Jeg skal bruge eksemplerne til evt. at lave en lille sjov regnemaskine. Formål: at man med udgangspunkt i aktuelle eksempler, kan estimere sin egen potentielle ydelse, med samme setup som eksemplet (dvs. samme turbo, type manifold, knast mv.) - dog med korrektion for ventilareal + lidt andre faktorer (BSFC, 4valve vs. 2valve mv.)...
Teorien på ventilareal siger 10% større areal på indsugningsventil = 10% ekstra ydelse (under "alt-andet-lige" betragting og portshape bearbejdning efter evt. ændret ventilstørrelse i eksisterende top).
Ændring af motorvolume med 10% = 3% ekstra ydelse og 10% fald i rpm ved max effekt (igen under "alt-andet-lige" betragtning og ved samme ventilareal).
10% ekstra areal fiktivt påført 4valve (Grundet BSFC faktoren) IV areal i udregningen for samlet IV areal pr. cyl.
Alt selvfølgelig grove tommelfingerregler inden for en træskolængde. Men kunne være meget sjovt, med 4-5 udførlige beskrevne eksempler som sammenligningsgrundlag. Dvs. f.eks. med eksemplet på Forden, burde jeg kunne lande med 8,69% mindre ydelse (43mm / 1452mm2 vs. 45mm / 1590mm2) med samme setup ("alt-andet-lige"

)