Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 23 sep 2024, 09:31

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 15 sep 2008, 18:22 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 okt 2003, 21:32
Indlæg: 259
Geografisk sted: Vejle
Jeg er nu ved og gå i gang med topstykket til min VW 16V motor.
Jeg har tænkt mig slibe de værste ujævnheder ud i portene og polere dem en smule når det alligevel er skildt ad.
Hvor fint skal jeg polere det? Så fint som muligt eller?
Jeg havde også en plan om og skifte ventilstyr i det og har luret lidt på disse:
http://www.rosten-performance.com/pages/valves.html
og så bagefter få skidtet planslebet og tilpasset de nye styr.
Vil så lave det velkendte nummer med 2 udstødningsknaster og justerbar cam spocket som denne:
http://www.rosten-performance.com/pages/adj_cam_sprocket.html og et justerbart knasthjul.
Er absolut uerfaren med og lave det så alle råd modtages gerne.
Skal alle dele holdes adskilt til den position hvor de er afmonteret eller hvor vigtigt er det?
Der er som sagt tale om en VW 16V motor hvor der så efterfølgende skal monteres turbo på.

/Kristian T


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 sep 2008, 18:52 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Kristian T skrev:
Jeg er nu ved og gå i gang med topstykket til min VW 16V motor.
Jeg har tænkt mig slibe de værste ujævnheder ud i portene og polere dem en smule når det alligevel er skildt ad.
Hvor fint skal jeg polere det? Så fint som muligt eller?
Jeg havde også en plan om og skifte ventilstyr i det og har luret lidt på disse:
http://www.rosten-performance.com/pages/valves.html
og så bagefter få skidtet planslebet og tilpasset de nye styr.
Vil så lave det velkendte nummer med 2 udstødningsknaster og justerbar cam spocket som denne:
http://www.rosten-performance.com/pages/adj_cam_sprocket.html og et justerbart knasthjul.
Er absolut uerfaren med og lave det så alle råd modtages gerne.
Skal alle dele holdes adskilt til den position hvor de er afmonteret eller hvor vigtigt er det?
Der er som sagt tale om en VW 16V motor hvor der så efterfølgende skal monteres turbo på.

/Kristian T


Jeg vil råde dig til at tænke dig rigtigt godt om inden du begynder at pudse i topstykket. Ikke alt der glimrer er guld.

hvis du begynder at slibe, så hold dig til at fjerne deciderede hængenosser og andre støbefejl. Bliv ikke fristet til at slibe det hele glat, det bliver meget nemt ringere.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 sep 2008, 18:55 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 okt 2003, 21:32
Indlæg: 259
Geografisk sted: Vejle
Okay det havde jeg også overvejet, der er nemlig nogle grove krater i støbningen... Men synes bare selve støbningen er meget grov også...

/Kristian T


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 sep 2008, 13:32 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Støbningen er EKSTREMT grov - men som Henrik siger så kan man lave ulykker.
Jeg har i sin tid taget chancen og gået til den. Det er aldrig blevet verificeret eller lignende - så du skal ikke tage det for totalt gode varer.
Men du kan læse en del om hvad jeg har gjort her:
http://www.lbrt.dk/bilen/motor/16v-motor/

Min filosofi var at udgangspunktet er så dårligt at jeg næppe kan lave det ringere.

Ang. udstødningsknast som indsugning, så har jeg også det stunt i min. Igen: Jeg har ingen målinger osv.
Jeg kom fra en PL-indsugningsknast (den kedelige med 129 hk), til en rimeligt konservativt timet udstødningsknast.
Jeg har powerband fra omkring 4500-4800 til 7500 - sådan lige umiddelbart vurderet efter mit map i MegaSquirt. Det er så også med spjældhuse.

Generelt virker det stunt ret godt på 1.8'ere, og åbenbart bare ikke særligt godt på 2.0'ere (siger min research fra VWVortex og Club GTI mig).
Men man skal passe meget på timingen, men det løses netop med Rosten's kædehjul (som jeg også har :-)).

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 sep 2008, 19:28 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 okt 2003, 21:32
Indlæg: 259
Geografisk sted: Vejle
Det er super med de billeder Wildert... Hvad har du brugt til og slibe med? Sandpapirs rondeller eller har du haft gang i nogle slibe/fræse sten?

Har du i den research stødt på nogen der har brugt de ventilstyr fra Rosten´s?

Skal alle delenes (ventiler, fjedre og løftere) holdes til deres oprindelige placering eller betyder det ikke noget?

/Kristian T


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 sep 2008, 20:21 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hej Wildert.

Du har vel ikke lavet en ekstra port til senere reference?

Evt. interessant at se hvad der var af flow....

Jeg har testet en farlig masse forskellige gimmicks i porte.

Facon over finish til hver entid. Visse steder er blankt godt, men andre steder bør man lade porten være som en fræser nu efterlader den.
Har endnu tilgode at se en poleret top blive bedre end en "rå" top... :coffee:

Har flere eksempler på topstykker så sarte at man kan spolere flowet totalt med et stykke sytråd på det rigtige sted. Ser ud som om en strategisk rigtigt placeret kørnerprik vil kunne nappe 10% af flowet (på visse topstykker). Man skal virkeligt passe på, især hvis det er et dyrt topstykke.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 sep 2008, 21:57 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
HenrikGM skrev:
Hej Wildert.

Du har vel ikke lavet en ekstra port til senere reference?

Evt. interessant at se hvad der var af flow....


Nej desværre. Jeg var lidt i tidsnød da den gamle 8V kværn var gået i kredsløb om sig selv ugen inden første løb.
Jeg nåede ikke lige en hel 16V inkl. portning osv. på den tid, men tre uger gik der med det. Godt jeg har en forstående kone....

Citat:
Jeg har testet en farlig masse forskellige gimmicks i porte.

Facon over finish til hver entid. Visse steder er blankt godt, men andre steder bør man lade porten være som en fræser nu efterlader den.
Har endnu tilgode at se en poleret top blive bedre end en "rå" top... :coffee:

Har flere eksempler på topstykker så sarte at man kan spolere flowet totalt med et stykke sytråd på det rigtige sted. Ser ud som om en strategisk rigtigt placeret kørnerprik vil kunne nappe 10% af flowet (på visse topstykker). Man skal virkeligt passe på, især hvis det er et dyrt topstykke.


Ja jeg har jo læst et par af dine indlæg, og mange andre også. Jeg har studeret utallige billeder af portede VW 16V-toppe, så havde en tåget forestilling om hvordan og hvorledes.
Generelt er jeg gået ret behersket til værks på indsugningen, og så lidt radikalt på udstødningen.
Det meste er foregået under en betragtning om at udgangspunktet netop er temmeligt ringe, så hvis man tænker sig bare lidt om, så kan det dårligt blive værre (se evt. billederne - så tror jeg at du vil give mig ret i at forarbejdningen fra fabrikken lader en DEL tilbage at ønske).
Men desværre ikke rigtigt noget at bakke det op med...

Til Kristian:
Jeg har brugt "roterende file" - som de hedder flere steder. Aka Wolfram slibebits. De har dem bl.a. hos Biltema til fornuftige penge - ellers koster de en arm.
Biltema har noget med 3 forskellige faconer - dem kommer man langt med. Jeg havde dog yderligere 2 faconer som min far havde klunset på sit gamle arbejde.
De monteres i en normal ligesliber - enten luft eller elektrisk. Jeg startede med luft, men det larmer jo som ind i helvede, bliver koldt om poterne, og så var min kompressor ved at få hedeslag.
Så jeg købte en brugt elektrisk ligesliber (jeg tror der er et billede af den) - ikke ligefrem noget man får på et hvert gade hjørne til 150 kr. Men den var det hele værd. Min er en model med lang hals, hvilket jeg mener er en nødvendighed til portning - desværre er de endnu dyrere.
Til sidst sluttede jeg af med korn 80 flaprondeller - aka "slibevifter" - igen Biltema.
I øvrigt er det en god ide at have en dåse WD40 ved sig når man arbejder i aluen - ellers lukker værktøjet sig MEGET hurtigt.

Jeg brugte sammenlagt noget med 3-4 lange aftener på bare at slibe på den top - dertil adskillelse, afrensning og montering osv. igen bagefter.

Jeg er ikke lige med på hvad du mener med oprindelig placering? Der er da ikke så meget at flytte på?
Alt var totalt adskilt og hevet ud, ellers kan man ikke komme til - men ellers ingen ændringer.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 sep 2008, 12:19 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 okt 2003, 21:32
Indlæg: 259
Geografisk sted: Vejle
Tænker på delene jeg afmonteret, hvor vigtigt det er de kommer til og sidde samme sted igen. Altså hvis den ene ventil fra cyl 1 kommer til og sidde på cyl 3 og en fjeder fra cyl 2 kommer til og sidde på cyl 4 osv...
Er klar over lejeoverfaldene skal sidde på deres pladser men er i tvivl om hvor meget det andet skal mærkes op.
Ved det er en lille ting men lidt nemmere når der skal vaskes hvis du kan smide alle ventilerne i en spand og så i vaskeren...

/Kristian T


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 sep 2008, 12:25 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Nåårh...

Well - ventilerne vil jeg ikke tro gør det store, da du jo alligevel sliber dem. Og kommer der nye styr i så skal de jo tilpasses hver enkelt ventil. Så alt i alt er de mindre vigtige.

Fjedre og låse har jeg personligt den holdning også er ligegyldige.

Løftere ville jeg dog smide tilbage på plads - bare for en god ordens skyld. Med mindre du altså køber nye - de er ikke lige det mest holdbare på VW'erne.
I øvrigt skulle det være et tip at købe løftere til en Golf 4 8V'er (to sæt i sagens natur) som erstatning - de skulle være noget lettere.
Hvis du køber uoriginalt kan du dog risikere at det er nøjagtigt det samme de sælger til alt fra Golf 1 til Golf 4 (20V'erne undtaget - de har en anden diameter svjv).

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 sep 2008, 18:46 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Kristian T skrev:
Tænker på delene jeg afmonteret, hvor vigtigt det er de kommer til og sidde samme sted igen. Altså hvis den ene ventil fra cyl 1 kommer til og sidde på cyl 3 og en fjeder fra cyl 2 kommer til og sidde på cyl 4 osv...
Er klar over lejeoverfaldene skal sidde på deres pladser men er i tvivl om hvor meget det andet skal mærkes op.
Ved det er en lille ting men lidt nemmere når der skal vaskes hvis du kan smide alle ventilerne i en spand og så i vaskeren...

/Kristian T
på de toppe jeg har lavet har jeg gjort meget ud af tilpasninger. det tager ikke ret lang tid at få det med, så match ind manifolden med toppen. på en sierra dohc er der til tider ganske stor forskel. faktsik er der også i toppen på en RST cvh. jeg har dog bare slebet der hvor jeg mener det var nødvendigt. men nu er der heller ikke nogen af de biler jeg har bygget top til der skal bruge de sidste 10% af flowet.. dog kan de stadig køre bagefter. :reading:

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team