Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 jun 2025, 03:24

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 20 jun 2008, 11:14 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2003, 17:14
Indlæg: 603
Geografisk sted: 7160 Aale city
Hey..

Nu har jeg endelig fået monteret turbo på vognen, men af de mange ekstra små problemer man løber ind i når man bygger om, er et jeg ikke lige har havde tænkt på.

Har fundet ud af at turbo'en varmer motorolien ekstra op. ikke så meget de ekstra kræfter som motoren laver nu og der med ekstra varme. det havde jeg tænkt på og det kan jeg godt styre rimmeligt ved ikke at køre med fuldgas heletiden.
Men at den varme udstødnings gas jo varmer turboen op, og der ved varmer olien op, det havde jeg ikke tænkt på.
Har prøvet for at være sikker pillet wastgaten helt fra ved at lade den stå helt åben, og der med ingen ladetryk.
Så nu skal jeg have monteret en oliekøler mere (der sider en 9rækket original i blæsehuset på motoren).

Tænkte på får at minimere mængden af slanger ud fra motore og være god ved turbo'en, montere en køler mellem motor og turbo på tryk siden,

Det skulle der vel ikke være noget galt i, det bedste ville jo evt nok være at montere slangerne med en oliebøf ved filteret, men sådan en er bare ikke lige på lager, og det giver lidt flere slanger i motorrummet.

_________________
Hilsen Lars E

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jun 2008, 11:27 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Lars E skrev:
Hey..

Nu har jeg endelig fået monteret turbo på vognen, men af de mange ekstra små problemer man løber ind i når man bygger om, er et jeg ikke lige har havde tænkt på.

Har fundet ud af at turbo'en varmer motorolien ekstra op. ikke så meget de ekstra kræfter som motoren laver nu og der med ekstra varme. det havde jeg tænkt på og det kan jeg godt styre rimmeligt ved ikke at køre med fuldgas heletiden.
Men at den varme udstødnings gas jo varmer turboen op, og der ved varmer olien op, det havde jeg ikke tænkt på.
Har prøvet for at være sikker pillet wastgaten helt fra ved at lade den stå helt åben, og der med ingen ladetryk.
Så nu skal jeg have monteret en oliekøler mere (der sider en 9rækket original i blæsehuset på motoren).

Tænkte på får at minimere mængden af slanger ud fra motore og være god ved turbo'en, montere en køler mellem motor og turbo på tryk siden,

Det skulle der vel ikke være noget galt i, det bedste ville jo evt nok være at montere slangerne med en oliebøf ved filteret, men sådan en er bare ikke lige på lager, og det giver lidt flere slanger i motorrummet.


Jeg ville nok overveje om det ikke var mindst lige så interessant at være god ved min motor samt turbo og ikke kun turbo ... det er en relativ lille del af olien der løber ud til turboen, så at nøjes med at køle den før den kommer til turboen, som du siger er en af de store varme kilder, tror jeg er lidt spildte kræfter .. og med det olie retur du har så er der heller ikke plads til at smide den her..

Jeg ville stadigt vælge en oliebøf med termostat og et filter relocation-kit med oliekøler samt noget oile catchtank til udluftning af krumtapshus samt topstykker, og eventuelt et ekstra lille ½ litters olie resovoir for at få lidt mere olie i omløb nu da den er blevet turboladet


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jun 2008, 15:02 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Lars E skrev:
Hey..

Nu har jeg endelig fået monteret turbo på vognen, men af de mange ekstra små problemer man løber ind i når man bygger om, er et jeg ikke lige har havde tænkt på.

Har fundet ud af at turbo'en varmer motorolien ekstra op. ikke så meget de ekstra kræfter som motoren laver nu og der med ekstra varme. det havde jeg tænkt på og det kan jeg godt styre rimmeligt ved ikke at køre med fuldgas heletiden.
Men at den varme udstødnings gas jo varmer turboen op, og der ved varmer olien op, det havde jeg ikke tænkt på.
Har prøvet for at være sikker pillet wastgaten helt fra ved at lade den stå helt åben, og der med ingen ladetryk.
Så nu skal jeg have monteret en oliekøler mere (der sider en 9rækket original i blæsehuset på motoren).

Tænkte på får at minimere mængden af slanger ud fra motore og være god ved turbo'en, montere en køler mellem motor og turbo på tryk siden,

Det skulle der vel ikke være noget galt i, det bedste ville jo evt nok være at montere slangerne med en oliebøf ved filteret, men sådan en er bare ikke lige på lager, og det giver lidt flere slanger i motorrummet.


Glem det Lars, det er spildt indsats.

Køleren vil køle olien ned fra motoren, og hvis den virker, så laver den langsommere ladetryk....(kold olie) og smører dårligere.

Oliebøf med thermostat, og ekstern køler. Alt. byg den 9røkkede originale om til en større.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 jun 2008, 07:28 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2003, 17:14
Indlæg: 603
Geografisk sted: 7160 Aale city
Det bliver en olie bøf, til at starte med blivet det uden termostat, temperatoren kan nemt justeres på kolde morgener med gaffa tape på kølere. (har jo kørt luft/olie kølet bil i 13år)

Større olie køler på original plads???
tja det kunne være godt, men så meget plads er der ikke lige der.

Skal ud og købe lidt rør og slanger i dag så den ekstra køler blive monteret. Den er godt nok næsten dobbelt så stor som den originale, så der skal en termostat på senere.

_________________
Hilsen Lars E

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jun 2008, 08:37 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 jul 2005, 11:14
Indlæg: 227
Geografisk sted: østjylland
Lars E skrev:
Hey..

Nu har jeg endelig fået monteret turbo på vognen, men af de mange ekstra små problemer man løber ind i når man bygger om, er et jeg ikke lige har havde tænkt på.

Har fundet ud af at turbo'en varmer motorolien ekstra op. ikke så meget de ekstra kræfter som motoren laver nu og der med ekstra varme. det havde jeg tænkt på og det kan jeg godt styre rimmeligt ved ikke at køre med fuldgas heletiden.
Men at den varme udstødnings gas jo varmer turboen op, og der ved varmer olien op, det havde jeg ikke tænkt på.
Har prøvet for at være sikker pillet wastgaten helt fra ved at lade den stå helt åben, og der med ingen ladetryk.
Så nu skal jeg have monteret en oliekøler mere (der sider en 9rækket original i blæsehuset på motoren).

Tænkte på får at minimere mængden af slanger ud fra motore og være god ved turbo'en, montere en køler mellem motor og turbo på tryk siden,

Det skulle der vel ikke være noget galt i, det bedste ville jo evt nok være at montere slangerne med en oliebøf ved filteret, men sådan en er bare ikke lige på lager, og det giver lidt flere slanger i motorrummet.


nu ved jeg ikk lige hvordan olie køleren sidder og er forbundet til din motor.... men jeg ville da helt klart også gå efter at få den originale olie køler gjort større hvis det var muligt

tommy

_________________
første gear er for biler uden moment


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team