Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 19:09

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 06 jan 2009, 22:18 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hej Rødder.

Nogen der ved hvordan dobbelttændingen i et wasted spark setup er lavet på en motor med 2x tændrør pr. cylinder?

På et alm wasted spark setup er det reelt med 1 wasted spark pr tænding, da gnisten altid springer på to rør.

Spørgsmålet er så om et twinspark setup, altså 2x tændrør pr cylinder kører 1 dobbeltspole ud på begge rør på samme cylinder, eller om det reelt er 2 dobbeltspoler med 1 udgang på hver sit tændrør, pr cylinder.

Ford Pinto 2,3 har vist noget edis lign. men jeg kan ikke lige finde infoem om hvordan det er bundet sammen. Ligeledes alfa....

Nogen der ved hvordan dobbelttænding er koblet på wasted spark?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jan 2009, 00:05 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:26
Indlæg: 310
Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
alfas er kun 2 spoler

_________________
Mvh Kenneth

Alt under 800Nm burde være 2 takt


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jan 2009, 18:09 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Her er en Alfa med 4 doppelt spoler,
http://www.alfa145.com/upload/Alfa145Ma ... 0.3%20.PDF

Opbygget som en alm. wastet spark konfiguration.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jan 2009, 19:55 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
http://forums.stangnet.com/751133-perfo ... heory.html
hvis vi taler max ydelse? ville jeg tænde begge rør en cylinder med en dobbeltspole.
mange standardbiler kører nok med dobbelttænding pga. reklame eller emisionskrav.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jan 2009, 15:57 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 apr 2005, 23:24
Indlæg: 11
Geografisk sted: Ballerup
Dobbelttændingen betyder en hel del for forbrændingens udbredelse i kammeret. En Alfa 8V Twin Spark skal typisk have max fortænding på 18-20 grader, hvorimod dens forgænger ("Nord-motoren") ligger på ca. 36 grader. (de ligner meget hinanden på nær tændrørene).
Dermed kan forbrændingen altså koncentreres tidsmæssigt omkring det mest effektive punkt => lidt mere effekt...

En 2.0 Nord gav standard 130hk.
En 2.0 TwinSpark gav 148hk uden kat - dog med lidt bedre flow i top og manifolde end Nord. Det var iøvrigt uden wasted spark.
Senere kom der kat på => 143hk
Faste tændspoler + wasted spark + lidt forbedret flow => 144hk (meget konservativt opgivet. Jeg har målt 165hk på en standard motor kun "tunet" med et luftfilter!)

_________________
Youngtimer div 3 #76
Alfa Romeo Alfetta GTV


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jan 2009, 17:06 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Spørgsmålet går nok på om en enkelt dobbeltspole kan trække 2 tændrør i samme cylinder.

Normalt trækker den jo en wasted i en cylinder der er på udstødningstakten + en på kompressionstakten.

Så den springer en let gnist, og en tung gnist(da det er væsentligt tungere at springe en gnist i et tæt komprimeret forbrændingskammer).

Hvis man kobler begge tårne på spolen til samme cylinder, så skal den nu springe 2 tunge gnister. Jeg er lidt i tvivl om den vil med til det på pålidelig vis.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jan 2009, 20:07 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
HenrikGM skrev:
Spørgsmålet går nok på om en enkelt dobbeltspole kan trække 2 tændrør i samme cylinder.

Normalt trækker den jo en wasted i en cylinder der er på udstødningstakten + en på kompressionstakten.

Så den springer en let gnist, og en tung gnist(da det er væsentligt tungere at springe en gnist i et tæt komprimeret forbrændingskammer).

Hvis man kobler begge tårne på spolen til samme cylinder, så skal den nu springe 2 tunge gnister. Jeg er lidt i tvivl om den vil med til det på pålidelig vis.


Hvis spolen er kraftig nok skal det da ikke være et problem...

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 50 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team