Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 jun 2025, 15:20

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 19 jul 2008, 14:41 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Leger med lidt tal-teori for ydelse vs. ventildiameter. Spændende teori i øvrigt.

Jeg kunne i den forbindelse godt tænke mig lidt eksempler på fek. toytota 1,6 motorerne som tryklades til de +500 på T70. Hvad er Indsugningsventil diameter på disse standard evt. efter en BV-tur?
Men også alle andre eksempler, 2 valve, 4 valve,

Til eksempler skal jeg gerne bruge:
1) Mærke
2) Gerne motorkode
3) Indsugningsventil diameter (og om topstykke std. eller modificeret)
4) Antal indsugningsventiler pr. cyl.
5) Turbo
6) Ladetryk
7) Manifoldtype (lange rør eller kompakt støbt)
8.) Knastprofil(er)
9) Ydelse
10) RPM ved topydelse

Ved godt det er mange informationer, men kunne de komme med ville det være rigtig godt. Evt. links til eksterne eksempler.

På forhånd tak :wink:

Mvh Jakob


Senest rettet af JPP 19 jul 2008, 21:37, rettet i alt 1 gang.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 jul 2008, 18:59 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
To eksempler:
Pug XU10J2, std. top, 43mm IV, 1 pr. cyl., 1,5 bar, 300hk @ 6100rpm
Ford CVH, portet BV top, 45mm IV, 1 pr. cyl., 1,9 bar, 428hk@ 5950 rpm


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 jul 2008, 20:49 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
har de 2 eks. du nævner samme turbo ?

Der jo meget stor forskel på en gt2860rs med 1.5bar og en stor T70'er hvor der nærmerst ikke giver noget modtryk

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 jul 2008, 21:03 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Indlæg: 406
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland
JakobM skrev:
To eksempler:
Pug XU10J2, std. top, 43mm IV, 1 pr. cyl., 1,5 bar, 300hk @ 6100rpm
Ford CVH, portet BV top, 45mm IV, 1 pr. cyl., 1,9 bar, 428hk@ 5950 rpm


Har du link til info om den CVH?

_________________
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 jul 2008, 21:05 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Mads B (dk) skrev:
har de 2 eks. du nævner samme turbo ?

Der jo meget stor forskel på en gt2860rs med 1.5bar og en stor T70'er hvor der nærmerst ikke giver noget modtryk


Puggen kører 2860RS/.86, DPV2 ex-manifold, DP in-manifold
Forden kører 2876/.86, WRC style ex-manifold


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 jul 2008, 21:06 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Zorak skrev:
JakobM skrev:
To eksempler:
Pug XU10J2, std. top, 43mm IV, 1 pr. cyl., 1,5 bar, 300hk @ 6100rpm
Ford CVH, portet BV top, 45mm IV, 1 pr. cyl., 1,9 bar, 428hk@ 5950 rpm


Har du link til info om den CVH?


http://www.passionford.com/forum/showth ... p?t=142899

Bemærk, hvor få omregninger den topper ved. Kunne godt tænkes der kunne hentes noget på knasten (afhængig af modtryk).


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 jul 2008, 21:30 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Jeg skal bruge eksemplerne til evt. at lave en lille sjov regnemaskine. Formål: at man med udgangspunkt i aktuelle eksempler, kan estimere sin egen potentielle ydelse, med samme setup som eksemplet (dvs. samme turbo, type manifold, knast mv.) - dog med korrektion for ventilareal + lidt andre faktorer (BSFC, 4valve vs. 2valve mv.)...

Teorien på ventilareal siger 10% større areal på indsugningsventil = 10% ekstra ydelse (under "alt-andet-lige" betragting og portshape bearbejdning efter evt. ændret ventilstørrelse i eksisterende top).
Ændring af motorvolume med 10% = 3% ekstra ydelse og 10% fald i rpm ved max effekt (igen under "alt-andet-lige" betragtning og ved samme ventilareal).
10% ekstra areal fiktivt påført 4valve (Grundet BSFC faktoren) IV areal i udregningen for samlet IV areal pr. cyl.

Alt selvfølgelig grove tommelfingerregler inden for en træskolængde. Men kunne være meget sjovt, med 4-5 udførlige beskrevne eksempler som sammenligningsgrundlag. Dvs. f.eks. med eksemplet på Forden, burde jeg kunne lande med 8,69% mindre ydelse (43mm / 1452mm2 vs. 45mm / 1590mm2) med samme setup ("alt-andet-lige" :wink: )


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 jul 2008, 10:47 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 okt 2005, 16:40
Indlæg: 187
Ford CVH, portet BV top, 45mm IV, 1 pr. cyl., 1,9 bar, 428hk@ 5950 rpm

Har du link til info om den CVH?[/quote]

http://www.passionford.com/forum/showth ... p?t=142899

s det skal lige sigdes at det er en 2.0 zvh motor. altså et 1.6 cvh topstyk og en 2 liters zetec bund


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 jul 2008, 11:10 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
ville nok selv være lidt skeptisk ang. div. rulninger fra det store udland mm.... ville selv kigge mere på totalt flow v. ydelse, ikke bare indsugningsventilens Ø. der er en hel del mere der hører sammen end blot størrelsen på et hul et sted. MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 jul 2008, 12:31 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
fordtosserne skrev:
Ford CVH, portet BV top, 45mm IV, 1 pr. cyl., 1,9 bar, 428hk@ 5950 rpm

Har du link til info om den CVH?


http://www.passionford.com/forum/showth ... p?t=142899

s det skal lige sigdes at det er en 2.0 zvh motor. altså et 1.6 cvh topstyk og en 2 liters zetec bund[/quote]

Om det er et 1,6 topstykke på 2.0 bund ændrer ikke på flowet. Typisk er forskellene blot slaget. Dvs. samme top på 1.6 og 2.0. Kender dog ikke Ford til at vide om det er gældende her.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team