Volvo-Dennis skrev:
Hej Folkens..
Håber ikke min overskrift er for mærkelig. Men vil bare lige høre jeres meninger om noget jeg lige går og hygger mig lidt med..
Jeg har gang i en Volvo 745 Turbo fra 1990, med en 97'er B230FT, med LH 2.4 sprøjt, og EZ tænding.. Nu er det jo sådan at den maskine har 165hk standard, og kører med T knast og 530 top.
Og nu til spørgsmålet, jeg har skaffet en 531 top, som får en V (muligvis K) knast kastet i nakken, plus noget "sportsudstødning" fra JT tuning i sverige. Når disse sager er monteret, burde jeg så få "optimeret" chippen, eller er det bare lige at få justeret ladetrykket ind igen, og så ud og køre med de skøre? Med denne opsætning burde den lande på ca. 180hk, med std tryk..
Dennis
Det største problem bliver nu nok at kompressionsforholdet vil gå ned med 531 toppen da den er en anelse større i volumen.
Når ambitionsniveauet nu ikke er større end 180hk, så ville jeg ikke sætte 531 toppen på, men derimod beholde 530!
En helt bone-stock B21ET med dårligere manifold, og oldnordisk turbo, og en meget mere tam knastaksel vil lave små 200hk som den er, alene med 3" udstødning og konverteret til MS.
Hvis jeg var dig(det er jeg ikke) så gik jeg efter flg. modificering i denne rækkefølge:
1: 3" udstødning med hul igennem.
2: Montering af Megasquirt eller anden prog. motorstyring.
3: Større T3 lader på, mindst noget T3super60
4: Dyser fra V70AWD som minimum, samt V70erens trykregulator
5: V eller K knast, men først når du har styr på udstødningsmodtrykket, dvs ny manifold.
Jeg vil påstå du skal have dine 180hk allerede i step2, og efter step3 skal der være 250+
Nupper du knast, manifold og turbo i een upgrade, så er selv en stor T3 til den lille side, så hvis du vil være fremtidssikret, så skal du lige overveje hvad slutmålet er.
Jeg ville afgjort ikke begynde at pille 530toppen af og sætte 531 top på for 15hk, og slet ikke en K knast på std turbo. Modtrykket er tårnhøjt allerede std, og de to knaster du snakker om har overlap som en sugemotor. Kombinerer du det med en top der har lav gashastighed v. små ydelser(531), så er du ved at have samlet en sjov kombination af dårligdomme.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!