentioner har om at montere større turbo på den bil her, dropper jeg det.
Det er bare når man nu har "gode sager" liggende på hylden, og bilen alligevel er under en form for renovering, så kunne man jo lige ordne maskinen i samme ombæring.

Hvad handles 531 topstykker til, rundtomkring? For så vil jeg hellere af med det, end det ligger og samler støv.

Nå, men tak for jeres tid folkens..

Dennis

Titel:
Moderator

Det er da stadigvæk en lettere opgave at sætte en større turbo på, end bytte topstykket?

Forstår ikke helt at du lader projektet falde så nemt, når du allerede var ude i ny udstødning, ny topstykke, ny knastaksel og custom chipning?

Jeg vil da vove den påstand at forslaget ville forsimple dit projekt, ikke komplicere det.
:?

531 toppens pris afgøres af om der er natriumkølede ventiler eller ej, aka om den stammer fra en turbomotor eller ej, og om den er knækket mellem ventilsæderne, eller ej.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Ja, at skifte turbo er nemmere end at skifte top, det vil jeg give dig ret i.

Der hvor jeg går kold i projektet er mht. motorstyringen. Det er min dagligdags-bil, så rent elektrisk vil jeg godt have den så original som muligt (ikke fordi jeg tvivler på driftsikkerhed med MS og andre programmerbare).
Med andre ord, hvis der skal chippes, skal det være de orig bokse.

Hvis jeg skal ud i noget programmerbart, bliver det i en sommervogn, som jeg ikke er så afhængig af.

Og dem som så kan chippe sådan en vogn i DK er Rh motorsport. Og de siger at man kun kan ændre i benzin boksen på sådan en svend. Så 180hk på std. komponenter siger de, da man ikke kan mappe tændningen.
Det er også derfor mit mål er så lavt som det er. Jeg vil ikke kaste mig ud i det vilde med den bil, med større turbo og alting. Når motorstyringen er blevet en begrænsning.

Det eneste jeg ellers har set er det sædvanlige postordre-chip-halløj, hvor man godt kan få chips til begge bokse. Men, de er jo ikke kørt ind til præcis min maskine..

Udstødning bliver skiftet til noget "sports" under alle omstændigheder, da det som sidder på bilen er noget uoriginalt walker eller hvad det nu er. Efter mellempotten, hvor røret skal til at kravle over bagtøjet, der er røret nærmest klemt hele sammen. Så der skal ikke meget til at regne ud at det godt kan være en prop..

531'eren er ikke med natriumkølede ventiler, det er en sugemotor som ligger i en frontskadet svensk 745 jeg har til at stå..

Titel:
Moderator

Volvo-Dennis skrev:
Ja, at skifte turbo er nemmere end at skifte top, det vil jeg give dig ret i.

Der hvor jeg går kold i projektet er mht. motorstyringen. Det er min dagligdags-bil, så rent elektrisk vil jeg godt have den så original som muligt (ikke fordi jeg tvivler på driftsikkerhed med MS og andre programmerbare).
Med andre ord, hvis der skal chippes, skal det være de orig bokse.

Hvis jeg skal ud i noget programmerbart, bliver det i en sommervogn, som jeg ikke er så afhængig af.

Og dem som så kan chippe sådan en vogn i DK er Rh motorsport. Og de siger at man kun kan ændre i benzin boksen på sådan en svend. Så 180hk på std. komponenter siger de, da man ikke kan mappe tændningen.
Det er også derfor mit mål er så lavt som det er. Jeg vil ikke kaste mig ud i det vilde med den bil, med større turbo og alting. Når motorstyringen er blevet en begrænsning.

Det eneste jeg ellers har set er det sædvanlige postordre-chip-halløj, hvor man godt kan få chips til begge bokse. Men, de er jo ikke kørt ind til præcis min maskine..

Udstødning bliver skiftet til noget "sports" under alle omstændigheder, da det som sidder på bilen er noget uoriginalt walker eller hvad det nu er. Efter mellempotten, hvor røret skal til at kravle over bagtøjet, der er røret nærmest klemt hele sammen. Så der skal ikke meget til at regne ud at det godt kan være en prop..

531'eren er ikke med natriumkølede ventiler, det er en sugemotor som ligger i en frontskadet svensk 745 jeg har til at stå..

Hmm....

Dit EZ anlæg er jo med delvist intelligent bankesensor, og kan nemt håndtere den smule mere tryk du snakker om, uden det af den grund bliver et problem.
Grunden til at de ikke kan mappe den, er netop fordi den selv regulerer som en galning på tændingen baseret på bankesensoren.

Anyway, det er en hverdagsbil og jeg forstår begrænsningen.

Prøv at se nærmere på din bil. Jeg tror du har 60-2 på svinghjulet og 7pins tændingsmodul.
Det kan være det er så enkelt som at indsætte et par enkelte stik for at skifte mellem OEM ECU og noget programmerbart.

Hvor gammel er den 745? Evt komplet motor?

Citat slut.

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Svinghjulet kører 60-2 som de andre F maskiner, og mht. modul, så mener jeg helt bestemt der sidder en 7 pins model på den. Men tjekker lige op på det.

Nu spørger jeg måske rigtig dumt :oops: , men kunne man kører med LH til sprøjtet, og så noget programmerbart til bare at styre tændingen? Eller er det helt hen i skoven at dele det op på den måde?

745'eren er en 89'er. B230F Motoren ligger i endnu, og kører upåklageligt. Men hiver motoren ud inden længe, så resten af bilen skal bare væk i en fart, da der ikke må være "rod" på værkstedet. Det er en bil jeg har plukket kabine, og en masse andre ting fra..

Titel:
Moderator

Volvo-Dennis skrev:
Svinghjulet kører 60-2 som de andre F maskiner, og mht. modul, så mener jeg helt bestemt der sidder en 7 pins model på den. Men tjekker lige op på det.

Nu spørger jeg måske rigtig dumt :oops: , men kunne man kører med LH til sprøjtet, og så noget programmerbart til bare at styre tændingen? Eller er det helt hen i skoven at dele det op på den måde?

745'eren er en 89'er. B230F Motoren ligger i endnu, og kører upåklageligt. Men hiver motoren ud inden længe, så resten af bilen skal bare væk i en fart, da der ikke må være "rod" på værkstedet. Det er en bil jeg har plukket kabine, og en masse andre ting fra..

Det er næsten en skam at dele det op på den måde, men det er da muligt.

Hvis du vil gå programmerbart, og vil kunne gå "tilbage" når det passer dig, så skal det laves med et multistik du klikker af og bytter over. Jeg vil tro begge styringer kan sidde på den samtidigt, så du reelt bare skal flytte et par stik.

Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Volvo-Dennis skrev:

Det lyder som en besværlig, og ikke helt gennemtænkt måde.
LH får omdrejnings signalet og besked om tændings banken fra ezk.
Så de to signaler skal laves af den nye styring, ellers vil skidtet ikke starte, eller den går i nødprogram.

Og LH har en indbygget omdrejnings begrænser 6200 omd/min
Som vil begrænse dit knastaksel valg.

Hvis du slagter de styrebokse fra donor bilen, for stik.
Så kan det laves plug and play, men du skal nok påregne at trække nye ledninger til.
Lufttemp. sensor, og gasspjælds potentiometer.
og et skærmet kabel fra ezk til den nye styring, til krumtaps giveren.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time