Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 11:15

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked

Ja jeg har sådan en gti med kat. Altså Motronic 1.3 motorstyringen. Jeg har monteret knast i den og planet topstykket lidt og slebet lidt i kanalerne. Den endte ud med 135 hk efter indkøring på rullefelt. Problemet er at motorlampen lyser hele tiden og den kommer med fejl for noget der bliver kaldt
1:Defekt ECU / Styreboks eller antibankestyring
2.Blandingsregulering/Spænding ved kontroludtaget
3:Automatisk Blandingsregulering / Multipliceringskorrektion

Den er blevet nulstillet men de bliver ved med at komme. Men er det fordi at der blev lodet en anden chip i dengang den blev kørt ind at den ikke kan finde ud af det mere? Og når motorlampen lyser konstant går den så ik i nødprogram og derved bare hælder noget benzin ind? Fordi den kører nemlig ik ret langt på literen

Jeg har så tænkt lidt på at droppe den skide LFM og så få webere på og derved få mere effekt og bedere tomgang. Men hvad siger Motronicen til at kun skulle styre tænding og ikke dyser og mængde mere?

På forhånd tak

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Fredericia
jeg tror ikke den kan styre tændingen uden luft mængde måler..... men det betyder ikke noget at den ikke styre dyserne

Titel:

Mads B (dk) skrev:
jeg tror ikke den kan styre tændingen uden luft mængde måler..... men det betyder ikke noget at den ikke styre dyserne

Men hvis man nu fjerne lmf vil den så ikke bare gå i nødprogram og så stadig styre tændingen som den altid har gjort? For så kan man jo bare lade den gå i nødprogram og så bare sætte karburatorene til at styre mængden som de skal og så køre på den måde

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Fredericia
Den vil ikke kunne styre tændingen nået nær det den gør nu med luft mængde måler,

Hvordan skal den kunne vide hvilken mængde luft (=belastning) der kommer igennem gasspjældet ? der er jo stor forskel i luftflow med 15grader åben spjæld ved 1000 omdr og 4000omdr.

hvid du skal have det til at virke skal du have en programerbar styring

måske kan du finde en alm strømfordeler fra en gammel xu motor uden motorstyring, men din tændings kurve bliver langt fra optimal

Titel:

Mads B (dk) skrev:
Den vil ikke kunne styre tændingen nået nær det den gør nu med luft mængde måler,

Hvordan skal den kunne vide hvilken mængde luft (=belastning) der kommer igennem gasspjældet ? der er jo stor forskel i luftflow med 15grader åben spjæld ved 1000 omdr og 4000omdr.

hvid du skal have det til at virke skal du have en programerbar styring

måske kan du finde en alm strømfordeler fra en gammel xu motor uden motorstyring, men din tændings kurve bliver langt fra optimal

Ja det har du nok ret i? Nogle der har nogle erfaringer med de fejlkoder der?

Admin
Admin

Henrik p skrev:
Ja jeg har sådan en gti med kat. Altså Motronic 1.3 motorstyringen. Jeg har monteret knast i den og planet topstykket lidt og slebet lidt i kanalerne. Den endte ud med 135 hk efter indkøring på rullefelt. Problemet er at motorlampen lyser hele tiden og den kommer med fejl for noget der bliver kaldt
1:Defekt ECU / Styreboks eller antibankestyring
2.Blandingsregulering/Spænding ved kontroludtaget
3:Automatisk Blandingsregulering / Multipliceringskorrektion

Den er blevet nulstillet men de bliver ved med at komme. Men er det fordi at der blev lodet en anden chip i dengang den blev kørt ind at den ikke kan finde ud af det mere? Og når motorlampen lyser konstant går den så ik i nødprogram og derved bare hælder noget benzin ind? Fordi den kører nemlig ik ret langt på literen

Jeg har så tænkt lidt på at droppe den skide LFM og så få webere på og derved få mere effekt og bedere tomgang. Men hvad siger Motronicen til at kun skulle styre tænding og ikke dyser og mængde mere?

På forhånd tak

Der er et eller andet galt.
Har du mulighed for at måle på blandingen?

Ellers ville jeg evt. gå skridtet og få sat en programerbar motorstyring på. Det er så langt nemmere og sjovere. Det er det bedste redskab/legetøj man kan give sig selv! Herefter er det jo også langt nemmere at få et par spjældhuse på eller anden indsugning uden lmm.

Titel:

Neej det har jeg ik helt. Altså er det ik noget med at man kan måle volten fra lambdasonden og så tjekke den på den måde?

Ja jeg har tænkt lidt på at få megasquirt på eller en anden motorstyring. Så skal jeg ha lavet triggerhjul, spjælpotentiometer og map sensor før at det fungerer?

Titel:
Admin
Admin

Jo du kan godt måle på en narrow lambda sonde med volt, men det fortæller kun om du er over eller under lambda 1. Dvs. til den fede eller magre side. Men du ved ikke hvor meget og den fede side kan sagtens være aaalt for mager.

Skal du have motorstyring vælger de fleste triggersignalet fra OEM svinghjul/tandsættet (hvis der er det på din bil - det tror jeg ikke - Peugeot kører 60:2), her kan du sætte en f.eks. 36:1 tandhjul op og solid flange/støtte til sensor. Så ja, det skal der til.

Men jeg ville lige gøre forsøget på at tjekke alt igennem inden dette skridt. Den kan jo være en banalitet, løs ledning, defekt...

Mvh Jakob

Titel:

Ok. Hvordan kan man måle om den regulerer så? Og er der nogle der har en slags guide til hvad sonden skal afgive af volt før at dén er iorden, altså hvordan man tester den?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time