HenrikGM skrev:
Hej Wildert.
Du har vel ikke lavet en ekstra port til senere reference?
Evt. interessant at se hvad der var af flow....
Nej desværre. Jeg var lidt i tidsnød da den gamle 8V kværn var gået i kredsløb om sig selv ugen inden første løb.
Jeg nåede ikke lige en hel 16V inkl. portning osv. på den tid, men tre uger gik der med det. Godt jeg har en forstående kone....
Citat:
Jeg har testet en farlig masse forskellige gimmicks i porte.
Facon over finish til hver entid. Visse steder er blankt godt, men andre steder bør man lade porten være som en fræser nu efterlader den.
Har endnu tilgode at se en poleret top blive bedre end en "rå" top...
Har flere eksempler på topstykker så sarte at man kan spolere flowet totalt med et stykke sytråd på det rigtige sted. Ser ud som om en strategisk rigtigt placeret kørnerprik vil kunne nappe 10% af flowet (på visse topstykker). Man skal virkeligt passe på, især hvis det er et dyrt topstykke.
Ja jeg har jo læst et par af dine indlæg, og mange andre også. Jeg har studeret utallige billeder af portede VW 16V-toppe, så havde en tåget forestilling om hvordan og hvorledes.
Generelt er jeg gået ret behersket til værks på indsugningen, og så lidt radikalt på udstødningen.
Det meste er foregået under en betragtning om at udgangspunktet netop er temmeligt ringe, så hvis man tænker sig bare lidt om, så kan det dårligt blive værre (se evt. billederne - så tror jeg at du vil give mig ret i at forarbejdningen fra fabrikken lader en DEL tilbage at ønske).
Men desværre ikke rigtigt noget at bakke det op med...
Til Kristian:
Jeg har brugt "roterende file" - som de hedder flere steder. Aka Wolfram slibebits. De har dem bl.a. hos Biltema til fornuftige penge - ellers koster de en arm.
Biltema har noget med 3 forskellige faconer - dem kommer man langt med. Jeg havde dog yderligere 2 faconer som min far havde klunset på sit gamle arbejde.
De monteres i en normal ligesliber - enten luft eller elektrisk. Jeg startede med luft, men det larmer jo som ind i helvede, bliver koldt om poterne, og så var min kompressor ved at få hedeslag.
Så jeg købte en brugt elektrisk ligesliber (jeg tror der er et billede af den) - ikke ligefrem noget man får på et hvert gade hjørne til 150 kr. Men den var det hele værd. Min er en model med lang hals, hvilket jeg mener er en nødvendighed til portning - desværre er de endnu dyrere.
Til sidst sluttede jeg af med korn 80 flaprondeller - aka "slibevifter" - igen Biltema.
I øvrigt er det en god ide at have en dåse WD40 ved sig når man arbejder i aluen - ellers lukker værktøjet sig MEGET hurtigt.
Jeg brugte sammenlagt noget med 3-4 lange aftener på bare at slibe på den top - dertil adskillelse, afrensning og montering osv. igen bagefter.
Jeg er ikke lige med på hvad du mener med oprindelig placering? Der er da ikke så meget at flytte på?
Alt var totalt adskilt og hevet ud, ellers kan man ikke komme til - men ellers ingen ændringer.